Lista pacalelilor pentru consumatori Eveniment
  • admin
  • 0 comentarii
  • 105 Vizualizări

Lista pacalelilor pentru consumatori

10966_aia cu aia.gifLegea privind combaterea practicilor comerciale incorecte a intrat în vigoare începând cu luna ianuarie a anului în curs, aceasta conferind Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor competenta de a sanctiona publicitatea înselatoare, publicitatea agresiva, falsele oferte "gratuite", inducerea în eroare a consumatorilor prin omisiune sau prin reclamele-capcana. Toate aceste modalitati de a pacali consumatorul sunt incluse într-o lista neagra detaliata a practicilor comerciale considerate incorecte în orice situatie, care vor fi sanctionate de ANPC începând cu 31 ianuarie 2008. În aceasta perioada operatorii economici au obligatia de a cunoaste prevederile acestei legi. Acesta lege (denumita Legea 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor în relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor, publicata în Monitorul Oficial la data de 28 decembrie 2007) defineste clar notiuni ca produs, consumator, comerciant, practica a comerciantului, cod de conduita; consolideaza standardele care interzic practicile comerciale incorecte, clasificate în practici comerciale înselatoare (prin actiune sau prin omisiune) si practici comerciale agresive si stabileste sanctiunile ce se aplica pentru încalcarea normelor legale. Adoptarea acestei legi reprezinta interzicerea metodelor abuzive prin care comerciantii încalca drepturile consumatorilor. Amintim dintre cele mai grave: publicitatea – capcana: practica de a convinge consumatorul sa cumpere de la o anumita societate facând publicitate unui produs la un pret foarte scazut, pentru care nu exista un stoc corespunzator; falsele oferte "gratuite": crearea unei impresii false asupra unor oferte prin descrierea produselor ca fiind "gratuite", "bonus", "fara taxe" sau în termeni similari, în cazul în care consumatorul trebuie sa plateasca orice alta suma în afara de costurile pe care le implica ridicarea sau plata livrarii articolului; îndemnuri directe adresate copiilor de a cumpara anumite produse sau de a-si convinge parintii sa le cumpere; afirmatiile false cu privire la proprietatile curative ale produselor: de la alergii, caderea parului si pâna la pierderea în greutate; câstigarea de premii: practica de a crea consumatorilor falsa impresie ca au câstigat un premiu în conditiile în care nu exista niciun premiu sau actiunea pe care trebuie sa o întreprinda pentru a câstiga premiul este conditionata de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost; sistemele piramidale: un sistem de promovare piramidal, în cadrul caruia câstigul provine în special din introducerea altor consumatori în sistem decât din vânzarea sau consumul produselor; reportajele publicitare: practica de a folosi continutul editorial din mass-media pentru a promova un produs, în cazul în care comerciantul a platit pentru aceasta promovare, fara a specifica acest lucru în mod clar; impresiile înselatoare cu privire la drepturile consumatorilor: prezentarea drepturilor de care consumatorii beneficiaza prin lege ca si caracteristica distinctiva a ofertei comerciantului; ofertele limitate: declaratia falsa conform careia un produs va fi disponibil doar pentru un interval de timp limitat, pentru a-i priva pe consumatori de posibilitatea de a face o alegere în cunostinta de cauza; limba în care sunt oferite serviciile post-vânzare: angajamentul de a furniza servicii post-vânzare catre consumatori si, ulterior, furnizarea serviciului respectiv în alta limba fara a informa în mod clar consumatorul cu privire la aceasta înainte de initierea tranzactiei. Vânzarea nesolicitata: comerciantul solicita plata pe loc sau plata ulterioara pentru produsele pe care le furnizeaza dar pe care consumatorul nu le-a solicitat sau solicita rambursarea sau pastrarea lor. Garantiile valabile în întreaga Europa: care creeaza falsa impresie ca serviciul post-vânzare furnizat pentru un produs este disponibil într-un stat membru altul decât cel în care este vândut produsul. Practicile comerciale incorecte pot fi sesizate Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor de orice persoana sau organizatie care, potrivit legii, are un interes legitim, chiar si de catre operatorii economici concurenti. Acestia au, de asemenea, posibilitatea de a-i actiona în justitie pe comerciantii care încalca legea privind combaterea practicilor comerciale incorecte. Sanctiunile pe care ANPC le poate aplica sunt de la 3.000 la 30.000 lei. Neîncetarea practicii incorecte atrage dupa sine sanctiuni de la 6.000 la 60.000 lei, iar ca masura complementara se poate dispune suspendarea activitatii pâna la intrarea în legalitate. Este bine de stiut ca depunerea unei contestatii în instanta de catre operatorul economic nu duce la suspendarea masurii decise de catre ANPC. (S.G.)

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE