- redactia
- 1 comentarii
- 11813 Vizualizări
FOTO: Când va fi funcțional Aeroportul Transilvania? Impresii de pe șantier
31 octombrie 2017După 50 de ani de la construcția pistei de aterizare – decolare, RA Aeroportul “Transilvania” Tîrgu Mureș va avea o pistă reabilitată integral. În 2018. Pentru o oră m-am plimbat pe pista aflată în prefacere alături de Peti Andrei, președintele Consiliului de Administrație (CA), și am notat, ascultat, văzut ce se întâmplă pe șantier. Peste 100 de oameni sunt pe buldoexcavatoare, pe mașinile care transportă betoanele excavate, la stația de concasare temporară și nu numai.
Mă asurzesc ușor picamerele și buldoexcvatoarele care lucrează pe pista de aterizare și decolare și aud și nu prea cele spuse de Peti Andrei, președintele CA al Regiei Autonome Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș. Noroc că înapoi cu mulți ani, azi “hulitul” Varujan Vosganian, pe atunci la Uniunea pentru Reconstrucția României, îmi spunea: “Domnișoară, întotdeauna să înregistrați pentru că, dacă eu aș fi rău, aș putea spune mâine că nu am declarat așa ceva”. Nu aveam atunci un reportofon.
O luăm prin partea stângă a clădirii administrative și a aerogării Aeroportului Transilvania Tîrgu Mureș unde PORR Construct, liderul asocierii care a câștigat licitația pentru reabilitarea pistei de aterizare-decolare, alături de Geiger Transilvania, a realizat un acces nou pentru utilaje și echipamente în cadrul organizării de șantier. Pe partea dreaptă dăm de o movilă de cadre de la vechea și acum defuncta instalație de balizaj, înainte să trecem pe lângă platforma de parcare aeronave, una dintre cele două, care vor trece, de asemenea, prin reparații capitale.
Ajungem pe pista de 1300 de m, care a fost construită în 1968 și nu a fost niciodată supusă unui asemenea proces amplu de reabilitare. O parte din pistă este deja curățată, repus stabilizatorul, se poate pune fundația nouă. “Aici a umblat un tractor care cu un dispozitiv a măcinat betonul pentru a ușura excavarea resturilor și transportarea lor”, îmi spune Peti Andrei.
Dacă îmi permiteți o comparație, pista arată ca un fel de tablă de șah, cu pătrate de 30 cm adâncime, în care îți vine să sari ca în copilărie în bălțile după ploaia de vară.
“Cele două acostamente de 7,5 m se vor scoate integral plus cei 30 de m, toate dalele de beton care se impun prin analiză a fi înlocuite, vor fi înlocuite”, continuă președintele CA al aeroportului.
Betoanele zdrobite și excavate sunt transportare la o stație de concasare mobilă amplasată lângă pistă, pentru că “există soluții de reutilizare – calitativ este cel mai potrivit, după concasare, să fie folosit ca strat de stabilizare, dar se va lua ulterior o decizie”, îmi răspunde Peti Andrei la întrebare.
1300 m îi parcurgem și ajungem pe diferența de pistă de 700 de m, care a fost extinsă după 10 ani, în 1978. Vizual se vede diferența, pentru că observi că suprafața aceasta e în stare mult mai bună. Și, aici, ocolim tabla de șah de pătrate excavate și mormane de betoane sparte.
Acum că am înregistrat vizual tot ce se întâmplă pe pistă, tragem și concluzia. “Este cel mai mare proiect din județul Mureș, poate nu neapărat financiar cât din punct de vedere al complexității. Va fi făcută o fundație nouă, cu un strat de beton nou și apoi se va turna covor asfaltic, se vor reface integral suprafețele de mișcare cu respectarea celor mai înalte standarde de siguranță impuse de legislația europeană”, subliniază președintele CA.
Asta dacă vorbim despre lucrările de construcție propriu-zisă. Dacă ne gândim la instalația de balizaj, atunci lucrările pot fi sintetizate astfel, prima dată se pun cadrele, se toarnă betonul de jur împrejur, apoi se pun cablurile care se leagă la rețeaua electrică și ultima dată se montează becurile din instalația de balizaj. Destul de logic, nu?
Peti Andrei îmi explică că săptămânal au loc ședințe de lucru pe șantier, se urmărește graficul de lucrări, astfel încât lucrările să fie realizate la timp. Întreb ceea ce e pe buzele tuturor: “Vor fi gata lucrările la timp, în ianuarie?”. Răspunsul vine optimist: “Eu sper foarte tare că se vor încadra în termen și chiar că vor termina mai repede”.
La final, ca să încheiem cu partea de vizită pe pistă, îmi amintesc de vorba unui alt președinte: “Să ne rugăm să fie vreme bună”, pentru că atunci, poate-poate, pista va fi reabilitată conform termenului din contract. Pentru că altfel, sub 5 grade nu este indicat să torni asfalt, iar la betoane sunt de asemenea restricții, iar atunci, privind optimist, pista nu va putea fi gata mai devreme de primăvară, când se va duce frigul și zăpada. Iar constructorii, din informațiile noastre, iau în calcul și acest scenariu.
Wizz Air revine din iulie
Atac și un alt subiect de interes pentru mureșeni, cursele aeriene. “Contractul cert este cu compania Wizz Air, care, conform promisiunii, doar temporar s-a relocat, iar începând cu 27 iulie a pus în vânzare bilete de la Aeroportul Tîrgu Mureș și sperăm că revine cu aceleași destinații dinainte să ia decizia de relocare”, îmi explică Peti Andrei și completează: “Sunt în curs diferite negocieri cu companii aeriene, însă momentan nu pot să dau detalii”.
Data de revenire a Wizz Air mă pune, de asemenea, pe gânduri pentru că e destul de transparent faptul că operatorul aerian ungar și-a luat măsuri evidente de precauție în eventualitatea că pista de aterizare-decolare nu va fi realizată la termenul stipulat în contract.
Și nu îl pot ocoli pe al treilea: extinderea pistei de aterizare-decolare. Discutăm despre Masterplanul de Transport, aprobat prin HG 666 din 2016, care ne-a pus puțin în cur ca să nu ne ascundem după degete, pentru că Aeroportul Transilvania nu a intrat pe lista de priorități zero a distinsului Guvern.
“Sperăm, și Consiliul Județean face demersuri ca să putem accesa aceste fonduri mai devreme”, îmi spune Peti Andrei optimist că proiectul de investiții referitor la extinderea pistei cu 200 m, pe terenul deja achiziționat spre comuna Sânpaul, construcția unui nou terminal de pasageri și a unei platforme de parcare aeronave, va fi finanțat mai devreme.
Sunt suficienți 200 de m, știind discuțiile ample în care a fost tocat proiectul privind extinderea pistei, existând voci care au propus o extindere până la 3000 de m. “S-a făcut o analiză și dimensiunea ideală la aeroport, ținând cont de perspectivele de dezvoltare și a dezvoltării economice a relevat faptul că ar fi suficientă până în 2025 această prelungire. Deocamdată, pentru avioanele care folosesc pista noastră e suficientă și lungimea actuală”, m-a lămurit Peti Andrei.
Despre contract
Contractul de lucrări „RK suprafețe de mișcare și RESA (inclusiv instalații aferente)” a fost adjudecat de asocierea PORR Construct SRL București, lider de asociere, căruia îi va reveni 80 % din valoarea totală a contractului de 53,53 de milioane de lei, și Geiger Transilvania, asociat. Subcontractant pentru executarea instalațiilor electrice și instalațiilor de balizaj este firma bucureșteană TIAB SA. Contractul a fost semnat în 19 septembrie. “După semnarea contractului, executantul are la dispoziție 5 zile lucrătoare pentru constituirea garanției de bună execuție, data emiterii ordinului pentru începerea lucrărilor va fi 27 septembrie, iar durata de execuție este de 108 zile, ceea ce înseamnă că lucrările ar trebui finalizate până în 9 ianuarie”, a precizat Péter Ferenc, președintele Consiliului Județean, autoritate care este semnatarul contractului și are în subordine aeroportul, la momentul semnării acestuia.
Ligia VORO
Recomandări zi de zi
Administratie
Social
Politic
Business
Sanatate
Invatamant
Sport
Citește și:
Recomandari
|
|
|
Acest domn Peti a fost la conducere si cand s-a inchis aeroportul pentru ca nu au luat din timp masurile de reabilitare si cererile de finantare? Si acum tot el decide sa faca o pista a carei lungime este corespunzatoare pana in anul 2025, adica inca 7 ani? Oamenii astia sunt nebuni? Peste cativa ani vor inchide din nou aeroportul ca sa-l prelungeasca! Romania, „te iubesc”! Vai de curul nostru!