Prof. Bogdan Rațiu despre rezultatele la Evaluarea Națională. “Nu vine sfârșitul lumii, e doar un examen, e doar un nivel la care noi am ajuns în acest moment” Invatamant
  • Amalia Vasilescu
  • 0 comentarii
  • 278 Vizualizări

Prof. Bogdan Rațiu despre rezultatele la Evaluarea Națională. “Nu vine sfârșitul lumii, e doar un examen, e doar un nivel la care noi am ajuns în acest moment”

La simularea Evaluării Naționale 2024, mai mult de un sfert din elevi nu au luat nota 5 la proba de limba și literatura română, arată datele Ministerului Educației. Trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică.
Mai mulți profesori de Limba și literatura română și Matematică au analizat rezultatele simulării Evaluării Naționale 2024 la dezbaterea organizată de MERITO, vineri, 23 februarie, imediat după publicarea de către ministerul Educației a procentelor de note obținute de elevii de clasa a VIII-a. Aceștia au spus și cum vor aborda aceste rezultate, mai departe, în discuțiile cu elevii și cu părinții lor.
“Am să încep cu un discurs cât se poate de echilibrat, nu vine sfârșitul lumii, e doar un examen, e doar un nivel la care noi am ajuns în acest moment. De aici începem o strategie puternică de lucru intensă în anumite cazuri. Și cred că în momentul în care înțelegi că elevul tău poate nu știe să interpreteze sau nu știe să extragă mesajul, poate acolo să fim mai atenți. Dacă știu că elevii mei au aceste carențe de interpretare a textului, să zicem, aș merge în zona asta. Dar nu aș face așa un caz că nu au știut perfect. În acest moment mai sunt câteva luni bune în care cumva paradigma este să învățăm pentru această evaluare și lucrând și rutinând cumva gândirea copilului cu texte cât se poate de bune și de ofertante, încercând să le sintetizez valorile, încercând să îi oblig să parafrazeze, după aceea să facă rezumat, după aceea să scoată esențialul. Adică aș lucra în zona în care dacă aș ști că elevii mei nu știu să scoată esențialul, în zona aceasta de procese de lectură de bază. Eu lucrez un pic așa, mai metodic și mai fix, pentru că mi se pare că modul acesta pot să-i ofer copilului niște strategii clare de rezolvare a subiectelor”, Bogdan Rațiu, profesor de Limba și literatura română la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas.
Potrivit profesorului Bogan Rațiu, elevii înțeleg cuvintele și localizează informația, dar problema e la cunoștințe de teorie literară și lingvistică, dar și la punctuație și gramatică. El spune că profesorii ar trebui să fie atenți la cum predau anumite concepte și să provoace mai mult gândirea critică a elevului. “Pe de-o parte, avem cunoștințe și procese cognitive mai ridicate iar elevul nu reușește să facă față foarte bine. Ce-mi transmite mie asta, ca profesor? Că trebuie să fiu foarte atent la modul în care se face transferul conceptului pe care eu îl predau”.


Cum analizăm textele
Elevii de clasa a VIII-a au primit două texte la prima vedere la simularea probei de Limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2024, potrivit subiectelor consultate de Edupedu.ro. Primul text este un fragment din romanul „În umbra ei” de Simona Antonescu, iar al doilea este din articolul profesorului Liviu Papadima „Pisica mea în sala de lectură”, publicat în Dilema veche în 2017. Ambele texte sunt din autori români contemporani, nu conțin arhaisme, regionalisme și alte cuvinte greoaie sau situații complicate, ca în cazul altor texte date în trecut la acest examen. Pe baza acestor două texte, elevii au avut mai multe cerințe, primele fiind itemii de atenție și de identificare pe text a unor aspecte solicitate. Primii patru itemi sunt de tip grilă, în care elevii trebuie să pună litera corespunzătoare răspunsului corect într-o casetă.
Referindu-se la itemul 8 care îi întreba pe elevi dacă „cred că există mai multe feluri de a descifra lumea în care trăim?”, Bogdan Rațiu spune: “Când vezi 75,48% dintre elevi că au atins doar un punctaj parțial, înseamnă că ar trebui un pic să revedem cum analizăm textele, dacă această abordare tematică cu adevărat există în orele noastre. (…) Itemul vizează destul de bine gândirea critică și modul în care faci deducțiile pe baza textului la prima vedere. Asta înseamnă că aici e destul de mult de lucru, că ar trebui să provocăm mai mult gândirea critică a elevului“, a spus Bogdan Rațiu.
La dezbaterea organizată de MERITO, vineri, 23 februarie, au participat Bogdan Rațiu, profesor de Limba și literatura română la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas Târgu Mureș, Cătălin Zaman, profesor de Limba şi Literatura Română, Şcoala Gimnazială „Înv. Nicolae Ispas” Clondiru, Diana Cătălina Popa, profesoară de română la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, Liliana Olăraşu, profesoară de matematică la Școala Gimnazială „Vasile Conta”, Iaşi, Cătălina Dogaru, profesoară de matematică la Școala Gimnazială „Mihai Codreanu” din Iaşi.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE