Share
Home / Editorial / Umorul, educaţia şi cetăţenii

Umorul, educaţia şi cetăţenii

Rememorez o poezie pe care o învățasem în școală și de care sunt sigură că toți vă aduceți aminte. Primele două versuri spuneau: “Limba noastră-i o comoară/În adâncuri înfundată”. Vă aduceți aminte de ea, nu? Încep de la aceste versuri pentru că ultimii 25 de ani ne-au adus în față numeroase exemple în spațiul public care exemplifică mai degrabă al doilea vers decât primul.

Am să îmi permit să nu mă înscriu în curentul principal de blamare a unui om pentru o greșeală de exprimare. Și asta nu pentru că mi se pare scuzabilă o astfel de eroare, ci pentru că toată tevatura în jurul unei exprimări deturnează discursul public de la subiecte mult mai importante. Da! putem râde, putem face bancuri, postăm poze pe social media, ne amuzăm la o cafea, manifestări absolut justificate, dar ironic este faptul că de multe ori persoanele care blamează sunt la fel de certate cu limba română.

Vă întreb atunci, ce e mai important cazul sau fenomenul? Dacă ceva trebuia să nască aceste greșeli nu era hazul și amuzamentul public, ci o dezbatere reală pe tema educației. Reformă este un cuvânt bagatelizat în cultura românească, nu de alta dar reformăm reforma care nu reformează mare lucru de la revoluție încoace. Marile schimbări în educației au vizat introducerea clasei zero/pregătitoare sau ce alte denumiri a mai purtat, am introdus calificative în loc de note și alte ajustări similare. Nimic fundamental însă. Problema e că în tot acest timp calitatea în învățământ a scăzut considerabil. Problemele de stăpânire a limbii române sunt doar un exemplu evident, oare să ne uităm și la alte discipline gen matematică, istorie etc.?

Lipsa finanțării și cuantificarea rezultatelor pe baza hârtiilor au generat un sistem în care profesorul și instituția de învățământ devin generatori de maculatură care ar trebui să justifice o calitate ideatică. Elevii tot mai slabi pregătiți și tot mai demotivați se uită spre instituțiile de învățământ din străinătate care ar trebui să le satisfacă așteptările profesionale printr-o pregătire corespunzătoare cerințelor angajatorilor. Rata analfabetismului este în creștere, numărul elevilor care renunță la studii este tot mai mare, și asta în timp ce toată lumea este perfectă pe hârtie.

Nu vreau să analizez problemele sistemului de educație în România pentru că sunt prea multe și structurale, dar vreau, când astfel de situații devin virale pe internet, să ne punem întrebarea dacă ne uitam unde trebuie sau acceptăm să fim manipulați. Nu pot să nu îmi aduc aminte de comunism în care toată lumea se amuza pe tema dictatorului suprem fapt care în mod cert nu rezolva problemele cotidiene.

Mihaela Daciana NATEA

 

Share

1 comentariu

  1. imi pemit sa va combat. in romania nu exista probleme structurale in invatamint! in vid, nu exista probleme… iar despre .. mastodontii” majoritar penali ai ,, elitei ” culturale romanesti, numai de bine si, hai liberare. cum sa dezvolti dragostea de cultura , ,, foamea ” de educatie si setea de frumos , cind parerea – celor intronati in jilturile cindva onorate de titani ai culturii romanesti – despre cultura , educatia si umorul autohton este pe masura culturii lor! spun asta pentru ca ,nu vad urma de respect,geana de umor si nici umbra de educatie ( oricita literatura ai fi devorat…) , fata de nimeni si nimic altceva sau altcineva , ( afara de educatia cultura si umorul, mirobolante toate, a ,, civilizatiei” din care provi si care este unica, universala si ,, cea mai aleasa „…) si, mai ales o lehamite , o scirba si o ura viscerala fata de natia pe care zeflemitor, desi te-a crescut , o vezi ca o adunatura de ,, chipuri patibulare” guri schimonosite , limba in care scri este doar utilizbila pentru injuraturi iar cadavrul din debara trebuie aruncat la groapa de gunoi .logic, aceste elucubratii fiind emise prin viu grai, dau masura educatiei,culturii si umorului pe care le extragi din camara sufletului si constiintei propri , acumulate intr-o existenta.si aici va dau dreptate. acesti ,, elitisti,” intradevar produc maculatura si culmea scriind in limba romana ei de fapt injura , ca doar limba romana ar trebui folosita numai la injurat….avea dreptate cineva care spunea ca scoala romaneasca scoate timpiti, chestiune verificata in timp.si ma refer la prezentul apropiat sau foarte apropiat. ce motivatie sa aiba tineri isa invete, cind, , aud, vad inteleg si rationeaza afirmatii de presedinte,ministru a educatiei , directori de institutii culturale etc etc. si e clar ca nu sintem in masura sa trecem dincolo de efect. cauza creeaza disconfort…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Atacuri ale urşilor în zona Corunca-Păsăreni

Două atacuri ale urşilor la două ferme situate între localităţile Corunca şi Păsăreni, produse în …

Share
Share