Home / Invatamant / Școala din Sânger, exemplu de bună practică în reducerea abandonului școlar

Școala din Sânger, exemplu de bună practică în reducerea abandonului școlar

Distribuie

La Școala Gimnazială din Sânger se derulează un proiect cu rezultate directe în cadrul Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) intitulat Învață pentru viitorul tău. În prezent, în cadrul unității de învățământ sunt înscriși 49 de preșcolari, 111 în învățământul primar și 100 de elevi în învățământul gimnazial, coordonați de cadrele didactice Suciu Florina, Țandea Simona, Negru Nicoleta, Moldovan Mirela, Stănciulescu Alina, Glasu Rodica, Baki Eva, Linda Șoiom, Florea Mihaela și Vajda Tibor.

La depunerea proiectului derulat din anul 2020, gradul de abandon era în medie de 13% pe an, iar elevii care abandonau școala erau în cea mai mare parte din familii cu mulți copii, cu situație financiară precară, foarte multe cazuri sociale, sunt părinți care la rândul lor au abandonat școala sau mulți dintre ei sunt nevoiți să lucreze pentru a-și ajuta familiile. Toți elevii chestionați au fost conștienți de importanța examenului de Evaluare Națională, dar 80% dintre ei nu sunt pregătiți din cauza nivelului scăzut de achiziții cu care intră în clasa a VIII a, aspect care duce la nesiguranță și lipsa de perspective în ceea ce privește reușita la examen.

Eficiența și randamentul proiectului, impactul și durabilitatea acestuia sunt evidente, calitatea actului educațional s-a îmbunătățit considerabil. În anul școlar 2022-2023 rata abandonului școlar în învățământul gimnazial a scăzut de la 13% la 6% și de la 91% din elevi care au luat nota sub 6 la Evaluarea Națională, procentul a scăzut la 60%. Anul în curs se dorește ca rata abandonului să scadă până la 4%, iar numărul elevilor cu nota mică la examenul național să se reducă la 50%, situația urmând a fi și mai bună în 2025.

Activități extrașcolare pentru elevi aflați în situație de ris

Obiectivele proiectului Învață pentru viitorul tău se îndreaptă spre diminuarea abandonului școlar și a ratei absenteismului de la 13% la 3%, pentru elevii de la ciclul gimnazial până la finalul anului școlar 2024-2025, creșterea ratei de absolvire de la 86,6%, la 97% în timp de 4 ani prin activitățile adaptate grupului de țintă. Proiectul urmărește digitalizarea sălilor de clasă cu mijloace didactice necesare, în vederea creșterii procentului de cadre didactice care utilizează instrumente IT în clasă, îmbunătățirea progresului la Evaluarea Națională, a relației familie-școală-comunitate, îmbunătățirea climatului școlii prin diminuarea actelor de bullying dintre elevi, elevi și profesori.

„În cadrul proiectului sunt multe acțiuni, aș aminti „Incursiunea în gastronomia europeană”, bucătăria franțuzească, activitate desfășurată sub forma unui bufet suedez îm care se prezintă mâncărurile franțuzești, modalitatea lor de preparare și de servire. Altă activitate este „Uniunea Europeană-diversitate în unitate”, unde elevii au învață recunoașterea valorilor culturale proprii și a țărilor vorbitoare de limba engleză, însușesc valorile și tradițiile proprii și a celor britanice, americane și franceze, valorifică obiceiurile culturii proprii și a celor britanice, americane și franceze. În cadrul acestor activiățti extra-curriculare am achiziționat resurse mai puțin costisitoare, dar extrem de utile: un videoproiector, boxă, microfoane pentru susținerea activităților de formare a abilităților de a vorbi în public. Este un proiect benefic pentru noi, cei care ne dorim șanse egale pentru toți copiii! Mulțumim pe această cale și Primăriei pentru sprijinul acordat în acest proiect”, a menționat prof. Sanda Hălmaciu, directorul Școlii.

Totodată s-au înființat 7 cluburi extrașcolare, cu activități lunare adaptate intereselor și aptitudinilor, s-a amenajat un spațiu non-formal în curtea școlii, respectiv club de artă și de lectură, se organizează activități de colaborare cu părinții/bunicii elevilor, și cursuri de formare, consiliere și orientare CCD Mureș, pentru cadre didactice și instructori. Ideea cheie este aceea că proiectul se adresează problemelor pe care le întâmpină în mod real anumite grupuri țintă, pentru a răspunde cât mai bine nevoilor și intereselor lor, astfel încât școala devine tot mai vizibilă în comunitatea locală și școlară.

Investiția în educație este prioritară

Proiectul Învață pentru viitorul tău se derulează în parteneriat cu Primăria comunei Sânger. Și dacă tot suntem la subiectul de educație, autoritățile din Sânger acordă o atenție deosebită dezvoltării infrastructurii educaționale, au prioritizat mereu educaţia şi investesc în şcoli. Astfel, a construit o grădiniță cu program normal în comună, un parc de joacă pentru copii, a reabilitat instalația electrică de la Școala Gimnazială din Sânger și urmează montarea unei porți cu închidere centralizată de acces în curte. Școala „Doctor Vasile Pop” din Cipăieni, structură a școlii din Sânger este în curs de reabilitare, include amenajarea unui teren de sport împrejmuit, cu montarea unei porți cu închidere centralizată.

„M-am născut, trăiesc aici, am 46 de ani, și nu aș pleca niciodată din acest sat. Am un băiat student la Teologie, de aici a plecat, din Cipăieni”, ne spune coordonator al Școlii „Doctor Vasile Pop” din Cipăieni, prof. Maier Alina.

Şcoala Sânger este amintită prima dată într-un document din anul 1780, aflat în arhiva Mitropoliei Blajului, în care sunt înşirate localităţi din câmpia Transilvaniei, care au şcoli în limba română, printre care şi şcoala Sânger. În anul 1782, Gheorghe Şincai, care era director al şcolilor populare săteşti, acordă un sprijin material şcolilor din zona noastră, printre care şi şcolii din Sânger, putându-se afirma că şcoala a existat şi anterior acestor ani.

În „Conspect general de nume şi pregătirea învăţătorilor din Cuprinsul diocezei ortodoxe din Ardeal” pe anul 1858 este cuprins ca învaţător, Mihai Simion, cu gradul didactic -capabil- şi cu un efectiv de 29 elevi.

Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Noua parcare de la Spitalul de Urgență Târgu Mureș, la un vot de aprobare!

Distribuie Aleșii județeni vor decide luni, 15 aprilie, cu prilejul unei ședințe extraordinare de lucru …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.