Michael Lassel, mureşeanul care a expus la British Museum Social
  • admin
  • 0 comentarii
  • 138 Vizualizări

Michael Lassel, mureşeanul care a expus la British Museum

cap_8ba833.jpg
Mureşeanul Michael Lassel, singurul pictor român care a expus vreodată la British Museum din Londra. Născut în judeţul Mureş în urmă cu 62 de ani, artistul s-a stabilit în Germania, în Bavaria, fiind prezent cu lucrări în muzee din Germania, Tokyo, Londra şi Singapore, precum şi în colecţii private, cum ar fi cele ale companiei Texaco Oil (SUA), ale familiei Baur (Elveţia), ale ducilor Beaufort sau ale descendenţilor lui Bonaparte. Considerat a fi cel mai important pictor contemporan al stilului trompe l’oeil-ului, Michael Lassel are în palmares numeroase distincţii, cum ar fi medalii de aur la expoziţiile internaţionale din Nancy, Bezier, Avignon şi Saarbruck, Vitelius d´Or (Metz), Stanislas d`Or (Nancy), premiul Robert Vrinat (Metz), precum şi premiul Academiei Europene de Artă în Luxemburg. De asemenea, din 1992 artistul a fost ales societar al Salonului de Toamnă de la Paris.

A plecat în Germania în 1986

Născut la 19 decembrie 1948 în localitatea mureşeană Logig, Michael Lassel a studiat între 1968 şi 1972 pictura la Academia de Artă din Bucureşti, după care a lucrat ca profesor de artă la Gimnaziul German din Sighişoara, mutându-se în Germania în 1986, împreună cu familia. „M-am născut în anul 1948 în Logig. România am părăsit-o, în mod legal şi împreună cu familia, în anul 1986. La scurt timp după stabilirea mea în Germania m-am hotărât să mă dedic numai picturii şi am devenit pictor liber profesionist. Locuiesc în Bavaria, în localitatea Fürth de lângă Nürnberg. Aici am un atelier în care îmi desfăşor activitatea de pictor“, îşi începe povestea artistul.

Maestru al trompe l’oeil-ului

Catalogat de critica de specialitate ca fiind un maestru al trompe l’oeil-ului şi totodată cel mai valoros pictor contemporan adept al acestui stil, Michael Lassel spune că a ales să facă parte din gruparea „Trompe-l’oeil realite” din considerentul că fiecare obiect reprezintă o relicvă tăcută, care aşteaptă să-i fie descifrată povestea. “Cariera mea a început încă în anii 1980 cu tablouri în tradiţia picturii abstracte. Începând din anul 1989 am expus anual în Salonul de Toamnă din Paris, al cărui membru permanent am devenit apoi din 1992. Aici am întâlnit gruparea “Trompe-l’œil realité” şi m-am decis pentru o nouă concepţie a limbajului meu artistic. Pentru mine nu există obiecte neînsufleţite, pasive. Monede, sculpturi din lemn sau instrumente muzicale sunt relicve tăcute, care aşteaptă să le descifrez povestea. În trompe-l’œil mă fascinează posibilitatea de a interpreta realitatea, tălmăcind din ea o altă veridicitate”, mărturiseşte pictorul.

Invitat la British Museum cu “Turnul Babel”

Una din cele mai mari satisfacţii ale artistului este participarea la expoziţia “Babylon – Myth and Reality” găzduită între 2008 şi 2009 de British Museum, fiind astfel singurul pictor român prezent cu o lucrare în celebrul lăcaş de cultură londonez. “În anul 2007, în toiul pregătirii unei expoziţii în muzeul “Fembohaus” din Nürnberg, am primit din partea domnului Neil MacGregor, directorul de la British Musem, invitatia de a-mi prezenta lucrarea “Turnul Babel” în cadrul marii expoziţii “Babylon – Myth and Reality”. O mare onoare pentru mine, dacă luăm în considerare că alături de o artistă fotograf din SUA şi o graficiană din Anglia, am fost singurul pictor contemporan din această complexă expoziţie care a prezentat pe tema “Babilon” lucrările din cinci secole ale elitei artei europene: Botticelli, Degas, Pieter Bruegel, Lukas van Valkenborch, Delacroix, Rubens şi Rembrandt, Turner, William Blake sau Dürer”, îşi aminteşte Michael Lassel.

Creaţia artistică, răspunsul dat sorţii

Referindu-se la trăirile pe care le are atunci când munceşte în atelier, pictorul spune că întreaga sa creaţie este expresia existenţei, o raportare permanentă la propria moştenire culturală şi o comunicare nonverbală cu semenii. “Creaţia mea artistică este expresia existenţei, este răspunsul meu dat sorţii. Ea este manifestaţia atitudinii mele în realitate, a felului meu de a gândi, este propriul meu drum în viaţă. Relevant pentru mine este faptul că mă identific cu această poziţie, că ea apare din convingere, căci doar atunci izbuteşte actul de creaţie iar opera de artă este reuşită, devenind o comunicare nonverbală cu semenii mei. Lucrările de artă sunt create de artist, dar ele trebuiesc văzute întotdeauna pe un fundal personal şi unul istoric. Limbajul meu artistic este produsul cercului meu cultural, nou zămislit prin metamorfoza concepţiei mele despre viaţă şi artă. Consider că este important să ne raportăm la propria moştenire culturală, permiţând schimbarea de tensiune între vechi şi nou şi acceptând-o drept teren propice pentru inspiraţie”, afirmă artistul.

Lecţia lui Corneliu Baba: tenacitate şi respect faţă de artă

Elev al maestrului Corneliu Baba (generaţia 1972), de la care a desluşit lecţia maeştrilor olandezi şi flamanzi, mureşeanul urmează şi acum cu stricteţe învăţăturile primite. “Principalele învăţături primite de la maestrul Corneliu Baba sunt tenacitatea în muncă şi respectul faţă de artă”, spune, cu modestie, artistul. “În munca mea revin des la vechii maeştri, a căror tehnică şi formă de expresie pentru mine încă şi azi au valabilitate. Incluzând în propriul proces artistic aceste experienţe vechi, le întregesc cu percepţia mea de astăzi. Dialogul cu maeştrii vechi îmi reînsufleţeşte arta, o idee, un gând evoluează astfel mai departe. În artă nu trebuie să plecăm de unde s-a oprit un altul. Fiecare trebuie să-şi caute, să-şi găsească şi să-şi parcurgă propriul drum pentru dezvoltarea sa artistică. Această evoluţie necesită factorul timp, lentoare pentru a creşte, la fel ca în natură. Din cunoştinţa propriilor rădăcini vor răsări noi lăstari”, adaugă Lassel.

Nu a uitat de Mureş şi de România

Întrebat dacă îi e dor de locurile unde a copilărit, pictorul a afirmat că indiferent unde s-ar afla, poartă în suflet şi o părticică din Mureş şi din România. „Întreaga lume îţi este ţară, dacă locuieşti în propria-ţi inimă, spunea Andreas Tenzer, un filozof german. În acest sens, locurile natale le port peste tot cu mine…”, a mărturisit Michael Lassel.

Expoziţii personale:
1992 – Postakademie der Telekom, Bad Honnef;
1993 – Stadttheater, Fürth;
1996 – Galerie Montserrat, New York;
1997 – Mercedes Galerie, Niederlassung Nürnberg;
2007 – Dem Schein nach…, Sparkasse Fürth;
2008 – Sicht der Dinge, Martin-von-Wagner Museum der Universität Würzburg;
2008 – Bild und Trugbild, Remisengalerie Schloss Philippsruhe, Hanau;
2008 – Capriccio, Städtische Galerie Bürgerhaus, Schwabach.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Citește și:

Recomandari





Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE