EXCLUSIV: Felicia Pop, generalul de la Garda Financiară Eveniment
  • alex.toth
  • 0 comentarii
  • 456 Vizualizări

EXCLUSIV: Felicia Pop, generalul de la Garda Financiară

Comisarul general al Gărzii Financiare, mureșeanca Felicia Pop, prima femeie general din istoria Gărzii Financiare, a acordat un interviu în exclusivitate cotidianului „Zi de Zi” din Târgu-Mureș. Cum a decurs acomodarea într-o structură dominată de bărbați, care au fost realizările și neajunsurile anului 2012 și care sunt perspectivele anului 2013, sunt doar câteva din întrebările la care am încercat să aflăm răspunsuri.

Reporter: Cum a decurs acomodarea dumneavoastră la conducerea Gărzii Financiare?

Felicia Pop: Acomodarea mea în structura Gărzii Financiare a fost relativ uşoară având în vedere faptul că reveneam într-un sistem deja cunoscut, iar cu o mare parte din colegi am colaborat şi în perioada 2005 – 2009. Cu toate acestea, trebuie să recunosc că veneam într-o structură dominată de bărbaţi, în care femeile şi-au găsit locul într-un număr foarte restrâns şi cu atât mai puţin în funcţii de conducere. Dar, după perioada de acomodare, am înţeles cu toţii că avem aceleaşi obiective şi că trebuie să facem eforturi pentru a asigura transpunerea lor în practică, respectiv să ne implicăm mai mult în depistarea şi reducerea cazurilor de evaziune fiscală şi să contribuim la atragerea şi recuperarea veniturilor la bugetul consolidat al statului.

Rep.: Ne puteţi spune care au fost principalii indicatori de eficienţă pe plan naţional în anul 2012, raportați la realizările anului 2011?

F.P.: Activitatea Gărzii Financiare desfăşurată în anul 2012 poate fi evaluată printr-o serie de indicatori de eficienţă cantitativi şi calitativi. În privinţa indicatorilor cantitativi precizez că aceştia au înregistrat o scădere faţă de anul 2011, respectiv numărul de controale efectuate a scăzut cu circa 6%, iar numărul amenzilor aplicate şi încasate cu aproximativ 38%. Această evoluţie a fost cauzată pe de o parte de strategia ANAF privind monitorizarea achiziţiilor intracomunitare, apreciate ca fiind cu risc fiscal ridicat, unde au fost implicaţi, în medie, peste 50% din comisarii Gărzii Financiare, context în care s-au restrâns acţiunile de control operativ şi tematic. Reducerea numărului şi nivelului amenzilor încasate denotă în acelaşi timp o creştere a gradului de conformare a contribuabililor de bună credinţă, în respectarea principiilor fiscale. În ceea ce priveşte indicatorii calitativi rezultaţi din principalele linii de acţiune, dintre care amintesc urmărirea respectării normelor de comerţ, producerea, depozitarea şi comercializarea produselor accizabile, utilizarea aparatelor de marcat electronice, combaterea fraudelor în domeniul tranzacţiilor intracomunitare, etc., aceştia au înregistrat un trend ascendent, concretizat în creşterea valorii bunurilor confiscate cu peste 44% faţă de anul precedent, a valorii măsurilor asiguratorii cu peste 129%, a valorii ţigărilor confiscate cu 22% şi a valorii prejudiciilor fiscale evaluate aferente sesizărilor penale, cu peste 36%, respectiv în cifre absolute o creştere de la 2.818.482.560 lei, la 3.851.248.175 lei.

Rep.: Ce ne puteţi spune despre colaborarea interinstituţională cu alte instituţii ale statului?

F.P.: O parte preponderentă a activităţii noastre se desfăşoară în relaţia cu alte instituţii ale statului, respectiv DNA, DIICOT, Poliţie, ITM, instituţii de stat locale şi centrale, structuri ale ANAF, etc. Numărul acestor controale cifrându-se la circa 14.500 cazuri, pentru a căror soluţionare au fost alocate resurse importante şi care au condus în cele mai multe cazuri la depistarea şi sancţionarea faptelor de evaziune fiscală.

Rep.: Dar despre monitorizarea achiziţiilor intracomunitare?

F.P.: Aşa cum am precizat mai devreme, acţiunile de control cu caracter permanent, desfăşurate în punctele de trecere a frontierei, au vizat în principal toate achiziţiile intracomunitare de produse identificate ca fiind cu risc fiscal ridicat şi care ulterior, au fost sigilate şi monitorizate până la destinaţie, în vederea verificării realităţii operaţiunilor. Astfel, în cursul anului 2012 Garda Financiară a monitorizat 492.519 transporturi, dintre care în urma analizei de risc au fost sigilate 118.934 transporturi, verificarea fiind continuată la beneficiarii mărfurilor. Cazurile de evaziune mai deosebite au fost identificate în special în comerţul intracomunitar cu legume, fructe, carne şi flori.

Rep.: Care a fost cea mai complexă acţiune pe care aţi condus-o în 2012?

F.P.: Nu putem vorbi de o singură acţiune, numărul şi diversitatea acestora a fost vastă, dar, dintre acţiunile importante desfăşurate în cursul anului 2012 aş menţiona cazurile identificate ca fiind cu circuit comercial fictiv, în scopul spălării şi scoaterii din ţară a unor sume importante de valută, cazurile de societăţi fantomă înfiinţate în vederea sustragerii de la declararea şi plata obligaţiilor fiscale, comerţul cu produse petroliere şi altele.

Rep.: Sunteţi mulţumită de schema de personal din 2012? Care sunt, din acest punct de vedere, perspectivele acestui an?

F.P.: Nu putem aprecia structura de personal a Gărzii Financiare ca fiind satisfăcătoare, dacă avem în vedere nivelul de evaziune fiscală înregistrat în România. Ceea ce pot însă să vă spun este că în strategia Ministerului Finanţelor Publice este prevăzută reorganizarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, procedură care va demara în prima parte a anului 2013 şi care vizează şi reorganizarea Gărzii Financiare, respectiv a aparatului de control fiscal. În acest sens se doreşte o nouă structură de control anti-fraudă care să vizeze în principal domenii cu risc fiscal ridicat.

Rep.: Ce obiective v-aţi propus pentru anul 2013?

F.P.: În principal nu ne-am stabilit obiective de acţiune pe termen mediu, tocmai datorită strategiei de reorganizare a structurilor ANAF. Pot însă să vă spun că ne orientăm în continuare înspre monitorizarea operaţiunilor intracomunitare, dar într-o formă mai eficientă, bazată pe crearea unei baze de date care să permită o analiză de risc extinsă, precum şi pe comerţul cu produse agroalimentare, energetice, materiale de construcţii, băuturi alcoolice, tutun, transporturi, etc. Cu alte cuvinte, urmărim respectarea reglementărilor comerciale, financiare şi fiscale, în  domeniile principale de activitate.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE