Home / Administratie / Protecţia Consumatorilor Mureş, la raport. Vezi ce spun cifrele anului 2016!

Protecţia Consumatorilor Mureş, la raport. Vezi ce spun cifrele anului 2016!

protectia cComisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Mureş a verificat, pe parcursului anului 2015, respectarea dispoziţiilor legale privind protecţia consumatorilor, referitoare la calitatea, securitatea produselor şi serviciilor destinate populaţiei, precum şi apărarea drepturilor legitime şi a intereselor economice ale acestora, pe piaţă, la producători, importatori, distribuitori, vânzători, prestatori de servicii, prin 3.815 acţiuni de control. Potrivit raportului de activitate al instituţiei întocmit pe anul 2015, în urma celor 3.815 acţiuni de control s-au întocmit 2.199 de procese – verbale de contravenţie, 1.593 de procese – verbale de constatare şi 23 de procese – verbale de prelevare

68% din acţiuni, în afara reşedinţei de judeţ

Din totalul acţiunilor de control, 2.594 au fost efectuate în afara reşedinţei de judeţ, reprezentând 68% din totalul acţiunilor, din care în mediul rural 1.349 de acţiuni (52%), iar 1.245 acţiuni în mediul urban (48%). „Cu ocazia controalelor, în această perioadă au fost identificate mărfuri cu abateri de la prevederile legale, în valoare de 5.374.768 lei, din care 52.000 lei au fost mărfuri periculoase pentru viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor, pentru care s-a dispus retragerea din circuitul comercial şi distrugerea acestora pentru eliminarea imediată a pontenţialului pericol pentru consumatori. Pentru abaterile constatate privind calitatea produselor şi serviciilor oferite consumatorilor, informarea acestora în mod corect complet şi precis, s-au aplicat amenzi în valoare de 1.681.250 lei”, a subliniat jrs. Marcela Achim, comisar şef adjunct al CJPC Mureş.

1.632 de reclamaţii şi sesizări

De asemenea, pe perioada raportată CJPC Mureş a înregistrat şi soluţionat 1.632 de reclamaţii şi sesizări ale consumatorilor (în medie 6,2 zilnic, calculat la 260 e zile lucrătoare), din care s-au dovedit a fi întemeiate 1.275 (78%), soluţionate în favoarea consumatorilor, 357 (22%) neîntemeiate. “Consumatorii au fost despăgubiţi prin restituirea contravalorii produselor şi serviciilor sau înlocuirea acestora, în valoare de 414.339 lei”, a arătat jrs. Marcela Achim.

Citeste si:  Reabilitarea a 16 blocuri din Târgu Mureș, în stand-by

Tot pe parcursul anului 2015, comisarii CJPC Mureş au desfăşurat 39 de tematici proprii, care au vizat specificul zonei, supravegherea pe piaţă a produselor şi serviciilor cu impact asupra populaţiei: pâine şi produse de panificaţie, carne şi produse din carne, lapte şi produse lactate, servicii de alimentaţie publică, comercializare cadouri, servicii cattering, chioşcuri şi cantine din incinta şcolilor, produse textile, încăţăminte, echipamente şi produse sporturi de iarnă, etc. “S-au controlat 711 operatori economici, s-au aplicat 498 de amenzi contravenţionale în valoare de 499.000 lei”, a menţionat jrs. Marcela Achim.

Consiliere pentru operatori economici

O altă activitate importantă la nivelul CJPC Mureş a constituit-o cea de consiliere a operatorilor economice, pe parcursul anului trecut fiind realizate 895 de astfel de acţiuni privind legislaţia în vigoare, legislaţia specifică produsului sau serviciului, în cadru organizat sau individual, în prezenţa mass-mediei, cu exemple concrete de abateri de la respectarea legii, pentru a se evita pe viitor încălcarea legislaţiei protecţiei consumatorilor. „S-au purtat discuţii pe baza legislaţiei protecţiei consumatorilor privind bunurile alimentare, nealimentare şi prestări de servicii, in special privind serviciile financiare. Au fost distribuite materiale informative. De asemenea, cu ocazia controalelor tematice sau operative efectuate, în special unde s-au constatat deficienţe, toti operatorii economici au fost consiliaţi pentru prevenirea repetării abaterilor de la prevederile legislaţiei protecţiei consumatorilor. Acţiuni de consiliere a consumatorilor prin întâlniri cu aceştia, cu ocazia zilei consumatorilor din 15 martie, distribuirea de ghiduri, preluarea reclamaţiilor în Sighişoara, Reghin, Târgu-Mures, în locuri de interes public, pieţe, târguri, şcoli, în supermarketuri şi hipermarketuri.

Educarea tânărului consumator prin participarea efectivă a comisarilor CJPC Mureş la orele materiilor opţionale din şcoli “Educaţie pentru sănătate” şi “Stil de viaţă sănătos”, parte integrantă a proiectului ANPC Junior. În cadrul CJPC Mureş există un punct de informare la dispoziţia consumatorilor, respectiv operatorilor economici, cu ghiduri gratuite care cuprind sfaturi, conspecte din legislaţia protecţiei consumatorilor, responsabilul punctului de informare desemnat, oferă informaţii privind legislaţia specifică în vigoare, precum şi vizionarea site-ului ANPC www.anpc.ro, pentru ultimele noutăţi legislative”, a subliniat jrs. Marcela Achim.

Citeste si:  Dezbatere publică despre ”PUZ - Sântana Sud”

Acţiuni ca urmare a tematicilor de control naţionale

– Produse alimentare (18 tematici): s-au controlat 584 operatori economici, s-au aplicat 230 amenzi contravenţionale în valoare de 314.500 lei, s-a dispus oprirea definitivă a comercializării produselor în valoare de 24.791 lei; oprirea temporară a comercializării produselor in valoare de 23.695 lei.

– Produse nealimentare (24 de tematici): s-au controlat 385 operatori economici, s-a dispus oprirea definitivă  a comercializării produselor în valoare de 8.672 lei s-au aplicat 192 amenzi contravenţionale în valoare de 284.500 lei, s-a dispus oprirea temporară a comercializării produselor în valoare de 1.692.833 lei.

– Prestări servicii (10 tematici): s-au controlat 279 operatori economici, s-au aplicat 129 amenzi contravenţionale în valoare de 322.500 lei, s-a disus oprirea temporară a prestării serviciilor la 28 operatori economici.

(sursa: raport CJPC Mureş)

Situaţie comparativă

2014                  2015

Total acţiuni de control               4.137                 3.815

Cuantum amenzi aplicate      2.275.550 lei     1.681.250 lei

Reclamaţii                                    1.664                 1.632

Reclamaţii soluţionate          1.215 (73%)      1.275 (78%)

Tematici naţionale                         39                        52

Tematici proprii                             35                         39

(sursa: raport CJPC Mureş)

Ponderea reclamaţiilor

42% – prestări servicii – telefonie mobilă, telefonie fixă, servicii financiar-bancare, cablu tv, internet, service auto, Electrica şi E.ON Gaz – utilităţi

24% – bunuri nealimentare – îmbrăcăminte, electrocasnice, încălţăminte, piese auto (L 449/2003 – Legea garanţiilor)

11% – bunuri alimentare

5% – comerţ on line

18% – altele

(sursa: raport CJPC Mureş)

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Din mapa de proiecte a CL Târgu Mureș: Șefii de promoții de la gimnaziu, premiați!

Aleșii locali ai municipiului Târgu Mureș sunt invitați să analizeze și să decidă, într-o ședință …