- redactia
- 0 comentarii
- 3286 Vizualizări
Invitație adresată părinților Școlii Gimnaziale ”Friedrich Schiller” Târgu Mureș – ”Școala Părinților”
9 octombrie 2024Reporter: Descriți, vă rog, evenimentul care va avea loc?
Director, Prof. Dana Maria Bendriș: Școala Gimnazială ”Friedrich Schiller” Târgu Mureș, în calitate de partener în cadrul Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, PNRAS, își propune să ofere contexte experențiale variate și activități de intervenție, printre acestea numărându-se educația pentru părinți, respectiv ”Școala Părinților”.
Reporter: Ce înseamnă ”Școala Părinților”?
Director, Prof. Dana Maria Bendriș: Aș putea spune, că o educație părintească eficientă constă în a-i da copilului rădăcini să se dezvolte și apoi aripi să zboare. Ca urmare, proiectul nostru îşi propune să abordeze problematica dezvoltării la părinți a unor competențe care să constituie pentru copiii lor o bază pentru creșterea încrederii în sine și să răspundă implicit nevoilor de comunicare și relaționare, cooperare, motivare.
Reporter: Unde, când și cum se va desfășura ”Școala Părinților”?
Director, Prof. Dana Maria Bendriș: Desfășurarea acestui eveniment va avea loc în luna octombrie a anului școlar 2024-2025 cu seri pentru părinți, în perioada 15-17 octombrie 2024 în clasele Școlii Gimnaziale ”Friedrich Schiller” Târgu Mureș și online în 22 și 29 octombrie 2024. Grupul țintă vizat sunt părinții elevilor din cadrul școlii noastre, aceștia fiind beneficiari indirecți. Resursele umane implicate în cadrul proiectului sunt Crăciun Ramona Elena și Maier Katalin, în calitate de educatori parentali în Cercul Siguranței și formatori în Comunicare Nonviolentă, CNV.
Reporter: Care este scopul și motivația serilor cu părinții din cadrul ”Școlii Părinților”?
Maier Katalin: În încercarea de a fi cei mai buni părinți pentru copiii noștri, ne folosim toată energia și resursele să le transmitem acestora tot ce avem mai de preț și să le oferim o educație bună, doar că uneori nu reușim. Le reproșăm copiilor că nu ne ascultă, că nu-și respectă promisiunile, că nu-și îndeplinesc responsabilitățile și le cerem să își schimbe atitudinea. Am învățat să vorbim, să citim, să comentăm, mai puțin să ascultăm și să ținem cont de propriile nevoi și de nevoile celorlalți, fără o comunicare empatică. Am învățat să spunem tot ce ne trece prin minte din dorința de a obține ceea ce ne dorim, și anume copii ”ascultători.” Credem că doar noi avem dreptate și căutăm o mie și una de modalități să demonstrăm acest lucru. Însă a crește și a educa un copil este o experiență fabuloasă, care presupune să comunicăm empatic și eficient (corect, coerent și consecvent).
Când comunicarea este deficitară copiii nu ne dau ascultare, nu ne urmează și atunci e necesar să ne revizuim întregul sistem de comunicare, relaționare. Marshall Rosenberg și-a petrecut viața observând interacțiunile dintre oameni și a avut geniul de a cartografia un sistem de a comunica pe care l-a numit comunicare empatică sau comunicare nonviolentă (CNV). ”Școala Părinților” își propune informarea și formarea părinților în comunicare empatică acasă – o comunicare autentică cu proprii copii. Practicarea comunicării cu empatie acasă ajută copilul să se afirme la școală și creează oportunități de dezvoltare a părintelui în cadrul parteneriatului școală – părinte.
Reporter: Ce înseamnă comunicarea nonviolentă sau empatică (CNV)?
Ramona Crăciun: Cu toții am observat în ce măsură copiii percep tot ceea ce simțim și ne imită: amenințăm, amenință și ei, nu vrem să îi ascultăm, refuză și ei să ne asculte, promitem și nu ne ținem de cuvânt, nu-și respectă nici ei promisiunile, nu avem limite clare pe care să le respectăm consecvent, nu respectă nici ei regulile, nu le oferim respectul cuvenit, ne vor sfida în față. Deși ne dorim să transmitem un mesaj clar, pe care celălalt să îl înțeleagă, de cele mai multe ori nu reușim. E cât se poate de firesc, având în vedere complexitatea limbajului, nuanțele comunicării și emoțiile noastre, că nu reușim. Mai ales când este vorba de proprii copii, așteptările și emoțiile se amplifică. Comunicarea noastră este și ea afectată, încât ajungem să ridicăm tonul și să facem totul invers decât ne dorim. Ne pierdem controlul și ne dorim o portiță de salvare. CNV este acel ajutor de care avem nevoie, fiindcă ne permite să reconsiderăm felul în care comunicăm și ce transmitem copiilor noștri.
Comunicarea empatică sau CNV este un limbaj al inimii sau cum să vorbim cu grijă, atât cu ceilalți cât și cu noi înșine. Există patru etape în CNV: a descrie faptele în loc de a judeca, a vorbi despre propriile sentimente, a exprima propria nevoie și a face o solicitare clară și accesibilă celuilalt.
În serile cu părinții învățăm împreună: să ascultăm în mod sincer, să vorbim fără să strigăm, să spunem ce simțim fără să acuzăm pe nimeni, să deschidem comunicarea când copiii refuză să ne vorbească, să mediem conflicte între copii și să fim modele de comunicare autentică și empatică pentru proprii copii, în familiile noastre, în comunitatea noastră.
Reporter: Ce mesaj transmiteți părinților Școlii Gimnaziale ”Friedrich Schiller” Târgu Mureș?
Director, Prof. Dana Maria Bendriș: Invităm cu drag părinții interesați să participe, fiind o oportunitate minunată de a se informa și de a conștientiza rolul atât de important în educația propriilor copii, de a-și dezvolta abilități de comunicare și relaționare ce pot avea doar efecte pozitive asupra copiilor.
Crăciun Ramona: Ne dorim din suflet participarea a cât mai multor părinți interesați, să descoperim soluții, atât pentru părinți cât și pentru copii, de a practica CNV autentic (a vorbi, a asculta și a înțelege), soluții simple, exerciții și jocuri, modalități și instrumente practice.
Maier Katalin: ”Cei care știu să comunice dețin un atu pentru toată viața” (Florence Millot) iar empatia aduce o înțelegere respectuoasă la ceea ce experimentează ceilalți.
(Redacția)
- Etichete:
- scoala parintilor schiller mures
Recomandări zi de zi
Administratie
Social
Politic
Business
Sanatate
Invatamant
Sport
Citește și:
Recomandari
|
|
|
Lasă un comentariu