Ședința „păcii și înțelegerii” în CL Târgu-Mureş Administratie
  • admin
  • 0 comentarii
  • 124 Vizualizări

Ședința „păcii și înțelegerii” în CL Târgu-Mureş

Prima ședință din anul 2014 a Consiliului Local Târgu-Mureș a trecut fără mari convulsii, mai bine de jumătate din proiectele de hotărâre trecând în unanimitate. Nici la bugetul de venituri și cheltuieli al municipiului nu au fost mari dispute, singurii care au votat împotrivă fiind aleșii locali liberali. PDL și UDMR l-au votat disciplinat ca și anul trecut, iar social-democrații – condiționat de respectarea pozițiilor din capitole pentru care au insistat.

Crima de marţi, pe ordinea de zi

Ședința Consiliului Local a debutat joi, 30 ianuarie, cu prezentarea unei informări de către șeful Poliției Municipiului Târgu-Mureș, comisarul șef Ioan Damaschin, care le-a justificat aleșilor cum au fost utilizate tichetele de combustibili. De asemenea, parteneriatul va continua și în 2014, Poliția Municipiului urmând să beneficieze lunar de 7.500 de lei tichete pentru carburanți, datorită votului în unanimitate dat de aleși.

Consilierii nu au avut întrebări de adresat șeful Poliției municipale, în afară de viceprimarul Peti Andrei care a fost curios să afle mai multe date despre crima brutală care a avut loc marți seara în Târgu-Mureș, aproape de Gara Mică. Astfel, consilierii au aflat detaliile cum a fost ucisă tânăra de 29 de ani de către fostul ei prieten, cum a fost acesta reținut în mai puțin de 24 de ore de la asasinat și ce se va întâmpla cu el.

Bugetul Transport Local, votat

De la crimă, aleșii au trecut rapid la Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) a SC Transport Local SA, unde au avut de votat bugetul de venituri și cheltuieli. Singurele intervenții, în afară de cea lui Bakos Levente, reprezentantul Consilului Local în AGA, le-au aparținut viceprimarului Ionela Ciotlăuș și consilierilor Törzsök Sándor și Olimpiu Sabău Pop. Viceprimarul a fost curios de planul de investiții al Transport Local pe 2014. „Aș vrea să îl întreb pe domnul director economic al Transport Local să ne spună dacă societatea are un plan de investiții sau care este necesarul de investiții, de ce nu l-a cuprins în bugetul de venituri și cheltuieli?”.

Dr. Ec. Csegedi Sándor, directorul economic al Transport Local, a fost foarte franc și-a a răspuns: „Nu avem sursă de finanțare, sunt necesare investițiile, dar în bugetul local consolidat nu au fost cuprinse, împreună cu Executivul mai încolo să facem un program, dacă este de acord și poate fi modificat rapid”. Csegedi a mai completat că surse proprii de finanțare, compania nu are, iar 50% din profitul net merge în bugetul municipiului.

Consilierul local Törzsök Sándor a fost curios să știe dacă întreaga sumă alocată subvenționării transportului local pentru elevi, pensionari și alte categorii sociale provine din bugetul local. Csegedi Sándor a dat asigurări că în jur de 40% din suma totală o reprezintă veniturile proprii, adică în jur de 4 milioane de lei.

Alesul social-democrat Olimpiu Sabău Pop a adus, din nou, în discuție problema studenților cu Studcard care sunt cam „flituiți” de șoferi pe motiv că folosesc gratuit mijloacele de transport în comun. Csegedi a dat asigurări că știe de această problemă și că va da un răspuns în timp util.

În final, proiectul de buget al Transport Local a trecut cu 3 abțineri ale liberalilor din 21 de voturi.

Astfel, veniturile Transport Local în 2014 vor fi de 16.475.182 lei, cu cota de venituri transferate în sumă de 13.324.866 lei. Pentru facilităţile acordate pentru pensionari, foști deținuți politici, veterani de război, luptători ai Revoluției din 1989, elevi și studenți pentru anul 2014 este propusă suma de 16.500.000 lei, iar pentru facilităţi acordate persoanelor cu handicap –  497.280 lei. Rezultatul brut al SC “Transport Local” SA este prognozat la suma de 245.921 lei, din care impozit pe profit 39.347 lei.

Reguli de publicitate

Pe ordinea de zi a Consiliului Local au fost incluse 31 de puncte la care s-au adăugat 6 în regim de urgență, ordine votată fără comentarii de către consilieri. Totuși înainte de a începe ședința propriu-zisă, președintele de ședință, viceprimarul Peti Andrei a avut o intervenție, unica de altfel, în limba maghiară, în care a accentuat, din nou, asupra multiculturalității Târgu-Mureșului, le-a oferit aleșilor locali câte un CD cu colinde în limba maghiară și a remarcat exemplele pe care le dau privații din municipiu. „Am fost ieri la inaugurarea unui magazin care oferă 150 de locuri de muncă în municipiu, unde inscripțiile sunt bilingve ca și la un alt magazin de bricolaj deschis de curând, este un semn de normalitate. Totuși, Executivul trebuie să intensifice aceste eforturi”, a spus viceprimarul.

Primele patru puncte de pe ordinea zi au fost patru informări care nu au mai fost prezentate, Peti sfătuindu-și colegii să le lectureze.

S-a trecut astfel la punctul 5 de pe ordinea de zi referitor la aprobarea Regulamentului Local de Publicitate al municipiului Târgu-Mureș, aprobat în unanimitate. Acesta stabilește trei tipuri de zone de publicitate în municipiu – restrânsă, lărgită și specială, fiecăreia fiindu-i aferentă o listă de străzi. De asemenea, în regulament sunt precizate regulile de amplasare a mijloacelor de publicitate – distanță, cromatică, durată etc., respectiv regulile speciale în fiecare zonă dintre cele trei delimitate. Regulamentul mai cuprinse procedura de autorizare și avizare a mijloacelor de publicitate. Pentru încălcarea prezentului regulament, persoanele sunt pasibile de sancțiunile cuprinse în Legea 185 din 2013 și aplicate de Direcția Poliția Locală.

Punctul șase a vizat aprobarea unui alt regulament, și anume pe cel privind emiterea autorizației de spargere și refacere a infrastructurii domeniului public și privat al municipiului. Cu un singur amendament, la punctul 2.2, unde a fost înlocuită formularea lucrările contractate…  cu „lucrările cuprinse în proiectul POS Mediu” și acest proiect a fost adoptat în unanimitate. Regulamentul are 40 de pagini și este deja public, astfel că oricine îl poate consulta pe site-ul municipiului www.tirgumures.ro.

Parteneriate, parteneriate…

Parteneriatul cu Poliția municipală nu este singurul aprobat în ultima ședință de CL. Începând de ieri, municipiul va participa la implementarea proiectului „Calea Verde spre Dezvoltare Durabilă” alături de Agenția pentru Protecția Mediului Sibiu. În afară de informațiile și datele pe care Primăria Târgu-Mureș va contribui la proiect, din bugetul local va fi alocată suma de 34.100 de euro proiectului în valoare de 5,38 de milioane de euro. Votul consilierilor a fost din nou unanim.

Reguli noi pentru venitul minim garantat

Nici la proiectele 9 și 10, consilierii locali nu au avut niciun amendament de făcut. Astfel că organigrama și statul de funcții al Administrației Creșelor va fi valabil până la 1 iunie 2014, în timp ce la Căminul pentru Persoane Vârstnice, costul mediu de întreținere a fost stabilit la 721 de lei per asistat.

În 2014, potrivit proiectului de hotărâre adoptat, beneficiarii de ajutoare sociale în baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, vor trebui să participe la o serie de activități stabilite în planul de lucrări, și anume de la măturat la tăiere de arbori. Fiecare familie își va desemna un membru apt de muncă și major care să ia parte la activitățile de igienizare și curățenie de pe raza municipiului.

Liberalii s-au abținut din nou la punctul 12, care prevede aplicarea unei cote de impozit redus, de 0,25% asupra a 13 centrale termice dezafectate din municipiu.

Cărți de la Consiliu

Proiectul de hotărâre privind aprobarea programului „Cine are carte, are parte!”, inițiat de către viceprimarul Peti Andrei, a trecut în unanimitate, inițiatorul lămurind cum vor face reprezentanții CL promovarea programului în Consiliile de Administrație a Școlilor și cum se va centraliza suma necesară pentru achiziționarea cărților. Programul este destinat momentan doar claselor I-IV.

Proiectul inițiat de viceprimarul Ionela Ciotlăuș privind unele măsuri în aplicarea prevederilor Legii nr. 372 din 2005 privind performanța energetică a clădirilor a trecut în varianta 3. Potrivit acesteia, până în septembrie 2014 vor fi identificate clădirile de interes și utilitate publică care nu dețin certificate de performanță energetică și care le vor obține până în iulie 2015, termenul stabilit prin lege.

Claudiu Maior și Dumitru Matei s-au abținut de la vot.

Punctul 17 a stârnit o mică furtună, subiectul fiind bugetul de venituri și cheltuieli al Companiei Aquaserv. Ionela Ciotlăuș a susținut că, deși în organigramă s-au redus 35 de posturi, capitolul salarii înregistrează creșteri. „Ar trebui să fim consecvenți, dacă la Transport Local nu am fost de acord cu un salariu de 100 de milioane de lei al directorului, la Aquaserv doi directori cu contract de mandat au prevăzut suma de 329 de mii de lei, adică un director care a încheiat contract de mandat va încasa peste 150 de milioane de lei pe lună. Trebuie să revizuim puțin politica de personal, și politica de operare”, a spus viceprimarul.

Directorul economic al Aquaserv a lămurit că suma se referă inclusiv la indemnizațiile membrilor CA, AGA, secretariat, și că doar 250.000 de lei o reprezintă suma prevăzută pentru cele 2 contracte de mandat.

Ciotlăuș a propus ca sumele directorilor să rămână la nivelul anului precedent. În final, materialul a trecut, la limită, fără amendamente cu 11 voturi pentru.

Bugetul păcii

Punctul 19 a fost cel mai așteptat de pe ordinea de zi, și anume bugetul de venituri și cheltuieli al municipiului. Ionela Ciotlăuș a anunțat încă de la început că liberalii vor vota împotrivă pentru că s-au înjumătățit sumele alocate învățământului, poliției locale sau asistenței sociale. De asemenea, aceasta a atenționat că 70% din investițiile planificate în 2013 nu s-au realizat și au fost transferate la acest capitol în 2014. De asemenea, aceasta a criticat lipsa profitului la companiile din subordinea CL, precum și asigurarea doar a unei treimi din cofinanțarea pentru proiectul sistemului de management al deșeurilor. Iar criticile au continuat referitor la sumele alocate achiziției de europubele, respectiv containerelor subterane.

Deși au susținut că bursele școlare nu sunt cuprinse din nou în buget, atât viceprimarul Peti Andrei cât și directorul economic al Primăriei, Kiss Imola, au declarat că o sumă de 1,1 milioane de lei este alocată acestui capitol.

În ciuda opoziției liberale, atât aleșii UDMR cât și cei ai PSD au susținut că vor vota bugetul, ultimii condiționat de respectarea pozițiilor pentru care au insistat să fie incluse în buget.

Bugetul de venituri și cheltuieli, care a trecut cu 18 voturi pentru, prevede la capitolul venituri o sumă de 464, 097 de milioane de lei, în creștere cu aproape 138 de milioane de lei. Creșterea se datorează fondurilor europene care înregistrează un salt de la 25,762 de milioane de lei la 149,975 de milioane de lei, respectiv subvențiilor de la bugetul de stat, urmând să fie alocată o sumă cu peste 20 de milioane mai mare. Asupra acestuia vom reveni în edițiile noastre viitoare pentru că bugetul merită o analiză separată.

Instituțiile de învățământ vor primi mai mult de jumătate din sumele solicitate pentru proiectele pe care le derulează, adică 105 mii de lei din cei 142 de mii de lei solicitați. Situația la proiectele sportive este mai dramatică, din cei 106 mii de lei solicitați fiind aprobate doar 33 de mii de lei.

Consilierii au mai votat ordinea de prioritate pe lista de locuințe sociale, câteva PUD-uri și schimbarea destinației unei cabane din Weekend.

(L.V.)

 

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE