Brînduşa Deac, PR-ul care şi-a lansat propriul business Business
  • alex.toth
  • 0 comentarii
  • 715 Vizualizări

Brînduşa Deac, PR-ul care şi-a lansat propriul business

Călită” la o companie importantă din Târgu-Mureş unde timp de un an şi jumătate a deţinut funcţia de manager de relaţii publice, Brînduşa Deac a decis, în octombrie 2013, să demareze un startup de succes. Aşa s-a născut Startup Communications, firmă de relaţii publice şi consultanţă în business care promite să devină un reper în acest domeniu de activitate plin de imprevizibil şi dinamism.

Reporter: De unde v-a venit ideea de a înfiinţa o firmă de PR şi consultanţă?

Brînduşa Deac: Ideea înfiinţării Startup Communications, firmă de relaţii publice şi consultanţă în business, mi-a venit pentru că în ultimii aproape doi ani asta mi-a fost meseria. Am activat ca manager de relaţii publice pentru o companie mare din Târgu-Mureş şi la un moment dat am decis – sau mai degrabă aşa a fost conjunctura – încât să îmi dau seama că ar fi cel mai bine pentru mine, pentru viitorul apropiat, să pornesc pe drumul meu şi să păstrez acelaşi domeniu de activitate pe care l-am avut şi înainte. Cu atât mai mult cu cât am şi aproape patru ani de experienţă radio, fapt care m-a ajutat să înţeleg tot mecanismul de relaţii publice şi ulterior ce ţine de promovare pentru un business, fie business to client, fie business to business.

Rep.: Aveţi suficientă experienţă în acest domeniu?

B.D.: Sunt câţiva paşi pe care i-am prins încă din radio şi pe urmă din poziţia pe care am avut-o mai bine de un an şi jumătate, practic mi-am făcut rodajul. Am învăţat toate lucrurile practic, dar am citit foarte mule cărţi în domeniul acesta. De altfel, am şi fost atrasă de domeniul relaţiilor publice citind despre istoria relaţiilor publice. De exemplu, se ştie că încă din istoria antică relaţiile publice au avut un rol foarte, foarte important pentru climatul şi conducătorii de atunci. Citind foarte multe cărţi, începând cu prima carte despre relaţii publice, mi-am dat seama că trăind în lumea actuală suntem puternic influenţaţi, influenţă care vine din prisma relaţiilor publice. Şi ulterior dezvoltându-se partea de marketing şi promovarea şi intrând pe domeniul online-ului. Toate au început acum foarte mulţi ani şi au ajuns unde sunt acum, dar practic mecanismele sunt aceleaşi.

Rep.: Ce puteţi spune în legătură cu portofoliul de clienţi?

B.D.: Firma am înfiinţat-o în octombrie 2013. Încă e bebe mic. Clienţii mei sunt din zona Mureşului, am avut clienţi pe partea artelor, a designului interior, am clienţi care sunt orientaţi spre partea de bijuterii, de produse dedicate în special femeilor. Am intrat pe un tărâm puţin mai artistic de când am înfiinţat societatea, iar colaborările pe care le am şi în mod cert le voi avea sunt şi vor fi dictate de nevoia pe care o are clientul în definitiv.

Rep.: Cum vă selectaţi clienţii, pe perioade scurte sau luni de timp?

B.D.: Sunt momente în care e nevoie de un mic impuls pe o perioadă mai scurtă de timp şi sunt cazuri în care vorbim despre stabilirea unei strategii care de multe ori ajunge să meargă mai departe decât simpla imagine pe care o construiesc. Relaţiile publice încep cu produsul sau cu serviciul oferit şi continuă abia apoi cu imaginea. Întâi să ne asigurăm că şi produsul sau serviciul respectiv îşi are loc în piaţă şi are un standard. Nu putem să ne bazăm exclusiv pe „Smoke and mirrors”, pe o imagine umflată artificial, care explodează în foarte scurtă vreme. În câteva luni se duce totul de râpă. Tipul de colaborare depinde foarte mult de nevoia pe care o are clientul.

Rep.: Care este „portretul – robot” al clientului preferat de dumneavoastră?

B.D.: Clienţii mei preferaţi sunt oamenii care de abia au început afacerea şi încă îşi caută sistemul, încă încearcă să îşi găsească exact drumul care e cel mai bun pentru ei şi pentru clienţii lor şi atunci acolo e cel mai frumos de intervenit, de discutat şi de arătat cât de mult contează poziţionarea unui produs. Cât de mult va dicta imaginea companiei în timp, pentru că mă repet, totul începe de la produs sau de la serviciul oferit. Abia apoi ajungem să discutăm despre canalele prin care îl promovăm şi frecvenţa cu care îl promovăm, dacă e nevoie sau nu de buget mare şi aşa mai departe. E foarte interesant să vedem de la început cum pornesc lucrurile şi în portofoliul meu de clienţi am clienţi cu care am pornit la drum de la o simplă idee. Niciodată promovarea nu va fi un panaceu, nu există o reţetă universal valabilă pentru toate firmele, produsele şi serviciu. Fiecare produs, serviciu, client, are un anumit specific pe care vreau să îl înţeleg cât mai bine ca să ştiu ce am de făcut mai departe şi ca să ştiu ce cale e mai confortabilă şi pentru client.

Rep.: Ce calităţi credeţi că ar trebui să aibă un PR de succes?

B.D.: Cred că printre cele mai importante lucruri e să fie curios. Foarte curios, să citească ultimele analize apărute în domeniul lui. Şi să îi placă să înveţe despre zece domenii diferite dacă e nevoie. De asemenea, să pună foarte multe întrebări, să aibă siguranţa de sine că poate să pună foarte multe întrebări, mai ales dacă nu înţelege ceva. Şi să înţeleagă cât mai mult din ce se întâmplă în spatele produsului, serviciului sau al omului pe care îl promovează. Să meargă până la esenţă, ca să înţeleagă ce promovează de fapt. De exemplu, dacă promovează mezeluri să înţeleagă cum se fac, ce se pune în ele şi de ce. Să înţeleagă cu ce lucrează în fiecare zi, dar şi istoria produsului în sine. Să ştie cine a fost înaintea lui. Şi desigur, să fie capabil să scrie corect în limba română…

Rep.: E suficient să fii un PR bun pentru a avea rezultate bune?

B.D.: Da şi nu. În momentul acesta s-au schimbat foarte mult lucrurile. Şi se schimbă de la săptămână la săptămână. Social media nu mai e ce a fost şi este din ce în ce mai greu să răzbaţi prin „zgomotul” de acolo, presa e din ce în ce mai asaltată de tot felul de PR-işti şi companii. E foarte greu să mai răzbaţi prin tot „zgomotul” acesta. Dar trebuie să ştii să faci ca să scoţi rezultate şi cred că un PR-ist bun e orientat pe rezultatele finale, nu pe numerele care arată drăguţ dar nu aduc de fapt la finalul lunii sau al anului niciun beneficiu efectiv. Cred că un PR bun ar fi de dorit să fie interesat de finalitatea promovării produsului respectiv, adică să fie interesat de ce vrea clientul: să îi pui un target, pagina ta de Facebook va avea 10.000 de like-uri într-o lună nu mi se pare relevant. Mi se pare să pui ca target că pagina ta de Facebook va genera 5% din vânzările pe care le ai. Asta mi se pare mie un target. Lucrurile se schimbă tot mai mult în domeniul promovării şi al relaţiilor publice pentru că şi clienţii încep să ceară lucruri concrete. Clienţii mei sunt interesaţi de vânzări, nu sunt interesaţi de vanitate, de ce frumos arată pagina de Facebook şi câţi oameni au dat like sau share. Pe ei îi interesează câţi oameni din totalul celor care intră pe pagina lor cumpără produsul sau serviciul respectiv.

Rep.: Sunt necesari PR-iştii?

B.D.: Sunt şi nu sunt. Dacă produsl tău e cel mai bun şi are un superpreţ, PR-ul e important dar totuşi nu atât de important. Dacă tu eşti cel mai bun din domeniul tău, oamenii nu te vor ignora indiferent care e domeniul tău sau produsul pe care îl vinzi . Dacă produsul tău e cel mai frumos şi cel mai bun, de cea mai mare calitate şi preţul e OK, atunci ai şanse foarte mari să ai clienţi. În schimb, PR-ul e important atunci când chiar dacă produsul e foarte bun e pe o nişă care deja are concurenţi. Sau poate să fie produsul foarte bun sar să nu fie ambalat, prezentat cum trebuie, cui trebuie, când trebuie. PR-ul depinde foarte mult de produsul şi serviciul respectiv. Dacă acesta e foarte bun, munca PR-ului e foarte uşoară. E uşor să lucrezi cu ceva care e foarte bun, e mai greu să lucrezi cu ceva care nu iese în faţă şi e la fel cu celelalte produse sau servicii existente pe piaţă. Mi se pare foarte greu să promovezi un produs esenţial care nu e un produs de consum zilnic, pâine de exemplu, şi acestea îmi şi plac, produsele care oarecum sunt secundare în existenţa unui om, cum ar fi să zicem bijuteriile…

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE