PUZ din Reghin contesat de locatari Social
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 339 Vizualizări

PUZ din Reghin contesat de locatari

Ca urmare a unui anunț public emis de Primăria Reghin privitor la consultarea populației privind documentația de urbanism  – ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL (PUZ) ȘI REGLEMENTARE PENTRU SPAȚIU COMERCIAL ȘI GALERII COMERCIALE, AMENAJĂRI EXTERIOARE” – pentru str. Iernuțeni, nr. 59-67 din Municipiul Reghin, mai mulți locatari din zonă își anunță opoziția față de documentația de urbanism aflată în dezbatere. Contestatarii invocă aspecte de nelegalitate și lipsuri în documentație și consideră că va fi afectată calitatea vieții lor, ca urmare a construirii unui complex comercial în zona destinată construirii de locuințe conform PUG în vigoare. Redăm mai jos aspecte din contestația depusă. O dezbatere publică ar urma să aibă loc vineri, 26 aprilie.

” În primul rând, nu exista un studiu de fundamentare a PUZ ȘI REGLEMENTARE PENTRU SPAȚIU COMERCIAL ȘI GALERII COMERCIALE, AMENAJĂRI EXTERIOARE. Ca o cerință de legalitate, una dintre etapele procesului de elaborare a documentațiilor de urbanism este aceea a elaborării studiilor de fundamentare care să cuprindă: delimitarea obiectivului studiat; analiza critică a situaţiei existente; evidenţierea disfuncţionalităţilor şi priorităţi de intervenţie; propuneri de eliminare/diminuare a disfuncţionalităţilor; prognoze, scenarii sau alternative de dezvoltare.

Având în vedere că studierea, formularea de obiecțiuni sau rezerve față de studiile atașate  necesită o abordare detaliată și cunoștinte de specialitate, la data de 15.04.2024, subsemnații am formulat cerere de consultare a documentației PUZ, prin care am solicitat eliberarea în format electronic sau fizic a întregii documentații de urbanism, atașată – PUZ. Autoritatea publică locală a refuzat eliberarea în copie a documentelor invocând existența printre piesele dosarului a unor acte cu drept de proprietate intelectuală deși în mod evident prin publicarea pe pagina web a primăriei înscrisurile au devenit publice.

În concluzie, datorita faptului ca în principal conținutul Studiului de evaluare a impactului asupra stării de sănătate a populației nr. 1641/05.01.2024, precum și Referatul de evaluare nr. 1376/09.01.2024 , documentație pe care se întemeiază Avizul DSP Mures, nu poate fi cunoscut și implicit verificabil sub aspectul concluziilor, rezultă ca se impune amânarea ședinței de dezbatere publică stabilite pentru data de 26.04.2024, până la data la care va fi posibilă studierea în totalitate a proiectului PUZ și documentației de urbanism atașate.

În al doilea rând, din cuprinsul documentației lipsește acordul proprietarilor direct afectați. Considerăm că alături de riverani suntem cu toții persoane îndreptățite să ne exprimam acordul în formă autentică, fiind proprietari de imobile terenuri afectați de reglementarile propuse prin PUZ.

Arătăm, de asemenea, că potrivit art.37 lit.a pct.3 din Ord 2701/2010, Metodologia de informare și consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului și de urbanism: informarea și consultarea publicului cu privire la propunerile de PUZ se realizează înainte de transmiterea documentației pe circuitul tehnic de avizare, astfel: Autoritatile publice locale pun la dispoziția publicului spre consultare documentele aferente propunerilor PUZ, inclusiv materiale explicative, într-un limbaj nontehnic, precum și documentele ce au stat la baza primei variante a propunerilor, după caz certificatul de urbanism, avizul prealabil de oportunitate. Apoi potrivit lit.b pct.2 art.37, Ord 2701/2010, Autoritățile publice locale au obligația de a informa în scris proprietarii ale căror imobile sunt direct afectate de propunerile PUZ și care au trimis opinii.

Aspecte legate de afectarea calității vieții

În susținerea opoziției noastre, opinăm că planul urbanistic zonal, în modalitatea în care a fost conceput încalcă în mod grav dreptul de proprietate.

De asemenea, considerăm că prin forma actuală a documentației nu este asigurat un echilibru între ingerința adusă drepturilor și intereselor proprietarilor riverani afectați și beneficiul adus de potențialele lucrări. Subsemnații considerăm că nu putem fi obligați să suportăm o diminuare semnificativă a valorii fondurilor noastre în scopul îmbogățirii beneficiarului PUZ-ului, diminuare datorată învecinării imediate cu un ansamblu orientat cu partea tehnică și administrativă a complexului comercial spre locuințele noastre, în acest caz fiind afectate grav interesele noastre și inclusiv interesele generale ale comunității.

Cu siguranță în faza edificării, subsemnații vom fi supuși unui stres al șantierului caracterizat prin nivel ridicat de zgomot și poluare cu particule de praf în suspensie de natură a perturba grav viața de zi cu zi, bunurile cât și membrii familiei.

În mod cert există un efect direct si cauzal între lucrările de construcție propuse prin PUZ și degradarea calității vieții subsemnaților, în cadrul documentației nefiind prevăzut niciun mijloc pentru protejarea populației (paravane, dispozitive de reducere a zgomotelor), ori sisteme de compensare prin despăgubiri.  În plus, ulterior finalizărilor de construcție, activitatea desfășurată în cadrul ansamblului comercial prevazut in PUZ ar genera zgomote de o frecvență și nivel mult peste cel admis.

De asemenea, menționăm că deși există pe marginea PUZ-ului, latura dinspre sud, câmp deschis, zona din spatele galeriilor comerciale este prevăzută a fi situată cu dispunere directă spre locuințelele subsemnaților, astfel că desfășurarea activității de aprovizionare pe timp de noapte ar presupune trafic al autovehiculelor de mare tonaj pentru încărcare/descărcare, manipulare mărfuri, operațiuni administrative asociate factorului de risc zgomot peste limita permisă, în special în timpul nopții.

Având în vedere cele menționate și motivat că subsemnații nu putem fi ținuți să suportăm costurile de curățenie și protecție datorate fazei de edificare și ulterior de exploatarea a amenajărilor propuse prin PUZ, solicităm Administrației publice locale să dispună în sensul solicitat. În situația în care se va considera în sens contrar, opinăm că se impune de către Autoritatea publică locală revenirea la beneficiar pentru modificarea PUZ, care să cuprindă modalități concrete de limitare a factorilor de risc asociați în special în faza edificării construcției precum și acordarea de compensații către proprietarii de imobile terenuri direct afectați prin dezvoltarea proiectului PUZ, compensații de natură să înlăture limitările și cheltuielile de curațenie și înlăturare strat de praf și poluare fonică.

De asemenea, în situația în care se va opta pentru continuarea circuitului de avizare al PUZ în discuție considerăm oportună solicitarea către Administrația publică locală, în speță Consiliul Local Reghin, în sensul de a notifica beneficiarul pentru modificarea proiectului, astfel încât Galeriile comerciale să fie dispuse cu partea administrativa, care deservește operațiunile de aprovizionare și manipulare pe timpul noptii, orientată spre sud, zonă unde se poate observa din planșa desenată ”Posibilitate de Mobilare’’ că nu există edificate construcții.”

Florin Marcel Sandor

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE