Administratie
- Valentin Covaciu
- 1 comentarii
Vot în Consiliul Local pentru podul peste Mureș din zona Aleea Carpați. „O să aibă de câștigat toată lumea cu implementarea acestui proiect”
28 august 2025Indicatorii tehnico-economici ai obiectivului „Pod de legătură peste râul Mureș, zona Aleea Carpați” au fost actualizați. Consilierii locali ai municipiului Târgu Mureș au adoptat, în ședința din 28 august, un proiect de hotărâre pentru actualizarea indicatorilor, aprobați inițial în anul 2017, prin HCL nr. 65/23.02.1017.
„Proiectul propune realizarea unui pod de legătură peste râul Mureș, între strada Mureșului și strada Zăgazului, care ar urma să deservească locuitorii din cartierul Unirii, dar și localitățile limitrofe Sântana, Voiniceni și Curteni. Construcția unui pod nou ar fluidiza traficul din zona străzilor Tisei, Călărașilor, Sinaia, Paul Chinezu, Aleea Carpați și ar reduce traficul pe podul actual peste râul Mureș amplasat pe str. Călărașilor.
(…)
În urma realizării proiectului tehnic au fost actualizați indicatorii economici. Facem mențiunea că indicatorii tehnici nu se modifică”, e precizat în referatul de aprobare a proiectului de HCL.
Podul peste Mureș din zona Aleea Carpați, valoare totală: 67 de milioane de lei
„Art. 1. Se aprobă actualizarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului „Pod de legătură peste râul Mureș, zona Aleea Carpați”, aprobați prin Hotărârea Consiliului Local nr. 65/23.02.2017, după cum urmează:
a) indicatori maximali, respectiv valoarea totală a obiectivului de investiții, exprimată în lei, cu TVA şi, respectiv, fără TVA, din care construcții-montaj (C+M), în conformitate cu devizul general;
Valoarea totală a obiectului de investiții (inclusiv TVA): 67.021.074,02 lei
Din care, C+M (inclusiv TVA): 45.429.904,56 lei
Art. 2. Celelalte prevederi ale Hotărârii Consiliului Local nr. 65/23.02.2017 rămân neschimbate.
Art. 3. Investiția se va realiza din fonduri nerambursabile și bugetul local.”, sunt primele articole ale hotărârii adoptate.
Costul total al investiției s-a dublat
Conform textului hotărârii din februarie 2017, la acea dată valoarea totală a investiției era estimată la suma de 33,59 milioane de lei (inclusiv TVA), din care construcții și montaj (C+M) reprezentau: 29 milioane de lei (inclusiv TVA).
Observăm că, în timp ce costul total s-a dublat, valoarea sumei aferente construcției și montajului a crescut cu 50%.
Indicatori tehnico-economici au fost aprobați și în 2015, când a fost adoptat HCL 237/24.09.2025 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici la investiţia „Pod peste râul Mureş – zona Aleea Carpaţi Tîrgu Mureş – Scenariul 1”.
Potrivit devizului, actualizat în 2025, cheltuielile preconizate sunt împărțite astfel:
– Capitolul 1: obținerea terenului, amenajarea terenului și cheltuieli pentru relocarea/protecția utilităților – 2,6 milioane de lei (cu TVA);
– la Capitolul 2: cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului de investiții, e trecut 0 (zero);
– Capitolul 3: cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică – aproximativ 1,36 milioane de lei;
– Capitolul 4: cheltuieli pentru investiția de bază – 43 milioane de lei;
– Capitolul 5: alte cheltuieli (organizare șantier, comisioane etc.) – 3,84 milioane de lei;
– Capitolul 6: cheltuieli pentru probe tehnologice și teste – 0 (zero);
– Capitolul 7: cheltuieli aferente marjei de buget și pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustare preț: 16,21 milioane de lei.

Consens politic, finanțare există, dar, probabil, se va lăsa așteptată
Toți consilieri locali prezenți la ședință au votat pentru adoptarea proiectului de hotărâre privind actualizarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului „Pod de legătură peste râul Mureș, zona Aleea Carpați”.
„Aș avea o întrebare: dacă cei din primărie s-au gândit să fie implementat prin Programul Național Anghel Saligny și, în același timp, am o solicitare: să mi se trimită studiul de trafic aferent acestui proiect”, a fost intervenția din plen, la acest punct, a consilierului AUR, Emilian Bungărdean.

A intervenit și consilierul local Horea Șarlea (PNL): „Doar vreau să vă mulțumesc și să-i spun colegului că este în Programul Național de Investiții Anghel Saligny, prins acolo cu 43 de milioane de lei. Da, o să avem o cofinanțare, dar mă bucur că se aprobă într-un final.”
La finalul ședinței, la rubrica „Diverse”, despre pod a vorbit și președintele de ședință, Kelemen Atilla Marton, consilier local din partea UDMR: „Am fost abordat de destul de mulți cetățeni din Aleea Carpați care nu sunt de acord cu această investiție. EU am convingerea că într-o anumită măsură vorbim de o lipsă de comunicare, într-un anumit fel, între… nu știu cine. Probabil că aparatul nostru și comunitățile locale de acolo. Aș propune să avem o discuție în acest sens. Este clar că pentru dezvoltarea orașului este important să avem în zonă un pod, dar nu aș vrea să creăm divergențe cu comunitățile zona respectivă. Chiar aș ruga să avem o discuție în acest sens și să liniștim oamenii că o să aibă de câștigat toată lumea cu implementarea acestui proiect.”

În 19 iunie, viceprimarul Kovács Mihály Levente, anunța, pe Facebook, că Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a semnat ordinul pentru finanțarea cu 43 de milioane de lei a podului peste Mureș din zona Aleea Carpați, prin Programul Anghel Saligny.
Așadar, după ani de șicane pe, mai ales între PNL și UDMR, pe marginea podului, s-a ajuns la consens politic, proiectul are și asigurată o parte importantă din finanțare, însă toate acestea se întâmplă exact în perioada în care se trage, de la nivel guvernamental, frâna pentru alocarea efectivă a fondurilor pentru proiectele din Anghel Saligny.
Podul discordiei PNL-UDMR, în perioada 2020-2024
În legislatura precedentă, podul din zona Aleea Carpați a fost un subiect de discordie între PNL și UDMR, care formau printr-o coaliție majoritatea în Consiliul Local Târgu Mureș. Liderul filialei județene a PNL, Ciprian Dobre, a acuzat faptul că un proiect referitor la pod a fost respins cu voturile UDMR, în octombrie 2022.
„Nu ne-am imaginat niciodată că un ales al târgumureșenilor poate vota împotriva primului proiect major de investiție în infrastructură al Târgu Mureșului, din ultimii ani.
Consilieri locali de la UDMR, PSD, PMP și POL au votat ÎMPOTRIVA proiectului Partidului Național Liberal de construire a unui nou pod peste râul Mureș, între cartierele Unirii și Aleea Carpați.
Vă asigur, însă, că podul se va construi!
Probabil, celor insensibili la problemele târgumureșenilor, nu le-a convenit că proiectul a fost inițiat de consilierii PNL, Alexandru György, prof. Horațiu Suciu, Horea Șarlea și Bogdan Voicu”, scria pe Facebook, Ciprian Dobre în 27 octombrie 2022.
Răspunsul primarului Soós Zoltán a venit în ziua următoare, 28 octombrie 2022. „Sprijin dezbaterea oricărei iniţiative întemeiate care are în vedere un astfel de proiect. Însă precum se spune, problemele se ascund în detalii. Propunerea înaintată de patru consilieri privind aprobarea elaborării Proiectului tehnic de execuţie pentru obiectivul de investiţii de utilitate publică locală „Pod de legătură peste râul Mureş – Zona Aleea Carpaţi” nu poate fi susţinută în acest moment. Şi nu din motive politice, ci pur şi simplu din consideraţii legale. Şi anume, proiectul nu îndeplineşte, în prezent, toate condiţiile impuse unui proiect major de investiţii, fiindcă nu există un studiu de trafic şi nici indicatorii tehnico-economici nu au fost actualizaţi, studiul de fezabilitate datând din anul 2015. Aspectele enumerate nu au fost luate în considerare de iniţiatori, care au ales să îl transforme într-o chestiune cu tentă politică, încercând în acest fel să inducă populaţiei impresia că primarul şi ceilalţi consilieri locali s-ar opune dezvoltării oraşului”, declarase primarul municipiului Târgu Mureș, potrivit unui articol publicat pe site-ul Zi de Zi.


Recomandări zi de zi
Administratie
Social
Politic
Business
Sanatate
Invatamant
Sport
Citește și:
|
|
Recomandari
|
|
|
















Noul pod peste Mures va nenorocii comunitatile tirgumuresene care stau in calea invaziei masinilor care vor trece podul dinspre alte localitati din cauza zgomotului si prafului.Totodata aceasta invazie a masinilor va avea efect distrugator si asupra bugetului local.Va fi nevoie de reparari de strazi si trotuare in continu care vor fi suportate de bugetul local impovarand tirgumuresenii care alimenteaza bugetul si nicidecum proprietarii de masini invadatori care nu locuiesc in Tg.Mures, nu platesc taxe si impozite aici doar vor distruge si vor polua.In cea ce priveste cheltuielile de bani pentru realizarea proiectului acesta se poate imputa acelora care au aprobat si au executat construirea haoticului cartier Unirii fara construirea unui drum de legatura pentru zecilor de mii de masini care se napastuiesc asupra orasului Tg.Mures zilnic.