FOTO: Interviu cu preşedintele Consiliului Judeţean Mureş despre lucrările de la Aeroportul Internaţional „Transilvania”. Péter Ferenc: „2018, anul relansării Aeroportului” Administratie
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 1470 Vizualizări

FOTO: Interviu cu preşedintele Consiliului Judeţean Mureş despre lucrările de la Aeroportul Internaţional „Transilvania”. Péter Ferenc: „2018, anul relansării Aeroportului”

Preşedintele Consiliului Judeţean Mureş, Péter Ferenc, a acordat cotidianului Zi de Zi un interviu în care vorbeşte deschis despre lucrările de reabilitare care se desfăşoară în incinta Aeroportului Internaţional „Transilvania” Târgu-Mureş, proiect extrem de important pentru infrastructura aeriană a judeţului Mureş.

Reporter: La ce dată au demarat lucrările la Aeroportul Internaţional „Transilvania” şi care este gradul de derulare a acestora?

Péter Ferenc, preşedintele Consiliului Judeţean Mureş: Procedura de licitaţie pentru lucrările de reparaţii capitale la pista aeroportului s-a finalizat în luna septembrie, iar Asocierea PORR Construct SRL și Geiger Transilvania SRL a câştigat executarea lucrărilor. Consiliul Judeţean Mureş a emis ordinul de începere a lucrărilor în data de 3 octombrie, iar la 5 octombrie amplasamentul s-a predat constructorului, care a demarat lucrările efective în data de 13 octombrie 2017. La momentul actual se realizează următoarele categorii de lucrări: reparaţii suprafeţe de mişcare, refacere acostamente, canalizare pluvială, electrice, la zonele de siguranţă la capăt de pistă pe direcţiile de aterizare 07 şi 25. Au continuat lucrările de execuţie a drumului tehnologic pentru acces la lucrări pe latura de sud lângă gardul perimetral, considerăm că ritmul lucrărilor este satisfăcător raportat la programul de lucru aprobat şi la condiţiile de vreme. Trebuie să menționăm că lucrările au fost şi sunt influenţate de condiţiile meteorologice, ploi, ninsoare.

Rep.: Concret, ce presupune repararea pistei?

P.F.: La pista de decolare-aterizare se demolează dalele degradate de pe suprafața portantă a pistei existente, se reface fundația şi se toarnă dale noi cu beton de ciment. Refacerea fundației presupune îndepărtarea stratului existent din materiale granulare şi înlocuirea acestuia cu un strat de balast stabilizat cu lianți hidraulici peste care se vor turna dale noi din beton de ciment după care se vor realiza cele trei starturi de asfalt. În vederea asigurării unei capacități portante uniforme pe întreaga lăţime de 45 de metri a pistei de decolare aterizare, acostamentele existente, ce au o lăţime de 7,5 metri fiecare, se vor demola în totalitate şi se vor înlocui cu o structură rutieră nouă. Preluarea apelor pluviale de pe suprafața pistei de decolare – aterizare se va realiza prin doua rigole carosabile și prin montarea unor drenuri longitudinale.

Rep.: Puteţi înainta o dată aproximativă pentru finalizarea lucrărilor şi darea în folosinţă a pistei, într-o variantă optimistă, respectiv o variantă pesimistă?

P.F.: Conform contractului, lucrările trebuie finalizate în termen de 108 zile, ceea ce ar însemna sfârşitul lunii ianuarie, dar finalizarea lucrărilor depinde în mare măsură de condiţiile meteo, aspect ce este prevăzut și în contract. Covorul asfaltic poate fi turnat doar dacă temperaturile nu coboară sub 10 grade Celsius. Astfel, cel mai probabil lucrările vor fi finalizate doar primăvara.

Rep.: Ce alte lucrări presupune proiectul, în afară de renovarea pistei?

P.F.: Lucrările de reabilitare cuprind de asemenea refacerea căii de rulare, racordarea căii de rulare la pistă, refacerea platformei de îmbarcare-debarcare, refacerea drumului platformă, lucrări de marcare a suprafețelor de mișcare, lucrări de canalizare pluvială, instalarea unui separator de hidrocarburi, lucrări de balizaj și instalații electrice, lucrări de terasamente. Cred că nu are sens să intrăm în detalii tehnice, totuși aș dori să menționez câteva exemple mai concrete. Structura existentă a căii de rulare Bravo se va demola în totalitate și se va înlocui cu o structură nouă cu îmbrăcăminți din straturi asfaltice. De asemenea, structura existentă a platformei de debarcare-îmbarcare se va demola în totalitate și se va înlocui cu o structură nouă cu îmbrăcăminte din beton de ciment. Pentru preluarea apelor din înfiltrații, calea de rulare, precum și platforma de debarcare-îmbarcare va fi prevăzută cu drenuri transversale și longitudinale care vor descărca în rețeaua de canalizare proiectată. Pe ambele capete ale pistei de decolare-aterizare, dincolo de limita benzii de pistă se vor amenaja zone de siguranță RESA. Sistemele de balizaj luminos existente pe suprafețele de mișcare vor fi demontate integral în vederea executării lucrărilor de ranforsare şi vor fi remontate ulterior la distanțele corespunzătoare. La terminarea lucrărilor de ranforsare cu straturi asfaltice și de montare a balizajului luminos, se vor realiza lucrări de marcare a suprafețelor de mișcare.

Rep.: Cu ce probleme v-aţi confruntat sau vă confruntaţi în derularea proiectului de la Aeroportul Internaţional „Transilvania”?

P.F.: Implementarea unei astfel de investiții complexe nu este niciodată fără probleme. În perioada scursă ne-am confruntat cu mai multe probleme cauzate în special de situații neprevăzute, constatate pe teren. Astfel, după demolarea infrastructurii existente au fost găsite cabluri și conducte de canalizare de a căror existență nu s-a știut, fiind amplasate în pământ. Pe lungimea pistei, în acostamente și la platforma de îmbarcare-debarcare, s-au întâlnit diferite tipuri ale terenului de fundare, care necesită diferite soluții de stabilizare a acestora. Încercăm să facem față tuturor provocărilor, dar aici avem și o altă problemă, reacția întârziată a proiectantului la problemele constatate pe parcursul execuției lucrărilor. Condițiile meteo îngreunează de asemenea progresul lucrărilor, până acum ploile nu au afectat prea mult derularea lucrărilor, dar înghețul și zăpada pot atrage după sine suspendarea temporară a lucrărilor.

Rep.: Există discuţii, negocieri, garanţii că după finalizarea lucrărilor de la pistă anumiţi operatori aerieni îşi vor relua cursele către/dinspre Aeroportul Internaţional „Transilvania”?

P.F.: Consiliul Județean Mureș împreună cu conducerea Aeroportului a considerat important atât ținerea legăturii cu operatorii aerieni, cu care Regia a avut relații contractuale, cât și identificarea unor noi operatori aerieni, care ar fi interesați de dezvoltarea unor noi destinații de la Târgu-Mureș. Aceste negocieri sunt permanente și în caz de reușită se finalizează prin semnarea unui contract și punerea în vânzare a biletelor pe rutele anunțate de către operatorii aerieni. Semnarea unui contract înseamnă că operatorul aerian acceptă condițiile de operare de pe Aeroportul Târgu-Mureș, dar nu reprezintă și o obligație cu privire la destinații și/sau frecvență, acesta depinzând exclusiv de decizia operatorului aerian. Demararea operării unei rute noi coincide cu lansarea spre vânzare a biletelor pe ruta respectivă, după programul de zbor anunțat de către compania aeriană. Compania low-cost Wizz Air a pus deja în vânzare bilete pentru anul 2018, pentru următoarele destinații: Dortmund, Memmingen Munich Vest, Budapesta, Londra Luton. De asemenea, suntem în discuții avansate cu o agenție de turism pentru niște zboruri estivale charter, deocamdată cu destinația Antalya, planificate a fi operate începând cu data de 11 iunie 2018. Suntem în negocieri și cu alte companii aeriene și agenții de turism, despre care vă vom informa imediat, după ce se finalizează discuțiile și ajungem la o înțelegere. Vă vom ține la curent cu privire la operatorii aerieni și destinațiile noi pe care le vom oferi pasagerilor noștri. Pentru a continua strategia de dezvoltare a Aeroportului Internaţional „Transilvania”, pentru a crește traficul aerian, anul acesta am lansat campania intitulată „De la Târgu-Mureș, în întreaga lume“, în scopul de a extinde numărul de destinații naționale și internaționale de la sau către Târgu-Mureș, începând cu anul 2018. Așadar, a fost lansat pe pagina www.aeroportultransilvania.ro, sondajul care va ajuta conducerea Aeroportului Internațional ”Transilvania” Târgu-Mureș să vină în întâmpinarea cerințelor pasagerilor care aleg să călătorească cu avionul.

Rep.: Ce lucrări sunt planificate după finalizarea reparaţiilor la pistă?

P.F.: Aeroportul „Transilvania” are nevoie de o serie de alte investiţii pentru a asigura servicii la cele mai înalte standarde de calitate şi siguranţă. Astfel, este necesară construcția remizei PSI până în anul 2019, realizarea unui drum perimetral pentru asigurarea condițiilor de intervenție atât din punct de vedere al securității aeroportului, cât și în cazul situațiilor de urgență create de accidente sau incidente. Pe lângă realizarea acestor lucrări, atât de necesare, ne interesează în mod deosebit să îndeplinim un serviciu public de calitate, eficient şi sigur. Consiliul Judeţean Mureş este preocupat de evaluarea perspectivelor operaţionale pe Aeroport. Astfel, recent, au fost contractate servicii de consultanţă care să releve pe baza unei analize complexe opţiunile pe care judeţul Mureş le poate avea vis-a-vis de infrastructura existentă în dezvoltare. Este vorba de aşa-zisul test al investitorului privat prudent, un concept menit să ne orienteze şi prin raportare la directivele comunitare aplicabile în acest domeniu. Prin efectuarea studiului, practic prin compararea sectorului public cu modul de comportare al unui investitor privat în situaţia dată, se va putea determina momentul când Aeroportul va deveni sustenabil, modul de finanţare a investiţiilor în viitor, precum şi cuantumul ajutorului ce va trebuie acordat de Consiliul Judeţean în următorii ani. Într-un orizont de timp mai îndelungat, ne propunem realizarea obiectivelor de investiție cuprinse în Master Planul General de Transport al României, unde este prevăzută extinderea terminalului de pasageri, prelungirea pistei de decolare-aterizare la 2.200 de metri, reabilitarea şi extinderea platformei de staţionare, asigurarea infrastructurii, echipamentelor şi utilajelor de asistenţă a navigaţiei, securitate şi siguranţă, precum și asigurarea conectivităţii aeroportului. Proiectele urmează a fi implementat în funcţie de resursele financiare disponibile care provin fie din Fondul de Coeziune, fie din Fondul European de Dezvoltare Regională – FEDR sau alte surse atrase.

A consemnat Alex TOTH

 

 

 

 

 

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE