Share

Home / Administratie / Cine va gestiona din ianuarie parcările?

Cine va gestiona din ianuarie parcările?

Foto 1

 

Administrarea parcărilor târgumureșene revine în atenția Consiliului Local, în condițiile în care contractul încheiat pe o perioadă de 8 ani se apropie de final. Contractul cu actualul administrator – Tracia Trade Exim SRL – ajunge la termen în 20 ianuarie 2017, dată până la care noii aleși locali vor decide cum va fi administrat pe viitor acest serviciu.

 

Consilierii locali târgumureșeni au primit la prima ședință propriu-zisă o informare privind serviciul de administrare a parcărilor publice cu plată, informare înaintată de către directorul Direcției Administrarea Domeniului Public (ADP), din cadrul Primăriei Tîrgu Mureș, Florian Moldovan.
Potrivit informării, contractul încheiat cu societatea Tracia Trade Exim în 2009 va expira în 20 ianuarie 2017.
“Având în vedere că mai sunt doar 6 luni până la expirarea contractului în baza căruia funcționează serviciul de administrare a parcărilor, vă rugăm să adoptați o hotărâre pentru asigurarea cadrului legal de continuare a activității. Precizăm că, pentru parcurgerea etapelor legale de delegare de gestiune prin licitație publică, este nevoie de o perioadă de 4-6 luni, motiv pentru care este necesară adoptarea unor hotărâri în vederea asigurării continuității activității, prin atribuirea acestui serviciu public cu respectarea prevederilor legale în vigoare și achiziționarea unui studiu de oportunitatea pentru întocmirea caietului de sarcini și stabilirea modalității de gestiune a acestora”, explică Florian Moldovan rostul informării.
În ultimii 5 ani, potrivit directorului ADP, veniturile medii obținute din exploatare au fost în sumă de 760 de mii de lei, din care 400.000 de lei cu titlul de redevență, iar diferența o reprezintă amenzi încasate. În informare mai apar inserate informații despre numărul proceselor verbale emise – 6.500/an, respectiv al notelor de constatare – aplicate de administratorul parcărilor – aproximativ 52.000/an.

 

Parcările, la controlul Camerei de Conturi

 

Administrarea parcărilor, în ciuda aserțiunii directorului ADP, potrivit căruia “există proceduri operaționale implementate în ultimii ani și funcționale, care operează între administratorul serviciului Administrația Domeniului Public și Direcția Economică, care au condus la o bună administrare a acestei activități”, respectiv că “administrarea serviciului s-a făcut în ultimii 20 de ani prin agenți economici privați înregistrându-se rezultate tehnico-economice bune”, nu a fost scutită de probleme.
În mai multe rânduri, controlorii financiari de la Camera de Conturi Mureș au sesizat neîncasarea redevenței. Ultimul control care a evidențiat această problemă a fost în 2013, când Camera de Conturi a dat publicității Raportul privind finanțele publice locale pe anul 2012 la nivelul județului Mureș. În raport, controlorii au constatat că “la Unitatea Administrativ-Teritorială Municipiul Tîrgu Mureş şi Unitatea Administrativ-Teritorială Municipiul Sighişoara au fost estimate venituri nefiscale nestabilite, neevidenţiate şi ca urmare, neîncasate în contul bugetului local în sumă totală de 1.664 mii lei, reprezentând redevenţe din concesionarea serviciilor publice de administrare a parcărilor publice cu plată”. Din această sumă, Curtea de Conturi a stabilit că Primăria Tîrgu-Mureş nu a încasat redevenţe în cuantum de 639 de mii de lei din concesionarea serviciului public de administrare a parcărilor cu plată.

 

În vizorul ANRMAP și al CL Tîrgu Mureș

 

În octombrie 2009, Autoritatea Naţională de Reglementare Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP) a amendat cu 70.000 de lei Primăria Tîrgu-Mureş pentru modul cum s-a încheiat contractul nr. 16, agenţii constatatori arătând că în documentaţia de atribuire a contractului nu sunt menţionate aceleaşi criterii de atribuire a contractului menţionate în anunţul de participare la licitaţie. Agenții constatatori au mai aplicat o amendă de 70.000 de lei pentru că oferta declarată câștigătoare nu îndeplinea cerinţele minime de calificare deoarece nu avea cifra medie de afaceri pe ultimii trei ani de cel puţin un milion de lei anual, respectiv una de 10.000 de lei pentru lipsa scrisorii bancare ca garanție. Două amenzi însă au fost anulate, prima de 70.000 de lei, respectiv cea de 10.000 de lei.
Cea de-a treia amendă a fost contestată în instanță, Judecătoria Tîrgu Mureș a dat câștig de cauză primăriei, însă Tribunalul a casat hotărârea Judecătoriei de anulare a procesului verbal de contravenţie şi, implicit, a amenzii, arătând că nu au fost prezentate probe obiective care să certifice o cifră de afaceri medie de 1 milion anual și că nu a fost demonstrat că firmei i se aplică regimul IMM-urilor.
Contractul de delegare a gestiunii serviciului public de parcări din municipiul Tîrgu-Mureş a făcut în 2013 obiectul unei verificări a Consiliului Local Tîrgu-Mureş. Comisia formată din şapte consilieri a verificat derularea contractului și a constatat mai multe nereguli, printre care:
nedelimitarea prin marcaj a tuturor locurile de parcare, neinstalarea celor 100 de camere de supraveghere prevăzute în caietul de sarcini, neplata redevenței pentru toate locurile de parcare predate – 500.000 de lei/an.
Concluziile raportului nu au putut fi exploatate, solicitându-se chiar rezilierea contractului, deoarece hotărârea Consiliului Local Tîrgu Mureș prin care a fost constituită comisia a fost anulată de instanță în urma atacării sale în contencios administrativ de către Instituția Prefectului. Instanța a decis că nu se pot constitui, la nivelul deliberativului local, comisii care să se substituie altor organe legale.

 

Regulament de parcare

 

În prezent, parcările sunt administrate în baza Regulamentului de exploatare al domeniului public destinat staţionărilor sau parcărilor auto cu plată în regim de autotaxare. În 2015, când a fost modificat ultima dată, au fost instituite două zone tarifare în funcţie de gradul de solicitare a acestora, respectiv I – individualizată prin culoarea de fond a plăcuţei adiţionale de la indicatorul „P cu Plată“ şi textul Zona I sau II, și anume culoarea albă în zona I, și culoarea II în Zona II. 61 de străzi sunt vizate de regulament, cu peste 2500 de locuri de parcare.
În ultimii ani au fost mai multe propuneri de preluare a serviciului de administrare a parcărilor din Tîrgu Mureș în sarcina Primăriei Tîrgu Mureș, tema parcărilor regăsindu-se chiar în oferta electorală a candidaților la alegerile locale, unde am citit, de asemenea, propunerea gestionării parcărilor publice de către autoritatea locală.
Ligia VORO

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Strada 8 Martie din Târgu-Mureș, reabilitată

Primăria municipiului Târgu-Mureş anunță că luni și marți, 23 și 24 septembrie, în intervalul orar …

Share
Share