Home / Cultură / INTERVIU. Bocsárdi László, regizor: „Pentru a putea supraviețui în această perioadă avem la îndemână relația umană“

INTERVIU. Bocsárdi László, regizor: „Pentru a putea supraviețui în această perioadă avem la îndemână relația umană“

Distribuie

Bocsárdi László, regizor distins cu premiile Jászai Mari şi UNITER, s-a născut la Târgu-Mureș în 1958. Este director-fondator al Studioului Figura din Gheorgheni, iar mai apoi directorul artistic al acestuia. În 1995 a absolvit Facultatea de Regie a Universității de Arte din Târgu-Mureș, clasa Tompa Gábor. În același an a devenit director adjunct, iar din 2005, director al Teatrului „Tamási Áron“ din Sfântu Gheorghe. În prezent, este profesor al Facultății de Regie a Universității de Arte din Târgu-Mureș.

Judit-Andrea Kacsó: Sunteți la al doilea spectacol regizat la Teatrul Național Târgu-Mureș Compania „Liviu Rebreanu“. Prima dată ați regizat spectacolul „Bulgakov 17“ după „Maestrul și Margareta“ de Mihail Bulgakov, iar acum piesa de teatru popular „Kasimir şi Karoline“ de Ödön von Horváth. De ce ați ales acest text?

Bocsárdi László: Povestea și atmosfera spectacolului „Kasimir și Karoline“ este un vis pe care-l visează omul mărunt. Criza economică duce la nesiguranță, la depresie și declin spiritual; acest pericol ne amenință și pe noi la fel cum îi amenința și pe cei de pe vremea lui Ödön von Horváth. Pentru a putea supraviețui în această perioadă avem la îndemână relația umană. Este un cadou pe care merită să ne bazăm oricând, dar mai ales acum. Acest spectacol vorbește despre faptul că suntem dispuși să ne risipim valorile din ignoranță, inconștiență sau din cauza schimbărilor nefaste de circumstanțe. Pe de altă parte, acțiunea bazată pe interesul personal cobduce la nerăbdare, agresivitate și la răspândirea micii burghezii care, potrivit lui Horváth, este probabil una dintre cele mai importante condiții pentru dezvoltarea și răspândirea fascismului. „Kasimir și Karoline“ este o romanță grotescă, plină de umor, ușor de înțeles de către orice fel de public. Abordarea acestui tip de text necesită o mulțime de instrumente actoricești de care actorii Companiei „Liviu Rebreanu“ dispun. Și de această dată mi-a făcut plăcere colaborarea cu ei.

J-A. K.: Perioada interbelică, în care a scris Ödön von Horváth piesa „Kasimir și Karoline“ prefigura o schimbare socială majoră. Cel de-al doilea Război Mondial a confirmat această presimțire. Ce schimbare credeți că se conturează în prezent şi care se reflectă în tensiunea spectacolului?

B.L.: Nu este nimic diabolic în stilul şi viziunea cu care jucăm acest spectacol. Din cauza necesității de distanțare, spectatorul are o perspectivă mai bună și va identifica mai ușor situațiile și personajele în care se recunoaște. Acest lucru se concretizează într-o altfel de experiență teatrală, una în care spectatorul înțelege mai ușor conexiunile, dar în același timp se poate bucura și de experiența unei povești dulci-amare.

Nu știu ce fel de schimbare se prefigurează. Dar pot să vă spun că acest spectacol vorbește atât despre nesiguranța, teama, lipsa de repere pe care o resimte azi întreaga lume, cât și despre apetitul nostru pentru joc și muzică.

J-A. K.: Estetica pe care o propuneți și stilul de joc – brechtian –, sunt neobișnuite pentru majoritatea spectatorilor târgumureșeni. Ce așteptări aveți din partea publicului, cum v-ați dori ca acesta să reacționeze la spectacol?

B.L.: Îmi doresc ca spectatorii să devină parteneri ai spectacolului, să-l simtă, să-i înțeleagă umorul și să-și dorească să-l vizioneze de mai multe ori. Voi fi extrem de fericit dacă aceştia vor reuși să descopere și o anumită poetică a spectacolului.

Din distribuţia spectacolului fac parte actorii: Luchian PANTEA – Kasimir, Ale ŢIFREA – Karoline, Nicu MIHOC – Merkl Franz, Monica RISTEA – Erna lui Merkl Franz, Dan RĂDULESCU – Schürzinger, Theo MARTON – Rauch, Csaba CIUGULITU – Speer, Loredana DASCĂLU – Elli, Georgiana GHERGU – Maria, Richard BALINT – Heindrich, Ştefan MURA – Johann, Cristina HOLTZLI – Juanita, Radu ANASTAS – Infirmierul 1, Daniel VIŞAN – Infirmierul 2 şi, în rolurile persoaneloc cu anomalii, Judit-Andrea KACSÓ, Laurenţiu BARNA, Ioan RUSU și Andrei VORNICU.

Regia artistică poartă semnătura lui BOCSÁRDI László, dramaturgia a fost realizată de Crista BILCIU, decorul a fost conceput de BARTHA József, costumele au fost create de KISS Zsuzsanna, coreografia îi aparține lui BEZSÁN Noémi, muzica a fost compusă de BOCSÁRDI Magor, light designer a fost BÁNYAI János, asistentă de regie a fost KACSÓ Judit-Andrea, sufleur este Iolanda BELBE, iar regia tehnică este asigurată de Stelian CHIŢACU.


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

„Turismul în județul Mureș își revine”. Vezi care sunt principalele evenimente culturale din 2024

Distribuie Anul 2024 pare un an extrem de promițător pentru toți turiștii care își doresc …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.