INTERVIU. „Micii sanitari”, un proiect tradițional și național Sanatate
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 205 Vizualizări

INTERVIU. „Micii sanitari”, un proiect tradițional și național

Începutul anului școlar înseamnă, printre altele, o nouă ediție a proiectului național educațional „Micii sanitari”, desfășurat anual la inițiativa departamentul de Sănătate Publică al Federației Asociațiilor Studenților în Medicină din România. An de an, elevii mureșeni au prilejul incursiunii în lumea curioasă a medicinei, prin lecții interactive despre corpul uman, despre proceduri de prim-ajutor și despre recomandări pentru un stil de viață sănătos, predate într-o manieră ilariantă de către studenții a căror scop este cosmetizarea noțiunilor sanitare teoretice în lecții interesante care să capteze interesul juvenil. Despre activitățile desfășurate în cadrul acestei proiect, precum și despre școlile care au intrat anul acesta în perimetrul de acțiune al campaniei, veți afla în cele ce urmează de la vicepreședintele pentru Relații Interne din cadrul Ligii Studenților din Târgu Mureș, Cătălin Caba.

Reporter: Ce ne poți spune despre începuturile proiectului „Micii sanitari”?

Cătălin Caba: “Micii sanitari” este un proiect cu tradiție în întreaga țară, pentru că se desfășoară la nivel național de mai bine de un deceniu. Noi lucrăm cu Federația Asociațiilor Studenților în Medicină din România. Aceasta este federația-mamă pentru toate asociațiile din țară și acest proiect se desfășoară în aproape toate centrele universitare din țară, mai exact în București, Brașov, Constanța, Craiova, Cluj-Napoca, Iași, Oradea, Sibiu, Târgu Mureș, Timișoara. La Târgu Mureș am reușit să-l desfășurăm în fiecare an, în anii anteriori am reușit să-l susținem la mai multe școli, dar acum am reușit să ajungem doar la patru, dar vom încerca pe viitor să încadrăm cât mai multe școli și cât mai mulți copii în acest proiect.

Rep.: Având în vedere că proiectul este încă în desfășurare, nu ați putea să mai acoperiți câteva unități de învățământ până la finalizare?

C.C.: Proiectul este în desfășurare, dar este puțin prea târziu pentru a începe colaborarea cu alte școli, deoarece munca în cadrul proiectului nu este doar de pe 25 septembrie până pe 20 octombrie, ci este cam de la începutul anului universitar, iar noi lucrăm cu direcțiunea și cu alți oameni implicați încă din vară pentru a pune la punct diferite detalii organizatorice.

Rep.: În ce constă propriu-zis acest proiect?

C.C.: Încercăm să educăm populația tânără, în special elevii claselor a II-a, a III-a și a IV-a. Încercăm să le aducem la cunoștință informații despre corpul uman, despre igienă, despre bolile frecvent întâlnite în populație, despre alimentație sănătoasă. Prima lecția constă în anatomia și fiziologia omului. Sunt patru săptămâni în care ne desfășurăm activitatea, câte două lecții pe săptămână, de câte o oră per lecție. Mai apoi, la sfârșitul celor șase lecții, urmează o recapitulare, iar apoi testul final. Orele sunt mai interactive, diferite de cele pe care le fac cu învățătoarele. Încercăm să-i împărțim pe grupuri, să-i forțăm să colaboreze, să lucreze în echipă și să-și folosească imaginația. Astfel, încercăm diferite noțiuni care țin de domeniul sănătății. Într-adevăr, aceste noțiuni sunt fundamentale, minime, dar este startul.

Rep.: Care este procedura de selecție a școlilor în care vă desfășurați activitatea?

C.C.: Școlile le alegem pe baza tradiției pe care o avem în ceea ce privește colaborarea cu ele sau dacă se ivește o oportunitate sau dacă ni se adresează reprezentanții școlilor sau chiar părinții elevilor. Anul acesta am avut o astfel de cerere, ni s-a adresat un părinte, spunând că i-ar plăcea ca aceste activități să ajungă și în școala pe care o frecventează copilul lui, i-ar noi ne-am ocupat de partea administrativă, am vorbit cu direcțiunea și am fost primiți.

Rep.: Care sunt școlile la care ați fost anul acesta?

C.C.: Școala Gimnazială “Mihai Viteazu”, Școala nr. 7, Școala Gimnazială „Omega” și Școala Gimnazială “Europa”.

Rep.: Vă gândiți să vă orientați și către școlile din mediul rural?

C.C.: Ne gândim, este o inițiativă pe care o avem în vedere, doar că în cazul acesta am avea nevoie de niște resurse, mai ales de transport. Pentru noi este destul de greu, având în vedere că studenții sunt cei care predau. Ne-ar fi destul de greu să le punem la dispoziție un mijloc de transport.

Rep.: Care sunt metodele voastre de finanțare?

C.C.: De exemplu, anul trecut am avut o colaborare cu Herlitz și ei ne-au procurat premiile. Sperăm ca și în anul acesta să reușească să ne ajute. Încercăm să căutăm oportunități de sponsorizare. Este destul de greu pentru noi, având în vedere că nu lucrăm în domeniul marketingului. Noi mergem cu propunerea și vedem apoi care sunt posibilitățile firmelor și cum primesc ele propunerile noastre. Suntem în căutare permanentă, pentru că vrem să aducem copiilor un beneficiu și cred că scopul proiectului este unul nobil, este în folosul societății.

Rep.: Cum sunt selectați elevii câștigători?

C.C.: La sfârșitul celor patru săptămâni are loc un test. Noi corectăm lucrările, iar primii doi elevi cu cele mai bune rezultate din fiecare clasă vor participa la faza finală locală, care se va desfășura și anul acesta la UMF. Avem o sală și acolo va avea loc premierea dacă avem posibilitate și finanțare. Înainte de premiere, acești copii vor susține un alt concurs, dar nu scris, ci oral, un concurs care va valorifica viteza de răspuns a copiilor.

Rep.: Având în vedere că acest proiect este unul național, dar se derulează izolat pe centre universitare, v-ați gândit să organizați și o sesiune națională la care să participe elevii declarații cei mai buni din fiecare centru universitar?

C.C.: Da. În primă fază, dorim ca fiecare centru universitar să realizeze acest proiect cam în aceeași perioadă, ca mai apoi, după ce are loc faza locală, cei mai buni copii din fiecare clasă să meargă mai departe la o fază națională, unde să concureze cu cei mai buni din țară.

Rep.: Având în vedere că în acest proiect studenții preiau rolul dascălilor, cum vă pregătiți activitățile, cum gândiți lecțiile din punct de vedere didactic și informațional?

C.C.: Majoritatea studenților suntem de la Medicină, dar noi avem deschidere și pentru celelalte facultăți din cadrul universității și suntem dispuși să le facem o instruire. Noi avem pregătite informațiile dinainte de a începe campania și realizăm câteva ședințe prin care informăm voluntarii despre cum trebuie să gestioneze diverse situații, despre cum trebuie să expună copiilor materialul, despre cum pot organiza diverse activități interactive și mai apoi rămâne la latitudinea voluntarilor cum vor să-și desfășoare orele, pentru că am constatat că își fac treaba și sunt foarte implicați în aceste activități.

A consemnat Mădălina ROHAN

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE