Odiseea taxei auto Uncategorized
  • admin
  • 0 comentarii
  • 70 Vizualizări

Odiseea taxei auto

11322_Odiseea taxei auto.G
Telenovela controversatei taxe de prima înmatriculare, "botezata" mai nou – taxa de mediu, s-ar putea sfârsi la finele acestei luni, când va fi concretizata printr-un act normativ.

Povestea taxei de prima înmatriculare a început odata cu aderarea României la Uniunea Europeana. Controversata taxa a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2007. Pe atunci, Guvernantii estimau venituri fabuloase, care ar putea depasi 220 de milioane de euro. Numai ca, taxa nu s-a dovedit nici pe placul cetatenilor, nici al Comisiei Europene. Primii s-au multumit sa actioneze în instanta statul si unul dintre ei chiar a câstigat, iar Comisia Europeana urma sa faca acelasi lucru.
În luna martie a anului trecut, Comisia Europeana a declansat procedurile legale împotriva României din cauza acestei taxe, iar în luna noiembrie a fost declansata a doua etapa a procedurii de infrigement, faza premergatoare actionarii României la Curtea Europeana de Justitie. Initial, procedura de calculare a taxei auto se facea în functie de vechimea si capacitatea cilindrica a masinii. Altfel spus, cu cât masina era mai veche si avea o capacitate cilindrica mai mare, cuantumul taxei crestea. Argumentul folosit de premier la acea data era unul extrem de… ecologic: "Taxa de prima înmatriculare este necesara atât pentru protejarea mediului înconjurator, cât si pentru protejarea economiei românesti", sustinea premierul Calin Popescu Tariceanu, care era de parere ca, în lipsa acesteia, România s-ar putea transforma în "lada de gunoi a Europei".
Europenii au considerat taxa discriminatorie asa ca Guvernul a fost obligat fie sa schimbe formula, fie sa renunte la taxa. Premierul a argumentat ca eliminarea taxei nu este posibila deoarece "ar costa România infinit mai mult decat mentinerea ei. Daca nu o mentinem, peste câtiva ani românii vor plati însutit decontul poluarii produse de mii de masini de ocazie. Taxa e necesara, întrucat nivelul de poluare din România este deja îngrijorator". Doar ca, în scurt timp argumentul forte legat de pericolul ca România sa devina lada de gunoi a Europei a disparut. Dar taxa nu.
Guvernantii
au schimbat macazul
Concret, dupa ce au adunat bani din "taxa pe masinile vechi si poluante", acum ar urma sa aduna bani din "taxa pe masinile noi". La presiunea Comisiei Europene, guvernantii au schimbat modul de calcul al taxei, ba chiar i-ar putea schimba si numele, din "taxa auto" în "taxa de mediu". Din noua formula transmisa de guvernanti si pare-se agreata de Comisia Europeana, reiese ca taxa va scadea pentru masinile vechi, dar se va dubla sau chiar tripla pentru cele noi. Ministrul Economiei, Varujan Vosganian, a negat însa ca modificarea taxei va duce la o explozie a preturilor masinilor noi, dar a recunoscut ca noul principiu pe care-l introduce modificarea taxei este ca vechimea duce la scaderea cuantumului ei. Ministerul ne-a "linistit" ca taxa auto nu va creste "pentru toate masinile noi".
Oricum, guvernantii par sa se agate în continuare de motivatia poluarii, desi argumentul cu "lada de gunoi" nu mai este valabil. Totusi, taxa nu va mai fi o masdura fiscala, ci va fi "fardata" în "taxa verde", adica ecologica. Pare-se ca, pentru a creste "tenta ecologica", taxa va fi colectata de Ministerul Mediului. si, potrivit ministrului mediului, banii vor fi folositi pentru proiecte de mediu precum extinderea programului rabla, reducerea emisiilor de CO2, împaduriri, crearea de spatii verzi, etc. Oricum, detaliile modificarii taxei vor fi stabilitate clar dupa elaborarea unui act normativ, care urmeaza sa fie aprobat de Guvern cel târziu luna viitoare. Comisia Europeana a cerut însa si largirea mijloacelor de contestare a taxei, asa ca, pe lânga încasari, guvernantii ar putea plati si daune din cauza acestei taxe, mai ales ca precedentul exista deja.

Ioana LUCACEL

Cum ramane cu lada de gunoi?
"Trebuie sa spunem foarte clar românilor despre ce e vorba. Decizia Guvernului s-a referit la introducerea unei masuri care sa împiedice transformarea României în cimitirul de rable al Europei. Nu vrem ca toate rablele din Uniunea Europeana sa aterizeze în România si sa esueze aici, sa puna siguranta circulatiei în pericol, sa ne creeze probleme de mediu deosebite. În al doilea rând, vreau sa fac o precizare, pentru ca în presa au aparut informatii despre faptul ca taxa este considerata ilegala de Comisia Europeana. CE nu considera taxa ilegala. Observatia facuta este la nivelul taxei, care în anumite cazuri depaseste valoarea reziduala a masinii. Nivelul taxei nu a fost stabilit de Guvern si este rezultatul modificarilor care au fost aduse în Parlament. Vom analiza la nivelul Guvernului observatiile Comisiei Europene si suntem de acord sa tinem seama de aceste observatii. Dar nu cred ca interesul românilor este sa-si cumpere tot timpul masini de mâna a doua din Europa. Nu suntem lada de gunoi a Europei. Acesta este punctul meu de vedere", declara premierul Calin Popescu Tariceanu în 15 ianuarie 2007.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE