Principalele proiecte ale Ministerului Mediului si Padurilor dezvaluite cititorilor Zi de zi de Borbely Laszlo Politic
  • admin
  • 0 comentarii
  • 48 Vizualizări

Principalele proiecte ale Ministerului Mediului si Padurilor dezvaluite cititorilor Zi de zi de Borbely Laszlo

p__6.jpg
Ministrul Mediului si Padurilor, Borbely Laszlo, a dezvaluit în cadrul unui amplu interviu acordat în exclusivitate cotidianului Zi de zi, ca în prezent exista trei proiecte, aflate în diferite faze de proiectare, pentru realizarea unui drum ocolitor în Târgu-Mures. Totodata, Borbely Laszlo a realizat o scurta radiografiere a principalelor programe derulate de ministerul pe care îl conduce, dezvaluind ca principala sa prioritate o reprezinta cresterea gradului de absorbtie a fondurilor europene disponibile prin POS Mediu.

Reporter: Cum va simtiti în fotoliul de ministru al Mediului si Padurilor?
Borbely Laszlo: În rarele momente în care stau în fotoliu ma simt bine, desi nici atunci nu stau ca sa ma relaxez, pentru ca am foarte multe documente de citit. Scopul meu este ca circuitul documentelor sa se desfasoare eficient si nici un material sa nu zaca în sertare.
Stau putin în scaunul ministerial, pentru ca vreau sa cunosc toate institutiile care îsi desfasoara activitatea sub umbrela ministerului, efectuez vizite la sediile acestora. Un sef al unei institutii poate sta linistit în scaun, când are siguranta ca totul e pus pe roata si functioneaza. Înca suntem la început, poate peste trei ani, la finalul mandatului pot sta si eu linistit pe scaunul de ministru al mediului si padurilor.
Rep.: Ce responsabilitati va revin prin aceasta functie?
B.L.: Functia de ministru nu este una usoara, exista o mare responsabilitate, iar pentru a îndeplini cu succes toate atributiile trebuie sa fii, în primul rând, foarte bine informat, trebuie sa îti placa domeniul, iar experienta dobândita în trecut, de asemenea este un element deosebit de important. Ministerul Mediului si Padurilor este unul dintre cele mai mari ministere. Putini stiu ca aceasta institutie are peste 30.000 de oameni pe care îi coordonez la nivel national. Ministrul este cel responsabil de buna functionare a tuturor institutiilor aflate în coordonare, în subordonare sau sub autoritatea ministerului. Vorbim aici de Administratia Nationala Apele Române, de Garda de Mediu, de Administratia Fondului pentru Mediu, de Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, de Romsilva.

„Sustin promovarea energiilor regenerabile dar si un proiect la care tin foarte mult si doresc sa se implementeze în cât mai multe localitati si anume realizarea pistelor pentru biciclisti”

Rep.: Ce probleme ati gasit la preluarea portofoliului?
B.L.: La preluarea portofoliului am gasit o serie de probleme majore, ce trebuie rezolvate în cel mai scurt timp. Este vorba în primul rând de cele sapte proceduri de infrigement care au necesitat si necesita în continuare concentrarea eforturilor pentru a ne pune la punct cu cerintele europene din domeniul mediului. Se pare ca acestui domeniu nu prea i s-a acordat mare atentie în anul 2009, pentru ca actele normative prin care trebuiau sa fie transpuse directivele europene nu au fost promovate. La ora actuala pot spune, ca într-o luna am reusit sa promovam trei acte normative pentru solutionarea a trei dintre cele sapte proceduri de infrigement. Pentru rezolvarea celorlaltor patru proceduri de infrigement, actele normative se afla în curs de promovare.
Rep: Ce alte programe si proiecte se afla pe agenda dumenavoastra?
B.L.: Agenda mea de lucru cuprinde foarte multe proiecte si programe pe care vreau sa le promovez începând cu acest an. Pe lânga demersurile care privesc respectarea cerintelor din acquis-ului comunitar, printre prioritati se numara programele care au o valoare de mediu si o importanta componenta sociala, de exemplu programele „Rabla” si „Casa Verde”. Acesta din urma nu a demarat nici acum, desi companiile si autoritatile publice locale s-au aratat foarte receptive. Sustin promovarea energiilor regenerabile dar si un proiect la care tin foarte mult si doresc sa se implementeze în cât mai multe localitati si anume realizarea pistelor pentru biciclisti.
Rep.: Ce noutati sunt în Programul „Rabla”?
B.L.: În ceea ce priveste Programul „Rabla”, am introdus o serie de îmbunatatiri, încercând sa vin în acest fel în ajutorul cetatenilor care s-au aratat chiar si în acest an dificil din punct de vedere financiar, interesati sa achizitioneze autoturisme noi, dând la schimb unele vechi. Printre noutatile din acest an, Ministerul Mediului si Padurilor vine cu introducerea tichetului valoric în locul primei de casare, valoarea acestuia fiind de 3.800 de lei. De asemenea, cei interesati pot preda maxim trei tichete valorice pentru achizitionarea unui autovehicul nou. O alta noutate este ca si persoanele juridice pot participa în acest an la program, iar pentru prima data va exista o singura sesiune, pe parcursul întregului an. Pentru acest program sunt prevazute în bugetul Administratiei Fondului pentru Mediu fonduri în valoare de 228 de milioane de lei. Programul va demara în 15 zile de la aprobarea bugetului AFM de catre Guvern. Tichetul va fi tiparit de Imprimeria Nationala si va contine elemente de siguranta pentru a nu putea fi falsificat. O noutate este programul „Rabla pentru tractoare” pentru care am propus un buget de 100 de milioane de lei, prima de casare fiind de 17.000 de lei, dar nu mai mult de 50 % din valoarea tractorului, în cazul persoanelor fizice, respectiv 40%, pentru persoanele juridice.

„Programul de împadurire a terenurilor degradate reprezinta si deasemenea o prioritate, mai ales ca pentru anul 2010 s-au alocat 44,09 milioane de lei de la bugetul de stat, aproape dublu fata de 2009”

Rep.: Aveti în vedere si realizarea de împaduriri în acest an?
B.L.: Da, un alt program foarte important este cel privind extinderea fondului forestier. Vreau sa va spun ca anul trecut bugetul alocat pentru împaduriri nu a fost suficient nici macar pentru întretinerea plantatiilor înfiintate în anii anteriori. Programul de împadurire a terenurilor degradate reprezinta si deasemenea o prioritate, mai ales ca pentru anul 2010 s-au alocat 44,09 milioane de lei de la bugetul de stat, aproape dublu fata de 2009, iar în cadrul Programului national de îmbunatatire a calitatii mediului prin împaduriea terenurilor agricole degradate, derulat prin Administratia Fondului pentru Mediu, în acest an este prevazuta suma de 152 de milioane de lei.
Rep.: Ce alte programe mai aveti în plan pentru 2010?
B.L.: Va pot spune ca AFM a pregatit înca doua programe: este vorba de Programul privind producerea energiei din surse regenerabile: eoliana, geotermala, solara, biomasa, microhidrocentrale dar si Programul privind amenajarea în vederea stabilizarii malurilor si versantilor.
Rep.: Veti mentine taxa de mediu pentru autoturisme?
B.L.: Va pot spune ca în prezent nu intentionez sa o modific. Bineînteles ca voi analiza împreuna cu expertii din minister si de la AFM toate aspectele sesizate atât de cetateni, cât si de producatorii de autovehicule, iar în cazul în care ajungem la concluzia ca modificarea este necesara, putem gândi si o schimbare, tinând cont si de legislatia europeana dar si de practicile din alte tari.

„Problema mea de fond legata de Rosia Montana este ca în momentul în care statul român a admis ca este interesat de acest proiect trebuia sa spuna ce face cu localitatea”

Rep.: Care este pozitia dumneavoastra fata de Rosia Montana?
B.L.: În ceea ce priveste acest subiect pot sa va informez ca am avut de curând o întâlnire cu reprezentantii Rosia Montana Gold Corporation, sositi pentru a expune punctul de vedere privind situatia actuala în care se afla acest proiect. În acest moment stim cu totii ca exista o hotarâre definitiva si irevocabila a Curtii de Apel privind nulitatea Certificatului de Urbanism pentru RMGC. Am decis constituirea, la nivelul Ministerului Mediului si Padurilor, a unei comisii separate pentru proiectul de la Rosia Montana. De asemenea, în perioada imediat urmatoare vo
i purta o serie de discutii cu organizatiile neguvernamentale, cu experti români si internationali si cu autoritati, urmând ca în primul trimestru al anului 2010 sa efectuez si o vizita în zona Rosia Montana. Responsabilitatile Ministerului Mediului si Padurilor sunt evident, acelea de a proteja mediul si sanatatea oamenilor prin aplicarea instrumenelor la îndemâna, respectiv a procedurii evaluarii impactului asupra mediului care asigura integrarea consideratiilor de mediu în politica de dezvoltare a proiectelor. Stim cu totii ca zona Rosia Montana este una de patrimoniu iar investitorii proiectului minier de la Rosia Montana ar fi putut sa-si deruleze afacerea în asa fel încât sa nu fie stramutata localitatea. Problema mea de fond legata de Rosia Montana este ca în momentul în care statul român a admis ca este interesat de acest proiect trebuia sa spuna ce face cu localitatea. Daca acest proiect va respecta toate regulile, tot Guvernul îsi va asuma responsabilitatea.

Rep.: Combinatul Azomures reprezinta un subiect delicat pentru un ministru al mediului din Târgu-Mures…
B.L.: Locuitorii din Târgu-Mures stiu si simt ca Azomures prezinta probleme în ceea ce priveste protectia normelor de mediu. Cu toate acestea trebuie sa tinem seama si de cadrul legal. În anul 2004, societatea a solicitat si a obtinut perioada de tranzitie pâna la data de 31 decembrie 2015 în urma negocierilor cu Comisia Europeana, în baza estimarilor de costuri si a justificarii solicitarilor, furnizate de operator. În 2007 societatea a fost reglementata prin Autorizatia integrata de mediu din 30 octombrie 2007, cu termen de valabilitate pâna la data de 31 decembrie 2015, dar acesta nu înseamna un permis de poluare, ci prescrierea unor conditii de functionare a instalatiei astfel încât sa se asigure protectia mediului si sanatatea populatiei. Nu se justifica episoadele de poluare ce se înregistreaza, respectiv emisii de amoniac în atmosfera, care conduc la disconfort pentru populatie, mai ales în conditiile de calm atmosferic. În urma unor depasiri repetate a poluarii cu amoniac, s-a luat initiativa revizuirii Autorizatiei integrate de mediu, care prevede ca în cazul în care poluarea produsa de instalatie este semnificativa, este necesara revizuirea valorilor limita de emisie existente sau includerea de noi  valori limita de emisie în autorizatie. Documentul trebuie sa prevada masuri specifice aplicabile în anumite situatii, cum sunt cele în care conditiile de dispersie a poluantilor emisi în atmosfera nu sunt adecvate si, în ultima instanta, chiar încetarea functionarii instalatiei pâna la realizarea masurilor care sa conduca la respectarea valorilor limita de emisie sau analiza oportunitatii glisarii instalatiei într-o alta locatie care sa nu conduca la un aport deosebit la poluarea aerului în zone si aglomerari.

„Suntem deficitari la capitolul infrastructura. Trebuie investit mult în managementul deseurilor. Aici situatia nu este deloc roz, tinând cont ca avem un program clar prin care pâna în 2017 trebuie sa închidem 101 depozite”

Rep.: Exista fonduri suficiente pentru proiectele vizate?
B.L.: În acest an avem un buget de 1.697.531 de lei. Bineînteles ca niciodata nu sunt bani suficienti pentru a implementa toate proiectele pe care le dorim, iar anul acesta este unul dificil din punct de vedere financiar. Cu toate acestea echipa pe care o conduc este una de profesionisti si cu siguranta vom gasi modalitati de finaliza proiectele importante. Pentru mine prioritatea absoluta este utilizarea în proportie de 100% a alocatiilor bugetare. Voi acorda atentie sporita ca sumele colectate de catre Administratia Fondului pentru Mediu sa fie utilizate la maxim. Aici am constatat ca exista un prost management al banilor, anul trecut, dintr-un buget de 800 de milioane de lei s-au cheltuit doar 300 de milioane. Una din cauzele acestei slabe utilizari a fondurilor a fost lipsa unei Comisii de Avizare a Proiectelor, care s-a înfiintat abia în noiembrie 2009. Bugetul propus al AFM este de peste 1,5 miliarde de lei si sper ca va intra în sedinta de guvern de saptamâna viitoare. Aceste fonduri vor fi cheltuite pentru proiecte de mediu importante, precum promovarea utilizarii de energii noi sau programul Casa Verde.
Rep.: Ce buget exista alocat pentru împaduriri?
B.L.: Având în vedere preluarea padurilor de la Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, un domeniu prioritar în acest an îl reprezinta fondurile pentru programele de împadurire, despre care am amintit. Pentru extinderea padurilor, pe lânga sumele de la bugetul de stat si cele de la AFM, sunt fonduri europene în valoare de 229,3 milioane euro în cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala care însa nu pot fi înca accesate pentru ca nu s-au înteles toate partile implicate în finalizarea ghidului solicitantului.
Rep.: Unde ar trebui investit mai mult?
B.L.: Sunt multe probleme de mediu care necesita finantare. stiti bine ca suntem deficitari la capitolul infrastructura. Trebuie investit mult în managementul deseurilor. Aici situatia nu este deloc roz, tinând cont ca avem un program clar prin care pâna în 2017 trebuie sa închidem 101 depozite si, va dati seama, trebuie sa punem ceva în loc, iar investitiile sunt destul de costisitoare. De asemenea, investitii importante necesita extinderea si modernizarea sistemelor de apa si apa uzata, reabilitarea sistemelor de termoficare, infrastructura de prevenire a riscurilor naturale. Totodata, ar trebui sa acordam fonduri mai consistente si pentru extinderea padurilor. În fine, acestea sunt doar câteva exemple.

„Aspectele privind calitatea aerului sunt esentiale pentru luarea unei decizii privind realizarea unui drum ocolitor în vederea decongestionarii traficului în Târgu-Mures. Sunt trei proiecte în diferite faze de proiectare”

Rep.: Avem un trafic infernal în Târgu-Mures. Vom avea sau nu drum ocolitor?
B.L.: Este adevarat ca majoritatea marilor orase din România se confrunta cu problema poluarii datorate traficului, atât sub aspectul poluantilor caracteristici emisi cât si din cauza zgomotului. Aspectele privind calitatea aerului sunt esentiale pentru luarea unei decizii privind realizarea unui drum ocolitor în vederea decongestionarii traficului în Târgu-Mures. Sunt trei proiecte în diferite faze de proiectare. Daca macar una din aceste centuri ocolitoare se va construi în urmatorii doi ani la Târgu-Mures va fi si aerul mai curat si mai putine masini care trec prin oras.
Rep.: Ce prioritati aveti în perioada imediat urmatoare si pe termen lung?
B.L.: Prioritatea numarul unu este cresterea gradului de absorbtie a fondurilor europene disponibile prin POS Mediu si recuperarea întârzierilor. POS Mediu este unul dintre cele mai importante programe operationale din punct de vedere al alocarii financiare. În acest moment sunt contractate 42 proiecte cu valoare totala de 5,7 miliarde de lei, iar 141 de proiecte, cu valoare de 16,6 miliarde de lei, sunt depuse. Pentru anul 2010 estimez semnarea a 65 de contracte în valoare de circa 10 miliarde lei si doresc sa accelerez cât se poate de mult acest program. Dar, ca si manager îmi doresc, ca în foarte scurt timp sa formez o echipa profesionista, sa contribui la schimbare mentalitatii unora din minister. Nu avem timp de pierdut, trebuie sa gasim solutii pentru problemele de care ne lovim, nu ne putem permite sa ne irosim energia pentru scuze ca nu am reusit sa ducem sarcinile la bun sfârsit.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE