- Valentin Covaciu
- 2 comentarii
- 7995 Vizualizări
Centura și Coridorul Tudor – Centru – 7 noiembrie, când încep lucrările. Soós Zoltán, dezamăgit de activitatea CNAIR
5 noiembrie 2024În cadrul conferinței de presă în care a fost prezentat Gombos Csaba, noul administrator public (City Manager) al Municipiului Târgu Mureș, s-a vorbit și despre situația proiectele mari de infrastructură care vor afecta și de care vor beneficia târgumureșenii. L-am întrebat pe noul City Manager cum consideră că pot fi preîntâmpinate problemele inerente proiectului de reabilitare urbană Coridorul de mobilitate Tudor – Centru – 7 Noiembrie. Apoi, răspunzând unei alte întrebări, adresată de colega de la Cuvântul Liber, primarul Soós Zoltán a vorbit despre situația centurii ocolitoare. Primarul s-a declarat dezamăgit de activitatea CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere).
Comunicare și urmărire bună a stadiului lucrărilor
Proiectul coridorului de mobilitate urbană Tudor – Centru – 7 Noiembrie trebuie depus pentru a accesa finanțarea din fonduri europene până în 9 noiembrie 2024, potrivit informațiilor disponibile pe site-ul ADR Centru (Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru).
„Eu consider că probleme fără îndoială vor fi sau orice proiect de acest gen va atrage neplăceri. Preîntâmpinarea lor cred că poate fi făcută prin o comunicare bună și o urmărire bună a stadiilor lucrărilor. Cu siguranță, o astfel de lucrare va aduce cu sine perturbarea vieții de zi cu zi a cetățenilor, dar cu o comunicare bună și o temporizare bună a stadiilor de lucrări cred că târgumureșenii vor înțelege că, dacă vrem să realizăm ceva, este nevoie să ne ridicăm mânecile și să fim pe teren”, a declarat Gombos Csaba, noul City Manager al Târgu Mureșului.
Problema parcărilor și a garajelor neutilizate
„Aici, într-adevăr, așa cum a zis domnul Gombos, avem nevoie și de înțelegerea târgumureșenilor, dar și de colaborarea presei locale. Oricum fără deranj, nu se poate moderniza în drum principal, mai ales că trebuie reorganizate și parcările din cartiere. (…) Soluțiile nu sunt foarte complicate, dar pentru unii poate nu sunt foarte atractive. Vorbim de 14000 de garaje în Târgu Mureș, din care aproximativ 50-60% sunt goale. Vă dați seama, dacă acestea se eliberează, înseamnă 8-9000 de locuri de parcare, care aproape rezolvă problema în cartiere”, a intervenit primarul Municipiului Târgu Mureș.
Lucrări pe 1 Decembrie, din 2026. Probleme cu rețeaua electrică
„Pe strada 1 Decembrie, care o să intră în reabilitare din 2026, după ce se fac toate contractele și licitațiile, va fi o problemă în ceea ce privește rețeaua electrică.Deja am fost contactați de Electrica. Dacă nu se schimbă, la fel cum s-a schimbat pe Gheorghe Doja, rețeaua electrică, problemele de funcționare, și mai degrabă malfuncționare, o să fie din ce în ce mai mari”, a spus Soós Zoltán.
„Zona Tudor, momentan, este cea mai afectată de defecțiunile sistemului electric. Este foarte mare consumul, rețeaua este din anii 70, nu face față, transformatoarele se ard destul de multe ori și concomitent va trebui să facem modernizarea acestui cartier, care va afecta strada Livezeni, Calea Sighișoarei și 1 Decembrie”, a adăugat primarul.
„Desigur, putem să ne întrebăm cum se poate programa. Era bine dacă se pornea munca în 2010, atunci se putea etapiza. Acum, din păcate, suntem forțați să facem totul până în 2028, până avem fonduri europene, că după aia nu o să mai fie bani pentru infrastructura mare. Ritmul lucrărilor o să fie mult mai lent decât ne permit finanțările europene”, a explicat Soós Zoltán.
1 Decembrie și zona centrală, 18 milioane de euro din PNRR
„10 milioane de euro sunt destinați reabilitării Bulevardului 1 Decembrie, între Piața Victoriei și intersecția cu strada Livezeni, Corina era denumită pe vremuri. Zona de centru are o finanțare de 8 milioane de euro din partea Uniunii Europene, la fel, prin PNRR. Ambele proiecte vor fi derulate, începând de anul viitor, depinde cum se finalizează licitațiile”, a precizat primarul municipiului.
„7 Noiembrie, în momentul de față, nu intră în programul de finanțare. Nu mai sunt fonduri suficiente și, având în vedere că aici a fost schimbat stratul de asfalt, am decis ca să nu mai reabilităm asfaltul refăcut de 3 ani. Rămâne strada Revoluției, care va intra în reabilitare, dar pe un proiect separat”, a adăugat Soós Zoltán.
Ce se întâmplă cu centura
„În momentul de față, avem depuse două tronsoane. Unul pentru aviz final și așteptăm răspunsul de la CNAIR. În mai s-a depus proiectul tehnic. Încă nu s-a făcut comisia, nu știm, dar, probabil, că dacă și dumneavoastră, presa, întrebați la minister de ce se stă pe 5 luni de zile pe o documentație… Ar fi bine de știut cum așteaptă guvernul să eficientizăm absorbția fondurilor europene, dacă 5 luni de zile nu sunt în stare să fac o comisie”, a declarat Soós Zoltán, primarul Municipiului Târgu Mureș.
Primarul a mai spus că „unde nu este necesar, din acest moment nu mai colaborăm cu CNAIR-ul. Cu toate proiectele mergem la ADR Centru, care este mult mai operativ și mult mai funcțional”.
„CNAIR, cea mai proastă instituție de stat”
„CNAIR, care are aproape 4000 de angajați, este cea mai proastă instituție de stat, momentan funcțională, sau nefuncțională, așa cum este ea. Ne mai vorbind de ocolitoarea a Ernei- Corunca, pe care de 10 ani încearcă CNAIR-ul să o scoată (la licitație n.r.)”, a mai spus Soós Zoltán.
„Eu cred că ar merita bombardați de presă: de ce menține guvernul o instituție mamut, cu mii de angajați, miliarde de lei bani publici, fără eficiență și nu putem absorbi fondurile europene. Acesta e cel mai greab lucru, că sunt mii de oameni care trăiesc din salarii de stat și nu își fac treaba. Chiar vă rog să întrebați CNAIR-ul ce au de gând să facă cu țara asta sau cât mai sabotează evoluția României”, a transmis primarul.
În ceea ce privește „Varianta ocolitoare a oraşului Târgu Mureş, pe DN 13 şi DN 15”, a fost adoptată în 16 octombrie o Hotărâre de Guvern, privind actualizarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții. HG necesar pentru lansarea licitațiilor. Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor, răspunzând unei interpelări a deputatului Adrian Giurgiu (USR), a avansat anul 2027 ca termen de finalizare a lucrărilor.
Recomandări zi de zi
Administratie
Social
Politic
Business
Sanatate
Invatamant
Sport
Citește și:
Recomandari
|
|
|
Mare manager domnu’ primar….
Eu cred ca centura era prima care trebuia facuta, și după aceea Gh doja și toate neplăcerile create! Dar sa d vina e ușor! De cel puțin 10-15 ani Borbely a fost ministru,
…și?