Conferință regională pe tema combaterii bullying-ului școlar cu participare națională. Ministrul Educației: „Mesajul este- zero violență în școli!” Eveniment
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 101 Vizualizări

Conferință regională pe tema combaterii bullying-ului școlar cu participare națională. Ministrul Educației: „Mesajul este- zero violență în școli!”

În România, fenomenul bullying-ului este tot mai prezent în viața academică, acolo unde colectivitatea este constituită din categorii vulnerabile de vârstă, din copii fragili, expuși, influențabili și neajutorați. Un studiu efectuat recent de Organizația Salvați Copiii România a arătat că un elev din doi este victimă a bullying-ului școlar, în timp ce patru elevi din cinci sunt martori ai acestor manifestări violente. Aceste date se transpun statistic într-un procentaj de 81% de elevi care au asistat la situații de bullying școlar, respectiv 49% de elevi asupra cărora s-au îndreptat acțiunile violente.

„Dacă vorbim despre ce este bullying-ul, putem să spunem că nu există o definiție definitivă, dar el este recunoscut după următoarele caracteristici: e un fenomen de grup ,adică se manifestă în grupurile de copii, în special în grupurile formale pe care copiii nu le pot părăsi- școală sau grupurile sportive și are consecințe pentru toată lumea și pentru cel care inițial nu pare implicat, adică și victima și agresorul și martorii, toți sunt impactați de situația care se întâmplă. O altă caracteristică este că el se repetă, înseamnă acte de excludere sistematică care umilesc prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă pe o perioadă de timp. Poate fi direct, cu victime imediate sau indirect, prin excludere. Acesta poate lua forma violenței fizice, dar se poate manifesta și mai subtil, prin ignorare, bârfă, zvonuri, deci, prin urmare, poate fi dificil de identificat. Se manifestă doar atunci când există un dezechilibru de putere care se naște dintr-o situație care a devenit acceptabilă, când unii copii sunt considerați mai puțin valoroși decât alții”, a precizat Gabriela Alexandrescu, președintele executiv al organizației Salvați Copiii, la deschiderea conferinței.

Bullying-ul, născut dintr-un dezechilibru de putere

Pe fondul acestor statistici îngrijorătoare, Organizația Salvați Copiii România a organizat joi, 28 martie, cea de-a III-a ediție a conferinței regionale „Dreptul la pauză fără bullying-cooperare și bune practici pentru comunități educaționale sigure”, în colaborare cu Ministerul Educației. Scopul evenimentului a fost crearea unui context favorabil pentru o colaborare mai eficientă a tuturor instituțiilor responsabile de prevenirea și gestionarea acestui fenomen școlar și promovarea modelelor funcționale ale programelor de prevenire a bullying-ului elaborate cu sprijinul Salvați Copiii.

„Fenomenul violenței manifestată în oricare formă a sa este considerat de Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, inacceptabil. Indiferent că se manifestă în unitățile școlare, în locuri de petrecere a timpului liber sau în alte spații, fiecare dintre noi avem dreptul să ne trăim viața în medii sigure. Fiecare dintre instituțiile centrale, locale, fiecare individ din această societate purtăm o responsabilitate în asigurarea acestor deziderate. Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse susține parteneriatul instituțional cu fiecare dintre ministerele care au atribuții în această direcție”, a declarat Anca-Minodora Costin Hendea- Secretar de Stat al Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, în cadrul intervenției sale.

„Școala ca entitate nu va putea face singură mare lucru, noi, cultural, avem o problemă, cred că de aici ar trebui să începem, prin a  recunoaște că avem o problemă culturală cu violența. E foarte important să vorbim despre cel care comite bullying, pentru că agresorul este cu siguranță mai amărât sufletește decât victima. Violența este o problemă a noastră, a tuturor”, a afirmat Ciprian Dobre, prefectul județului Mureș, în timpul alocuțiunii sale.

Invitați de anvergură

La eveniment au luat parte reprezentanții instituțiilor locale și naționale care se implică activ în stoparea acestor comportamente anti-academice, printre care amintim următoarele personalități: Ligia Deca-Ministrul Educației, Gabriela Alexandrescu- președintele executiv al organizației Salvați Copiii, Anca-Minodora Costin Hendea- Secretar de Stat al Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, Paula-Maria Dărăban- inspector școlar general Mureș, Ciprian Dobre- prefectul județului Mureș, Dumitrița Gliga- președintele Comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților.  

1200 de noi consilieri școlari

“De foarte multe ori se vorbește despre ce trebuie să facă școala, ce trebuie să facă profesorul, dar adevărul este că violența nu a luat naștere în societate din școală. Școala face parte din societate, în școală se manifestă o serie întreagă de fenomene și de tendințe pe care le vedem și în societate, școala are rol de pionierat, de a-i ghida pe elevi către progres, către mai bine, însă, în același timp, nu este imună față de bolile pe care societatea le are. Vorbim de copii, de elevi, de minori, care sunt în formare și care au tendința mimetică de a prelua din comportamentele adulților din jurul lor, de aceea cred că fenomenul violenței în școală nu poate fi combătut doar în școală, este o misiune comună pe care sigur că Ministerul Educației și-o asumă, dar și-o asumă împreună cu autoritățile publice locale, cu familiile, cu cei care se ocupă de asistență socială și de protecția copilului, de poliție, de birourile de siguranță școlară pentru că unele tipuri de fapte constituie infracțiuni și necesită o abordare a Justiției. Cred că este nevoie ca atunci când avem un incident, să putem să răspundem fără echivoc, de aceea Noua Lege a Învățământului Preuniversitar fixează foarte clar tipurile de sancțiuni, reintroduce, pentru cazurile grave, exmatricularea cu sau fără drept de reînmatriculare în aceeași unitate de învățământ, vorbește despre sancțiuni, clarifică îndatoririle și drepturile pe care toți oamenii școli le au.  Mesajul este: zero violență în școli- dreptul la pauze fără bullying și dreptul la ore fără bullying pentru că și pe noi ne sună cadre didactice care vorbesc despre dificultatea de a-și ține ora de curs pentru sâcâieli continue pe care le-am numi, dacă am fi sinceri, tot bullying, îndreptat către profesori. Avem nevoie de oameni, motiv pentru care, peste vară, am angajat încă 1200 de consilieri școlari, asta înseamnă o creștere cu 50% a numărului de consilieri la nivel național”, a explicat Ligia Deca, Ministrul Educației, pentru publicul prezent la conferință.

Monitorizare video a orelor de curs

Pentru a asigura un mediu mai sigur pentru elevi și profesori, s-au elaborat noi prevederi legale referitoare la monitorizarea audio-video a cursurilor în conformitate cu reglementările GDPR privind confidențialitatea. Înregistrările rezultate se vor utiliza exclusiv în cazul izbucnirii unui conflict în sala de curs, care necesită anchete amănunțite din partea autorităților pentru a se stabili cu exactitate cauzele determinante și desfășurarea acțiunii. „Am introdus prevederea legală care permite ca echipamentele audio-video pe care le avem în multe școli să poată fi folosite de instituțiile statului care au drept să vizioneze aceste înregistrări pentru a afla ce s-a întâmplat în cazul unui conflict derulat în clasă. Prevederile legale propuse și lansate în dezbatere publică luni, în cadrul Ordonanței de Urgență, au fost discutate cu specialiști de la Autoritatea Națională pentru Protecția Datelor Personale și cu specialiști de la Ministerul Justiției, am urmărit să respectăm protecția datelor personală, inclusă în regulamentul GDPR, dar, în același timp, să putem permite această modalitate de a vedea ce s-a întâmplat”, a adăugat ministrul Educației.

“Mă bucur că inițiativa pe care am depus-o în Camera Deputaților împreună cu colegii mei de monitorizare, nu de supraveghere, cu camere video în creșe și în grădinițe a fost, după două săptămâni, preluată și de Ministerul Educației și sunt convinsă că își va găsi rolul și locul și va fi în folosul părinților și al cadrelor didactice, al educatorilor și al copiilor noștri”, a arătat deputatul Dumitrița Gliga în cadrul discursului său.

Mădălina ROHAN

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE