Manuale misogine Social
  • admin
  • 0 comentarii
  • 53 Vizualizări

Manuale misogine

2929_manuale.gif
Potrivit unui studiu al Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE), manualele şcolare discriminează femeile. În plus, studiul arată că exerciţiile propuse nu stimulează creativitatea. Psihologia modernă pune accent pe lucrul în echipe, însă manualele nu sunt concepute astfel.

Conform studiului ISE, manualele promovează prin imagini şi texte, în special personaje masculine, accentuând importanţa a ceea ce sunt şi fac bărbaţii, în comparaţie cu ceea ce sunt şi fac femeile. Spre exemplu, peste 60% din personajele reprezentate în imaginile manualelor şcolare sunt de sex masculin. În manualele de istorie, numai 64 personaje reprezentate sunt de sex feminin, în vreme ce 325 sunt de sex masculin. Potrivit ISE, această distribuţie se regăseşte în cazul majorităţii manualelor utilizate în prezent în sistemul de învăţământ. Chiar şi din totalul imaginilor care ilustrează personaje şi obiecte mai mult de o treime sunt imagini ce prezintă activităţi tradiţional masculine.
Texte misogine?
Prin texte se întâmplă acelaşi lucru: 57% din personajele textelor sunt de sex masculin şi doar în 6% din textele analizate se prezintă personaje feminine. Femeile torc, bărbaţii au importante roluri politice şi sociale. Potrivit studiului ISE, modelele promovate în majoritatea manualelor şcolare sunt patriarhale şi anacronice. În relaţiile de subordonare prezentate de manuale, autoritatea aparţine de cele mai multe ori personajelor masculine.
Exerciţiile
nu dezvoltă
creativitatea
Peste 90% din sarcinile de învăţare promovate de manualele şcolare sunt sarcini de tip individual. Studiul arată că manualele nu oferă prea multe oportunităţi de lucru în grup, doar 4% din totalul sarcinilor analizate fiind bazate pe comunicare directă cu ceilalţi. Interacţiunile sociale dintre elevi în procesul de învăţare sunt extrem de limitate în cadrul lecţiilor, ponderea cea mai scăzută a sarcinilor de grup sau frontale se înregistrează la limba şi literatura română (2,6%). Sarcinile care solicită creativitatea elevilor (16,8%) au cea mai mică pondere printre sarcinile de învăţare existente în manualele şcolare. Potrivit studiului, aproape 60% din sarcini nu fac nici un fel de referire la experienţe concrete de viaţă reală. "Nu am descoperit deocamdată cazuri de elevi care să aibă atitudini misogine. În privinţa sarcinilor de învăţare mi se pare normal să fie majoritatea individuale, pentru că manualul este instrumentul elevului şi trebuie să lucreze cu el acasă, iar, la şcoală, profesorul ar trebui să coordoneze activităţi pe grupuri. Este adevărat că pedagogia modernă pune accentul pe lucrul în echipe, dar probabil nu toate manualele sunt structurate încă astfel. N-am făcut o evaluare a manualelor, acum avem în atribuţii testarea profesorilor şi consilierea elevilor", ne-a declarat Lucia Dobrean Coşa, coordonatorul Centrului Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică Mureş.

Ionuţ OPREA
ionut@zi-de-zi.ro

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE