Decoraţiunile GAP, cele mai frumoase din Europa de Sud-Est Business
  • alex.toth
  • 0 comentarii
  • 2940 Vizualizări

Decoraţiunile GAP, cele mai frumoase din Europa de Sud-Est

1Înfiinţată în anul 2009 din dorinţa de a redefini producţia autohtonă a printurilor, Global Art Production Târgu-Mureş a reuşit să se impună pe piaţa de specialitate, fiind considerată cea mai competitivă societate de profil din Sud-Estul Europei. Ascensiunea firmei se datorează, în cea mai mare parte, viziunii celor doi asociaţi, Ştefan Ormenişan şi Victor Şerban.

De la Mediafor, la Global Art Production

Povestea firmei Global Art Production (sau GAP Art) a început în anul 2009, când Ştefan Ormenişan împreună cu cei doi asociaţi pe care îi avea la momentul respectiv s-au gândit că e timpul să renunţe la producţia de printuri outdoor şi să demareze un business inedit pentru acele vremuri: imprimare de tablouri pe pânză. „Dintr-o dorinţă de a face ceva diferit, am început să tipărim tablouri pe pânză. Ne-a fost destul de greu în perioada respectivă pentru că aveam un utilaj destul de performant, iar firmele concurente aveau echipamente chinezesti, mult mai ieftine şi ca atare produceau mai ieftin deoarece aveau costuri de producţie mai mici. Noi produceam calitate mai bună, cu cost mai mare de producţie, şi era greu să concurăm pe piaţă. Era greu să supravieţuim, mai ales că aveam şi un credit luat de la o bancă şi eram cumva cu ştreangul la gât, stresaţi să producem lunar suma aceea de bani necesară pentru bancă. Atunci ne-am gândit să facem altceva şi aşa am început să producem tablouri. La vremea respectivă nu mai erau alte firme pe piaţă care să facă tablouri, nu exista nici know-how şi nu exista nici piaţă, deoarece românii nu prea îşi puneau tablouri în casă. Era un domeniu fascinant şi am făcut multă documentare pe internet, dar şi din cataloage şi reviste de specialitate”, îşi aminteşte Ştefan Ormenişan.

1 so

Trecerea de la printurile outdoor la tablouri a fost oarecum impusă şi de neseriozitatea unor clienţi care au provocat o „gaură” de aproximativ 50.000 de euro în bugetul firmei. „Am luat o ţeapă consolidată în campania electorală din 2008, de la două partide. Era vorba de vreo 50.000 de euro şi în 2009 am decis împreună cu Victor că ori facem numai tablouri, ori nu mai facem nimic. Aveam o presiune generată de alte firme care aveau imprimante chinezeşti în garaj şi puteau oferi preţuri mult mai mici decât noi. Nu conta calitatea pentru mulţi clienţi. Datoria aceea n-am recuperat-o niciodată. Noi ne-am plătit furnizorii din alte venituri, dar eram efectiv sufocaţi de datorie şi am dat faliment cu firma veche. Am închis firma şi în 2009 am înfiinţat Global Art Production”, rememorează Ştefan Ormenişan.

Parteneri de afaceri din 2006, asociaţi din 2007

Actualii asociaţi ai companiei au intrat pentru prima dată în contact în 2006, când Victor Şerban a început să distribuie produsele Mediafor. „Iniţial, în 2006, Ştefan avea alţi doi asociaţi la firma de tipar digital şi eu aveam o agenţie de publicitate prin care vindeam produse, reviste, tot ce însemna campanii integrate pentru clienţi şi am ajuns să cumpăr din producţia lor de tipar digital şi să o promovez pe plan naţional”, spune Victor Şerban. „În 2007, ceilalţi doi asociaţi au decis să renunţe, după care implicarea lui Victor în firmă a fost mult mai activă. La un moment dat, am fost trei acţionari, cel de-al treilea acţionar renunţând în 2009”, completează Ştefan Ormenişan.

Ambient şi Mobexpert, primii clienţi importanţi

Cei doi antreprenori rememorează cu satisfacţie momentul încheierii primului contract important. Era anul 2008 şi intrarea Art Posters în reţeaua Ambient echivala cu trecerea la un alt nivel al business-ului. „Primul client principal pentru tablouri a fost Ambient, în 2008, când am adus şi utilajele pentru înrămare. Înainte de asta noi făceam doar printurile pe pânză şi înrămam la Gecsat Târnăveni, de la care am cumpărat apoi echipamentele”, explică Ştefan Ormenişan. „Atunci am migrat din zona de servicii la cea a produselor finite, făcute 100% la noi. Am făcut brandul Art Posters”, adaugă Victor Şerban.

1 vs

Un an mai târziu, Ştefan Ormenişan şi Victor Şerban semnau un contract cu Mobexpert, reuşită care a avut ca efecte creşterea comenzilor şi a portofoliului de clienţi. „După ce am avut tentativa cu Ambient ne-am spus că pentru a rezista în piaţă trebuie să vindem foarte multe tablouri. Ne-am gândit să mergem în vârful piramidei, să vedem cine vinde cele mai multe decoraţiuni în România. Răspunsul era Mobexpert. Discuţiile au durat un an, iar prima livrare a fost făcută în vara anului 2009. Am reuşit să îi convingem pe cei de la Mobexpert, care până atunci nu avusese niciun furnizor din România. Aduceau decoraţiuni din Anglia, Germania şi prima comandă a însemnat pentru noi cam cât vândusem până atunci. Mobexpert avea zece magazine, incluzând şi Bulgaria şi varianta noastră era să intrăm pe piaţă cu cel mai mare partener”, dezvăluie Ştefan Ormenişan. „Până atunci vindeam 5-10 tablouri la o comandă, şi comanda Mobexpert era de 400 de bucăţi. Asta a fost şi o carte de vizită în negocierile cu alţi clienţi. După Mobexpert au urmat Kika, Hornbach, Leroy Merlin şi desigur că în paralel aveam mici proiecte cu magazine de decoraţiuni, hoteluri, restaurante, partea de HoReCa în special”, spune şi Victor Şerban.

Exporturi „Made in Transylvania” în zece ţări

Treptat, calitatea furnizată de Global Art Production a determinat o creştere aproape exponenţială a producţiei, solicitată pe tot mai multe pieţe din Europa. „În 2012 am început să facem export la nivel de retail. Până atunci, făcusem export la nivel de HoReCa. Aveam nişte clienţi mici în Germania, dar exportul propriu zis a început în 2012, în Grecia şi Cipru, cu rezultate bune, până la apariţia crizei din Grecia când şi vânzările noastre au scăzut. În 2013 am început să facem export la nivel masiv în Marea Britanie. După trei-patru luni de tatonări am intrat pe piaţă, la unul dintre cei mai mari retaileri de acolo, Next Home, care are 180 de magazine. Am crescut exponenţial. Îmi amintesc că atunci când au venit englezii eram 12 angajaţi şi la sfârşitul anului eram 30. Suntem în Leroy Merlin România, suntem în Hornbach care e la un alt nivel, iar produsele noastre au ca slogan „Made in Transylvania”, subliniază Ştefan Ormenişan. „În prezent, facem export în zece ţări, din care două sunt în afara Europei, Japonia şi SUA. Dacă nu făceam acest pas către export, cu siguranţă nu ne puteam dezvolta la nivelul la care suntem acum”, punctează Victor Şerban.

Rigiditatea băncilor, piedică în dezvoltare

În ceea ce priveşte dezvoltarea afacerii pe care o conduc, cei doi asociaţi mărturisesc, la unison, că deşi perspectivele sunt foarte optimiste, realitatea de pe piaţa bancară şi cea a resursei umane îndeamnă investitorii la o analiza serioasă. „Am reuşit să facem investiţii foarte greu deoarece în România nu există sprijinul care există în Occident, unde un proiect şi o firmă sănătoasă primeşte bani fără garanţii drastice. Noi avem un proiect pentru care avem nevoie de 1,4 milioane euro. Nu avem cum accesa aceşti bani decât printr-un fond de investiţii, pentru că nicio bancă nu o să ne finanţeze, oricât de bun ar fi proiectul respectiv. La noi profitul este reinvestit permanent în echipamente şi stocuri de materiale şi pentru participări la târguri. O participare la un târg internaţional poate costa şi 40-50.000 de euro. Ne dăm seama an de an că producţia e tot mai grea, iar migraţia forţei de muncă şi lipsa de personal specializat reprezintă impedimente pentru dezvoltarea unui asemenea business”, explică Ştefan Ormenişan. „Ca să trecem la un alt nivel avem nevoie de investiţii, de aparatură şi resursă umană, subiect destul de sensibil. Pe viitor vom investi mai mult în tehnologizare ca să putem reducem resursa umană şi ne dorim să demarăm proiecte prin care să specializăm viitori angajaţi. Degeaba ai clienţi şi cerere pe piaţă, dacă nu mergi cu o garanţie gen clădire sau teren, nu obţii finanţare de la bancă”, susţine şi Victor Şerban.

Studioul de design, „sufletul firmei”

În prezent, societatea condusă de cei doi tineri deţine un portofoliu alcătuit din 21 de tipuri de produse. „Ne-am propus ca în 2016 să ajungem la 55 de angajaţi dar ne-am dat seama că va trebui să schimbăm planul, să rămânem cu acelaşi număr de angajaţi şi să creştem productivitatea şi să ne diversificăm portofoliul de produse. Facem tablouri pe patru tipuri de materiale de bază: panza naturala, hârtie, sticlă şi lemn. Noi le grupăm sub forma de wall art, care se referă la decoraţiuni de perete. Tot ce pui pe perete, plus oglinzi. De un an am intrat şi pe zona decorativă şi acesta e unul dintre proiectele de viitor. Facem şi perne decorative, abajururi de lămpi şi în curând o să vindem lămpi complete, dar vindem si mult tapet tipărit. Zona de creaţie e nucleul, sufletul firmei pentru că de acolo pleacă tot. E un studio de design cu cinci – şase oameni care gândesc tot ce înseamnă colecţii noi, teme, tipuri de produse, materiale care vor fi folosite. Acest studio lucrează după modelul după care lucrează şi industria fashion pentru că fashion şi home fashion e aproape totuna. În toată Europa dezvoltată sunt colecţii pe sezoane, primăvară – vară, toamnă – iarnă. Sunt culori şi teme specifice, ca în industria modei”, povesteşte Ştefan Ormenişan.

2

Aproape de zona premium – lux

Recent, o echipă Global Art Production a fost prezentă cu un stand la Târgul Maison&Objet de la Paris, cel mai mare eveniment de decoraţiuni din lume, semn că atingerea următorului nivel al business-ului, şi anume trecerea pe piaţa produselor premium şi chiar de lux, e foarte aproape. „Lucrăm foarte mult pe două tipuri de clienţi: producem pentru branduri mari din Europa şi din acest an avem şi brandul propriu, pe care l-am lansat în septembrie 2015, la Târgul de la Paris. Planul nostru este să migrăm într-o zonă mai premium. Noi oricum nu suntem un producător ieftin, lucrăm cu materie primă 100% din ţări europene şi din SUA, într-o zonă cu produse unde valoarea adăugată este mult mai mare decât producţia de serie. Ne mândrim că nu folosim nimic din Asia, care din punctul nostru de vedere reprezintă o concurenţă foarte importantă şi în acelaşi timp ne-ar periclita calitatea şi imaginea noastră ca producător pretenţios. Tindem spre zona de lux cu produsele noastre, pe viitor asta ne dorim. Deservim clienţi tot mai importanţi, tot mai scumpi ca branduri. Tendinţa noastră este să mergem spre produse premium – lux şi o să investim în tehnologie şi knowhow pentru partea de accesorii pentru casă. După Târgul de la Paris am fost căutaţi din cei de la Amazon Germania pentru a deveni furnizorii lor. Suntem în faza finală de negocieri şi în cel mai scurt timp vom începe să livrăm produse”, dezvăluie Ştefan Ormenişan. „Dacă la început am mers foarte mult pe ideea de personalizare, să atragem clienţi mai mici, acum am trecut la partea de serie, de mici serii în care vindem produse finite bazate pe colecţii. Nu vrem să vindem cantitate, ci calitate”, explică Victor Şerban.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE