Home / Sanatate / Adela Cristea: „Niciodată nu trebuie să fii supărat pe pacient, indiferent ce îți spune”

Adela Cristea: „Niciodată nu trebuie să fii supărat pe pacient, indiferent ce îți spune”

Creșterea numărului de pacienți cu probleme complexe de sănătate a dus la nevoia de a face față schimbărilor și problemelor tot mai multe ce apar în activitatea de pe secțiile spitalelor. Acest aspect face indispensabilă prezența unui leadership capabil să coordoneze o întreagă echipă de specialiști calificați și pregătiți pentru provocările meseriei. Adela Cristea este asistent medical șef la Clinica de Pneumologie a Spitalului Clinic Județean Mureș, de 35 de ani a îmbrățișat această nobilă profesie de asistent medical și de 6 ani coordonează și planifică activitatea unei echipe de aproape 60 de persoane. Nu și-a dorit dintotdeauna această meserie, inițial a cochetat cu ideea de a deveni medic veterinar, dar în familie i s-a sugerat că nu este o meserie de femei și a renunțat. Ca urmare, a ales să își depună dosarul la Liceul Sanitar. A finalizat cursurile în 1986 și a fost automat angajată în sistemul sanitar. A început pe o secție grea, la ATI. ”Ca și asistent m-am format acolo, la Terapie Intensivă, și rămâne marea mea dragoste. În Terapie trebuie să dai mult din tine, și din punct de vedere profesional, dar și sufletește”, susține Adela Cristea. După Revoluție a ajuns să lucreze la Clinica de Chirurgie, după care și-a început activitatea la Clinica de Pneumologie. Aici coordonează activitatea a 30 de asistente, 16 infirmiere, 10 îngrijitoare de curățenie și 2 brancardieri, ce lucrează în trei compartimente, într-o clinică cu 99 de paturi. ”Coordonarea și planificarea sunt extrem de importante. Dimineața îți începi planificarea cu o perspectivă asupra zilei, vizualizezi câți pacienți sunt internați, cât personal ai, câte internări, câte internări de zi. Ca și asistent șef nu ai așa de mult contact cu pacientul, te duci și verifici curățenia, starea pacientului, starea salonului. Rolul important în activitatea zilnică îl au colegii mei, ei au cea mai mare responsabilitate în actul medical de îngrijire apacientului, dar colaborăm, suntem o echipă”, a precizat asistentul șef. Cei 35 de ani de activitate profesională, experiențele prin care a trecut i-a îmbogățit mult bagajul de cunoștințe și încearcă mereu să împărtășească din experiența sa colegilor mai tineri, le explică că fiecare pacient trebuie luat cu părțile sale bune, dar și cu cele mai puțin bune. ”Întotdeauna m-am străduit să câștig încrederea pacientului. Trebuie să știi să te cobori sau să te înalți la nivelul lui, să știi cum să-i vorbești, cum să te apropii de el. Niciodată nu trebuie să fii supărat pe pacient, indiferent ce îți spune”, este recomandarea asistentului șef. ”Mereu le spun colegilor mai tineri: gândește-te că acel pacient este cineva apropiat ție, străduiește-te să nu greșești”, a continuat asistentul șef.

Adela Cristea, asistent medical șef Pneumologie

Coordonare și planificare
Deși activitatea la Pneumologie presupune contact cu pacienți cu boli cu transmitere aeriană, cum este gripa sau TBC-ul, pandemia de COVID-19 a venit cu multe necunoscute. Dar munca în echipă, experiența căpătată în timp ca asistent șef au ajutat-o în planificarea activității din perioada pandemiei. ”Am amintit de importanța coordonării și planificării activității. Știam câte ore lucrează fiecare dintre membrii echipei într-un salon COVID, când intră, când iese din sectorul COVID. M-am străduit în funcție de numărul de pacienți să planific activitatea asistenților, infirmierilor, astfel încât să nu stea mai mult de șase ore îmbrăcați cu acele costume. Transpirau abundent, aveau apă în cizme și în plus mai era stresul acumulat”, a povestit Adela Cristea. Pe Adela Cristea niciun moment nu a marcat-o mai mult, în întreaga activitate, precum Revoluția din 1989, când lucra în ATI. „Am intrat dimineața la lucru, pe Terapie Intensivă când se făcea toaleta pacientului și a patului. Se schimbau cearșafurile pline de sânge și vedeam cum se adunau într-un maldăr mare. Mie, care eram obișnuită cu sângele, cu hemoragiile, mi-a rămas acel moment întipărit în minte”, a rememorat acele momente asistentul medical șef. Dar dacă ne raportăm la prezent și iminenta amenințare de a ajunge în România valul 4 al pandemiei COVID-19, Adela Cristea spune că își dorește să nu vadă mai mult decât a văzut. ”Când a început pandemia, primul val nu a fost atât de grav, au fost cazuri mai ușoare, erau pacienți de vârstă medie și decedau cei care aveau și alte comorbidități. În iunie s-a terminat acest val, din iulie a început din nou, au venit vârstnicii, au început decesele, am zis că era și vârsta și aveau comorbidități. Dar valul trei a fost cel mai crunt, vedeam pacienți tineri care se stingeau văzând cu ochii. Vorbeai cu omul și în timpul acesta vedeai că-i scade saturația și nu mai respiră”, a conchis Adela Cristea.

Arina TOTH

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Ziua Porumbului Dafcochim 2021. Soluții complete de la Nufarm

Tradiționala locație din incinta fermei Kodagro, aflată în Seuca, sat aparținător comunei mureșene Gănești, a …