Home / Administratie / Reconfigurare de traseu în centrul Târgu Mureșului. Enescu, Bolyai și Piața Victoriei – pietonale?

Reconfigurare de traseu în centrul Târgu Mureșului. Enescu, Bolyai și Piața Victoriei – pietonale?

Primăria Târgu Mureș va lansa în această primăvară un concurs de idei pentru transformarea unor spații și străzi din centrul municipiului în zone pietonale. Sunt vizate străzile George Enescu și Bolyai și Piața Victoriei. Pentru a fi demarat, momentan se lucrează la un regulament care să fie aprobat de Consiliul Local Târgu Mureș în ședința de luna viitoare și tot atunci să se propună și bugetul necesar derulării concursului de idei.

Intenția municipalității a fost anunțată ieri, într-o conferință de presă.

“Dorim să demarăm un concurs de idei împreună cu Direcția Arhitect Șef, pentru refacerea străzilor Bolyai, Enescu și parțial a Pieței Victoriei. Primăria Târgu Mureș va organiza acest concurs de idei urbanistic în vederea pietonalizării unor străzi și scuare, este vorba de Piața Victoriei, strada Enescu și strada Bolyai parțial. Scopul nostru este selectarea celor mai bune propuneri pentru valorificarea zonei studiate”, a explicat primarul Soós Zoltán.

Concret, depășind limbajul administrativ, prin acest concurs se urmărește, în primul rând, închiderea acestor străzi și spații, valorificarea turistică și economică a potențialului lor arhitectural și cultural și reducerea poluării în zona centrală.

Pentru strada Bolyai, planul este ca aceasta să devină un Corso al municipiului, prin transformarea sa în zonă pietonală în fiecare zi după ora 17 și complet în weekenduri.

“Pe baza analizelor preliminare, s-a observat că strada Bolyai după-amiaza nu mai prea este folosită, deci dispar atât traficul, cât și mașinile parcate, ceea ce înseamnă că populația din zonă este foarte redusă, deci în majoritatea clădirilor sunt birouri. E importantă construirea parcării din spatele teatrului, pentru că dacă scoatem parcările de pe strada Bolyai, oamenii trebuie să aiba undeva posibilitatea să parcheze”, ne-a răspuns primarul la o întrebare adresată.

Legat de parcarea din spatele Teatrului Național, Soós Zoltán a mai completat că primăria este în tratative cu proprietarii unei suprafețe din această parcare. Prima variantă este de a cumpăra terenul, a doua ca proprietarii să își păstreze terenul și primăria să construiască parcări, iar a treia variantă este exproprierea terenului pentru utilitate publică.

Agora și zona artelor

Pentru Piața Victoriei, planul este ca spațiul din fața primăriei să devină un fel de agora târgumureșeană. Pentru aceasta ar urma ca parcările să fie eliminate și să fie extins scuarul actual înspre trotuar, înglobând spațiul dintre statuia fostului primar Emil Aurel Dandea și Catedrala Mică.

Aici ar urma să funcționeze și un punct de informare turistică și a unei fântâni stradale.

Strada Enescu ar putea avea o funcționalitate mai accentuată de stradă a artelor cum în zonă se află Palatul Culturii, clădire Art Nouveau administrată de Muzeul Județean care reunește în același spațiu galerii de artă, Filarmonica de Stat, muzee, respectiv imobilul care găzduiește Biblioteca Județeană Mureș.

Pentru ca proiectul să continue, momentan este în faza de pregătire regulamentul concursului de idei.

Se lucrează în prezent la un regulament pentru organizarea acestui concurs, urmând a se prezenta, după estimările noastre, în luna martie Consiliului Local spre aprobare pentru a putea prevedea și poziția bugetară și a-l demara efectiv”, a arătat Daniela Miheț, arhitectul șef al municipiului.

În viitor

Tot răspunzându-ne unei întrebări adresate, primarul Soós Zoltán ne-a declarat că se ia în calcul și pietonalizarea întregii zone centrale, însă această schimbare nu va avea loc foarte curând.

“Prin proiectul pe fonduri europene care vizează reabilitarea zonei centrale, încă nu putem exclude traficul, putem reduce traficul și putem să facem o bandă separată pentru autobuze, care poate fi folosită de ambulanță, taxi și de oricare alte mijloace care servesc publicul, și să rămână doar o singură bandă pentru celelalte autovehicule”, a completat Soós Zoltán.

De asemenea, pentru ca un asemenea proiect să fie realizabil, trebuie dezvoltată infrastructura rutieră care să preia traficul de mașini care acum traversează centrul. Pentru a avea o idee mai clară, este așteptat studiul de fezabilitate care va indica și direcțiile de mobilitate urbană.

Așa că ne rămâne să mai așteptăm.

Ligia VORO

Articol publicat în ediția print a Zi de Zi din 19 februarie 2021

2 comentarii

  1. Rațiu Liviu Felix

    Iti trebuie studii pe bani europeni pentru a schimba niște TABLE de circulație!Reabilitarea ar trebui să infrumuseteze orașul nu 300 m de pietonale. Chiar va puneti i tr-o pozitie penibila!Orașul pe zi ce trece arată mai cenușiu cu idei stupide fără rost fără eficiența.

  2. Infrastructura rutiera orasenesc trebuie redusa nu dezvoltata in orasul vechi.Cu cat sunt mai putini masini cu atat va arata mai frumos,mai ingrijit orasul.Orasul vechi poate fi parcurs pietonal intro ora in lung si lat.Aerul orasului ar deveni mai curat,superbele case bogat ornamentate,cetatea,palatele din centrul orasului ar iesi in evidenta.Din pacate aceasta initiativa va fi greu de realizat din cauza acelor cetateni derbedei ai caror numar creste zi de zi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Prof. Sabin Pășcan, sărbătoritul zilei

Redacția și administrația cotidianului Zi de Zi îl felicită pe inspectorul școlar general al județului …