Autostrada Unirii, șansa Mureșului la conectivitate strategică. O nouă etapă în dezvoltarea infrastructurii naționale? Economic
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 4771 Vizualizări

Autostrada Unirii, șansa Mureșului la conectivitate strategică. O nouă etapă în dezvoltarea infrastructurii naționale?

Într-un context în care infrastructura rutieră rămâne una dintre principalele provocări ale României, Autostrada Unirii (A8) se conturează tot mai clar ca un proiect cu „relevanță strategică națională”, potrivit autorităților. Conectând Transilvania de Moldova și, mai departe, de Republica Moldova, acest proiect prinde contur și în documentație, și în șantier. Recent, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scrioșteanu, a anunțat demararea procesului de licitație pentru ultimele trei loturi ale acestei autostrăzi vitale. Astfel, A8 pare să avanseze nu doar pe hârtie, ci și spre realitatea de pe teren.

Relevanța Autostrăzii Unirii pentru județul Mureș este incontestabilă. Târgu Mureș se află în zona de pornire a acestui proiect și va deveni, în mod firesc, unul dintre cele mai importante noduri rutiere ale României, odată ce autostrada va fi finalizată. Pentru locuitorii orașului și pentru întreaga regiune, A8 va însemna nu doar o scurtare semnificativă a timpilor de deplasare, ci și o deschidere reală către piețele economice din estul Europei.

Ultimele tronsoane, în prag de execuție

Cele trei loturi aflate acum în procedură de licitație se referă la capătul estic al Autostrăzii Unirii. Tronsonul Lețcani – Iași, cu o lungime de 17,7 kilometri, include un număr semnificativ de structuri inginerești, printre care 18 poduri și pasaje, dar și 6 tuneluri, ceea ce confirmă complexitatea lucrărilor. Proiectarea și execuția acestui segment sunt estimate să dureze 46 de luni, o perioadă în care autoritățile și constructorii vor fi nevoiți să respecte ritmuri stricte pentru a nu repeta greșelile altor proiecte întârziate.

Al doilea lot, Iași – Golăiești, va avea 12,7 kilometri și va include 12 pasaje, 2 tuneluri și un nod rutier, cu aceeași durată de realizare de 46 de luni. Cel de-al treilea tronson, Golăiești – Podul de Flori peste Prut, are o lungime mai modestă, de 2,77 kilometri, dar importanța sa simbolică și geopolitică este cu totul specială.

Podul de Flori: o infrastructură cu valoare simbolică

Acest pod va completa, fizic și simbolic, infrastructura Autostrăzii Unirii, oferind cetățenilor din ambele țări un nou canal de legătură rapidă și sigură. Lucrările sunt programate să înceapă pe 26 aprilie 2025, dată ce va fi marcată și prin organizarea unui eveniment cultural, „Festivalul Podul de Flori”, în orașul Ungheni.

Valoarea totală estimată a lucrărilor pentru cele trei loturi este de peste 9 miliarde de lei, fără TVA, iar finanțarea provine din fonduri europene nerambursabile, un semnal clar al angajamentului României față de proiecte de infrastructură majore, dar și al susținerii europene pentru conectivitatea regională.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a subliniat în cadrul unei conferințe de presă că documentele pentru licitație au fost transmise Agenției Naționale pentru Achiziții Publice pentru validare. Urmează publicarea acestora în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), fapt ce va permite lansarea efectivă a licitației și stabilirea unui calendar clar pentru depunerea ofertelor.

(L.P.)

Sursa foto: Facebook – Irinel Bucur

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete


Citeste Zi de Zi Online


 

 











 

 

 

Print





Transilvania Business

ARHIVE

error: Content is protected !!