Home / Slider / Transilvania Motor Ring, în circuitul internațional

Transilvania Motor Ring, în circuitul internațional

În urma unei întâlniri între președinții Federațiilor de Motociclism și Automobolism din România la care a participat ministrul Tineretului și Sportului, Eduard Novák, precum și președintele Consiliului Județean Mureș, Péter Ferenc, s-a avansat o inițiativă care are în vedere dezvoltarea județului Mureș. În urma discuțiilor, se va semna un parteneriat între Federațiile Române de Motociclism și Automobilism, Ministerul Tineretului și Sportului și Consiliul Județean Mureș, proprietarul circuitului Transilvania Motor Ring, pentru a aduce cel puțin șase competiții continentale, întreceri care contează în Europa.

Acesta a fost și subiectul emisiunii Arena Sport din ultima zi a lunii mai a postului de televiziune M9. Învitații moderatorului Vlad Amariei au fost președintele Federației Române de Motociclism, Cristian Mureșan, secretarul aceleiași federații, Sabin Olariu, și administratorul circuitului de la Cerghid, Thomas Moldovan. În cadrul emisiunii s-a vorbit despre viitorul pol al sporturilor cu motor din Balcani și beneficiile care le-ar aduce județului Mureș organizarea acestor întreceri pe circuitul Transilvania Motor Ring.

Forurile superioare, implicate

Protocolul care ar urma să fie semnat are în vedere în primul rând dezvoltarea motosportului românesc, implicit a circuitului de la Cerghid, dar nu este de neglijat nici potențialul de dezvoltare turistică și economică.

„Pe lângă dezvoltarea fizică, prin amenajarea unor drumuri și service-uri din zonă, dezvoltarea circuitului pentru a putea fi omologat, nu putem neglija nici turismul. Se știe că turismul sportiv este o felie mare din turismul internațional, estimat la aproximativ 20%, iar turismul din motosport este o componentă importantă. Prin acest protocol Consiliul Județean se obligă să facă amenajările necesare pentru omologare. Ar urma apoi ca cele două federații să aducă anual șase competiții continentale mari, trei auto și trei moto. Acest lucru ar putea aduce sportivi importanți din circuitele internaționale, ar crea și modele pentru tânăra generație. Târgu Mureșul are un istoric în această disciplină, noua generație are modele, dar le trebuiesc modele noi”, a declarat administratorul circuitului, Thomas Moldovan.

Acesta a specificat în continuare că ministrului Tineretului și Sportului Eduard Novák i s-a solicitat ca aceste ramuri să fie introduse în Strategia Națională de Dezvoltare, precum și sprijinirea federației de către minister. De asemenea, se pregătește un proiect către Ministerul Dezvoltării pentru finanțare europeană eligibilă, finanțare de 3 milioane de euro pentru modificarea circuitului în vedera omologării, precum și pentru înființarea unui nou circuit, la Sântioana, unul de macadam, pentru rally cross, off road și toate sporturile motosport care nu țin de asfalt.

Întreceri de mare clasă

În continuarea dezbaterii, președintele Federației Române de Motociclism, Cristian Mureșan, a ridicat problema dispariției multor cluburi de tradiție, lucru care a dus implicit la un număr foarte redus de sportivi.

„Întâlnirea avută recent a fost una foarte benefică. La Ministerul Tineretului și Sportului s-au perindar în 31 de ani 28 de miniștri. În aceste condiții nu putem aștepta realixări. Unde s-a reușit ceva s-a datorat altora și vreau să felicit autoritățile locale pentru această investiție. Construirea circuitului a fost de bun augur, mai ales într-un oraș în care motociclismul a creat numeroase valori, unii și acum se țin pe poziții. Din păcate, în ultima perioadă în această zonă a slăbit mult acest sport, sunt foarte puține cluburi afiliate. Din fericire, acum la conducerea ministerului se află un sportiv care a făcut performanță și cunoaște problemele. Din păcate, la noi e greu, este un sport costisitor, dar e un bun început. Mulți tineri care doresc să-și consume adrenalina nu au unde, iar un asemenea circuit le oferă această posibilitate. Vor veni pe parcurs tot mai mulți, va fi o bază de selecție de unde putem extrage”, a specificat președintele federației.

Toate aceste aspecte pot aduce alte beneficii. Organizarea unor competiții internaționale poate atrage pe lângă turismul sportiv și sponsori. O atenție mare trebuie de asemenea acordată și îmbunătățirii normelor de siguranță, norme prevăzute de altfel și în condițiile care trebuiesc îndeplinite pentru omologare.

„Avem mare încredere în această colaborare. Sunt convins că putem aduce acest circuit la standardele internaționale. Am încredere de asemenea că autoritățile locale vor depune toate eforturile ca aceste lucrări să fie efectuate în cel mai scurt timp și la cele mai înalte standarde. Din momentul în care va fi omologat circuitul, noi vom veni cu întrecerile Campionatului Național, apoi vom aduce competiții de campionat est-european și Campionat European Alpe Adria, care vine la pachet cu două clase de cupe europene, la Superstock 1000 și Supersport 300”, a completat și secretarul forului, Sabin Olariu.

Inițiatorii acestui proiect au specificat faptul că din partea celor implicați s-au făcut demersurile necesare, au fost contactate forurile internaționale și s-au purtat discuții în acest sens. Pasul următor trebuie făcut de către factorii decizionali, alocarea fondurilor necesare, cu finanțare europeană, dar și de la buget.

Siguranța, factor determinant

Lipsa președintelui Federației Române de Automobilism Norris Măgeanu a făcut ca acest segment să fie dezbătut doar „tangențial”. Se speră totuși și în aducerea a cel puțin trei competiții de auto, inclusiv de Formula 3, întrecere pentru care poate fi omologat circuitul mureșean.

În țară există doar un singur circuit de acest gen, diferit din punct de vedere al condițiilor. Celălalt se află la Adâncata, iar față de acesta circuitul mureșean are dezavantajul suprafeței pe care este construit. Spațiul fiind mai restrâns poate fi catalogat ca „înghesuit”. Acest lucru presupune gradul de siguranță, timpul în care poate ajunge echipa de intervenție în cazul unui accident grav. Toate aceste aspecte pun pe umerii tuturor celor implicați o mare responsabilitate. Dacă organizatorii au obligația de a asigura condițiile de siguranță, participanții au la rândul lor responsabilitatea de a nu trata participarea la asemenea întreceri doar ca un hobby.

„Se pot petrece evenimente grave, accidente mortale chiar, cum am văzut din păcate. Este un sport periculos și legile nu permit să facă fiecare ce vrea. Sunt unii care consideră că pot organiza diverse competiții, dar organizatorii trebuie să se supună regulilor, să aibă circuitul omologat, arbitri atestați. Unii  caută posibilitatea de a-și consuma adrenalina, de aici ne alegem și noi potențialii piloți valoroși, dar toate trebuiesc făcute cu responsabilitate”, a completat președintele Cristian Mureșan.

Avantajele economice nu sunt de neglijat

Desfășurarea unor asemenea evenimente pot aduce importante avantaje materiale. În afara competițiilor motosport, se pot organiza concerte, expoziții, sau alte evenimente cu participare largă. La competițiile motosport de exemplu, acestea presupun prezența a mii de oameni, din împrejurimi, sau chiar străini.

„La organizarea unei întreceri internaționale sunt prezenți în jur de 200 de concureți. Fiecare dintre aceștia vine cu patru sau cinci oameni lângă el. Asta presupune 1.000 de persoane, care în câteva zile lasă în medie 200 de euro, la cei cu cazarea, la tanti cu găina sau altele, pe lângă o taxă de participare sau boxă. Pe lângă aceștia, adăugăm spectatorii, suporterii. Este o investiție care pe termen lung poate aduce beneficii mari și o promovare a localității, a zonei”, a ținut să sublinieze președintele forului.

În privința sportivilor potențial angrenați, secretarul Sabin Olariu s-a arătat optimist.

„Referitor la viitorii sportivi, la modelele pe care le pot avea cei mai tineri, aș saluta inițiativa lui Thomas Moldovan de a pune pe picioare la Sântioana un nou proiect de dezvoltare a unei noi piste. Acolo pot participa și copii la vârste fragede și este ceva deosebit. Recent am participat la o competiție balcanică, unde, în ciuda pandemiei au participat în jur de 150 de sportivi și am constatat că avem un potențial imens. Aici există o comunitate foarte mare de motocicliști și sunt convins că a fost ales foarte bine locul”, este părerea lui Sabin Olariu.

Atingerea performanței este condiționată de sprijinul financiar în multe sporturi, cum sunt cele din motosport. Primii pași au fost făcuți, urmează ca factorii decizioanali să-și spună cuvântul. Concluzia finală a fost aceea că Transilvania Motor Ring trebuie să funcționeze pentru sportivi și pentru iubitorii sporturilor cu motor, nu pentru oportuniști.

Mihai VEREȘ

1 comentariu

  1. Tot felul de baliverne. Mai întâi proprietarul CJ Mureș trebuie să omologheze circuitul. Fără acest lucru nu se pot organiza competiții. Ar fi fost interesant să se spună cinstit ce lucrări trebuiesc făcute pentru omologare, cât costă și în cât timp s-ar putea face. În rest apă de ploaie. Aducem un ministru care promite că nu îl doare gura și apoi rămâne cum a fost.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

COVID-19: Cifrele zilei în județul Mureș

Față de ziua precedentă, în județul Mureș a fost înregistrat un caz nou de coronavirus, …