Nagy András, de la primar la consilier pentru dezvoltarea Reghinului Administratie
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 2868 Vizualizări

Nagy András, de la primar la consilier pentru dezvoltarea Reghinului

„Cu o abordare normală a problemelor sunt convins că se poate ajunge la un numitor comun” – Nagy András

Seria interviurilor cu aleșii locali din municipiul Reghin continuă cu Nagy András, consilier local din partea UDMR. După două mandate de primar, Nagy András nu a dezarmat și luptă din postura de consilier local pentru proiectele de dezvoltare ale orașului. Despre toate acestea ne-a vorbit în interviul acordat cotidianului Zi de Zi.

Reporter: Când ați început să cochetați cu ideea de a activa în administrația publică locală?

Nagy András: Am intrat în această zonă a administrației publice locale în anul 1996 ca și consilier. Se cunoaște faptul că din 1998 și pînă în 2004 am îndeplinit funcția de viceprimar, iar din 2004 până în 2012 funcția de primar al municipiului Reghin. Pot spune că am o experiență vastă în administrație și înclin să cred că a fost nevoie de experiența mea în continuare, fapt pentru care încerc să ajut la realizarea programului UDMR de guvernare locală.

Rep.: Cum era în 1996 atmosfera de lucru în administrația publică locală reghineană?

N.A.: Trebuie să știți că în 1996 lucrurile erau un pic altfel, lumea era neexperimentată, plus că nu erau atâtea legi și ordonanțe. Pe undeva era mai simplu, nu era Legea Administrației Publice, nu era Legea Achizițiilor Publice și se puteau face lucrurile ceva mai ușor. Administrațiile publice nu erau atât de încărcate cu personal ca și acum, nu existau atât de multe atribuțiuni ca în prezent, de autonomie legislativă nici nu putea fi vorba. Toate aceste lucruri au evoluat în timp. Atunci erau legi mult mai puține și mult mai simple din punctul meu de vedere. Desigur, nu se puteau face cine știe ce investiții mari la acea vreme fără ajutorul banilor guvernamentali. Atunci, din bugetul local ajungeau mai mulți bani pentru comunitatea respectivă, Reghinul în cazul de față. În acea vreme, paleta politică a partidelor politice care făceau parte din Consiliul Local era una mult mai diversificată decât acum, în sensul că erau șapte partide care făceau parte din Consiliul Local la un moment dat. Era destul de greu să ajungi la un numitor comun. Îmi aduc aminte faptul că în momentul în care am fost primar, în opoziție s-a format așa zisul „Grupul celor 8”. Chiar și așa, am lucrat foarte bine cu acel Consiliu Local, foarte constructiv. I-am chemat pe cei din opoziție la discuții în vederea întocmirii bugetului. Am stat cu consilierii și am stabilit forma finală a acestuia. Bugetul se stabilește cu ajutorul întregului Consiliu Local, lucru care nu trebuie uitat nici de actualul Consiliu Local, pentru că până la urma urmei consilierii sunt cei care au tangență directă cu problemele orașului, iar Executivul trebuie să execute bugetul. Azi este o diferență, în sensul că Executivul alcătuiește bugetul pe care îl prezintă Consiliului Local. Atunci, consilierii cu greu mai pot aduce modificări asupra proiectului de buget stabilit de către Executiv care vine cu fel de fel de explicații de ce nu se poate modifica proiectul de buget. Aici este o altă greșeală a funcționarilor publici. Aceștia de regulă explică de ce nu se poate, și nu cum se poate.

Rep.: Cum vedeți realizabil consensul în ce privește funcționarea unei administrații locale?

N.A.: Un Consiliu Local dacă nu este unit, atunci cu greu lucrurile se vor mișca în Reghin. Executivul are o viziune, are proiecte pornite, fapt pentru care trebuie ajutat să le ducă la bun sfârșit. În general, primarul este responsabil cam de toate. El trebuie să se consulte foarte mult cu cei din Consiliul Local, cu colegi din conducere, cu un viceprimar, cu un secretar, cu șefii de servicii din primărie, plus că trebuie să se consulte cu forurile superioare, și aici mă refer la Consiliul Județean, Prefectură. Trebuie să participe la cât mai multe schimburi de experiență și nu în ultimul rând să profite de experiența colegilor consilieri mai vechi. Un primar poate fi chiar și un pantofar, un măturător de stradă care a fost ales de către cetățeni. Acel primar trebuie să se consulte tot timpul pentru că sunt lucruri pe care nu are de unde să le știe.

Rep.: Ajungem la momentul alegerii dumneavoastră ca și primar.

N.A.: Am avut un noroc prin faptul că înainte de acel moment, vreme de un an și jumătate am fost viceprimar. Deja pot spune că am avut o anumită experiență. Fostul primar, răposatul Marian Traian, m-a pregătit în foarte multe chestii, în special în ultima partea a mandatului său. Și-a dat seama că eu doresc să se întâmple ceva în Reghin fapt pentru care m-a antrenat în foarte multe chestiuni pe care le-am apreciat sau pe care le-am schimbat de comun acord. Am avut noroc cu faptul că am avut alături consilieri cu experiență, unii cu patru mandate la activ, care mi-au oferit ajutorul și sprijinul. Aici mă refer la Iszlai Arpad, Gavril Danciu, Rus Dan Dorul, Aszalos Gavril, Bodó József Zoltán sau Mircea Ungureanu ca să dau doar câteva nume. Mulți din aceștia proveneau din sfera privată, unde, după cum se știe vezi lucrurile mult mai bine și mai corect decât la o instituție de stat. M-am folosit de experiența acestor colegi consilieri alături de care am pus umărul la rezolvarea tuturor problemelor.

Rep.: Au fost momente bune, mai puțin bune, victorii, înfrângeri. Cum a fost să treceți la funcția de consilier după cele două mandate de primar?

N.A.: În 2012 am pierdut alegerile. Am rămas ca și consilier deoarece la următoarele alegeri, cele din 2016, vroiam să termin proiectele începute în mandatele mele de primar. Din păcate, doamna primar Maria Precup nu a continuat aceste lucrări începute. Dau aici ca și exemplu Pădurea Rotundă, pista pentru biciclete, reabilitarea Casei de Cultură „Eugen Nicoară”. Aici nu mă refer la reabilitarea formală care s-a făcut, era vorba de reabilitare mult mai amplă, atât a spațiilor cât și a sălii de spectacol, totul a fost regândit în acel proiect care există și acum. La fel în ce privește strada Duzilor, un proiect apreciat de reghineni dar care e doar o parte a unui ansamblu de proiecte care trebuiau continuate. La ora actuală Reghinul ar fi trebuit să arate altfel. Acest lucru m-a îndemnat să rămân ca și consilier, să încerc să promovez aceste proiecte, respectiv continuarea celor începute. În 2016 când am pierdut a doua oară am spus că nu voi mai candida de primar. Așa se face că în anul 2020 domnul Márk Endre a fost desemnat ca și candidat UDMR pentru această funcție, decizie care s-a dovedit a fi una câștigătoare la alegerile din 27 septembrie 2020. L-am ajutat, îl ajut în continuare cu cea mai mare plăcere atunci când sunt solicitat. Programul UDMR de guvernare locală este în mare măsură programul primarului iar noi, colegii consilieri, trebuie să conlucrăm la implementarea acestuia. Eu de aceea am rămas consilier deoarece vreau ca peste patru ani Reghinul să arate total altfel. Aș fi cel mai mândru în momentul în care s-ar spune că fostul primar Nagy András a fost întrecut de actualul primar Márk Endre. Aș fi cel mai bucuros să aud acest lucru.

”Ar fi o greșeală ca Executivul să excludă din discuții un partid. Nu, toți trebuiesc incluși, și har Domnului la noi la Reghin nu se întâmplă acest lucru. La fel discutăm și cu cei de la PNL, cu PSD, plus discuțiile care le avem între noi. Trebuie aduse proiectele sub același acoperiș”

Rep.: UDMR are în prezent opt consilieri la Reghin. E un lucru firesc sau poate fi trecut la capitolul realizări?

N.A.: E o realizare, pe undeva este și efectul eșecului fostei administrații PSD, când nu s-a întâmplat mai nimic în Reghin. Vrând, nevrând, s-a făcut o comparație și s-au putut vedea diferențele. Când am fost eu primar s-a făcut ceva. Nu zic că s-au făcut realizări foarte mari, dar ceva s-a făcut, Reghinul a început să pornească pe calea dezvoltării. Acest lucru s-a întrerupt, iar populația a dorit continuarea acestor lucruri stopate de către fosta conducere a Primăriei. Mark Endre este pregătit pentru așa ceva, are experiența necesară, fiind patru ani viceprimar. Este ajutat de către colegii cu experiență care la rândul lor pot antrena și pe ceilalți consilieri mai tineri pentru a putea realiza programul prezentat în campania electorală.

Rep.: Formați acum o majoritate în Consiliul Local Reghin cu cei din PSD. Contează foarte mult coloratura politică la nivel local?

N.A.: Cel mai important lucru este să existe o strânsă colaborare între toți colegii consilieri, să fim de aceeași parte a căruței și să tragem într-o singură direcție. Desigur, aceste divergențe între partide sunt și vor fi în continuare, dar aceste discuții trebuie să fie constructive, la fel și viziunile diferite care le avem. Cu o abordare normală a problemelor sunt convins că se poate ajunge la un numitor comun, lucru care și-l dorește de fapt toată lumea.

Rep.: Va exista un consens în ce privește aprobarea bugetului pentru acest an?

N.A.: În primul rând bugetul trebuie prezentat după care ar trebui lăsat o perioadă de cel puțin o săptămână pentru discuții între consilieri. Bineînțeles că fiecare partid, PNL, PSD și UDMR, a avut un program politic pe care dorește să-l impună. Acel program politic, al UDMR, PSD sau PNL trebuie contopit într-un program de care să beneficieze municipiul Reghin. De exemplu, pistă pentru bicicliști, se vrea de către PNL, PSD și UDMR? Da, bun, mergem mai departe. La Pădurea Rotundă, schimbăm, nu schimbăm, reducem, mărim, haideți să găsim un consens. La fel și în ce privește piscina acoperită pe care toată lumea o vrea. Astfel, faci anual trei, patru proiecte mari pe care să le incluzi în buget. Asfaltările de străzi nu le mai poți băga ca și obiective majore din programul electoral, ele trebuiesc făcute în permanență, la ordinea zilei. Colaborea între consilieri nu e una dificilă. La început, fiecare partid vrea să-și impună punctul de vedere. Așa a fost și va fi în continuare. Depinde de timp, cât de repede poți aduce partidele sub același acoperiș. Consider ca fiind o greșeală ca Executivul să nu facă acest lucru. Ar fi o greșeală ca Executivul să excludă din discuții un partid. Nu, toți trebuiesc incluși, și har Domnului la noi la Reghin nu se întâmplă acest lucru. La fel discutăm și cu cei de la PNL, cu PSD, plus discuțiile care le avem între noi. Trebuie aduse proiectele sub același acoperiș. Cum spuneam, noi consilierii ar trebui să dăm de lucru Executivului și nu invers.

Rep.: Un primar are timpul extrem de ocupat. Cum îl gestionați acum, când sunteți doar consilier?

N.A.: Un consilier nici pe departe nu are atâtea probleme pe cap câte are un primar, implicit și când e vorba de timpul liber. După ce nu am mai fost primar pot spune că am mult mai mult timp liber în care mă pot bucura de hobby-urile mele, de curte, de grădină, de natură, de sport. Ceea ce mă bucură foarte mult acum este că am mult mai mult timp pentru familie. Am doi nepoți alături de care încerc să petrec cât mai mult timp. Copiii sunt aproape, sunt stabiliți la Cluj, nu au plecat în străinătate, sunt aproape de părinți. Mă bucur de timpul meu liber pe care încerc să-l folosesc cât mai mult pentru mine.

A consemnat Alin ZAHARIE

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE