Share

Home / Uncategorized / Restart pentru Proiectul deşeurilor

Restart pentru Proiectul deşeurilor

111
Consilierii judeţeni au aprobat joi, 21 aprilie, cu ocazia unei şedinţe ordinare de lucru, un Studiu de oportunitate privind delegarea operării Centrului de management integrat al deşeurilor de la Sânpaul şi a Staţiei de transfer, sortare şi compostare de la Cristeşti, în cadrul proiectului „Sistem de management integrat al deşeurilor solide din judeţul Mureş”.

De asemenea, aleşii judeţului au aprobat gestiunea delegată, ca modalitate de operare şi administrare a infrastructurii constând în depozitul ecologic zonal, situat în localitatea Sânpaul, şi au stabilit licitaţia deschisă ca procedură de atribuire a contractului de delegare a gestiunii şi au aprobat şi „Documentaţia de atribuire a contractului – Delegarea operării şi administrării depozitului ecologic de la Sânpaul și a transportului deşeurilor de la staţiile de transfer Râciu, Târnăveni şi Bălăuşeri la depozit”, în cadrul proiectului „Sistem de Management Integrat al Deşeurilor Solide în judeţul Mureş.”

Procese câştigate, doi ani irosiţi

Potrivit preşedintelui Consiliului Judeţean Mureş, Ciprian Dobre, după aproximativ doi ani de întârziere cauzată de diverse contestaţii în instanţă, proiectul se află în stadiu de restart, respectiv organizarea licitaţiei pentru atribuirea contractului de gestiune. „Am modificat regulamentul, au votat toate administraţiile publice locale din judeţul Mureş şi vom avea acum, în sfârşit, actul prin care vom putea să trecem efectiv la licitare. Se ştie, problema pe care am avut-o un an şi jumătate când am fost opriţi prin tot felul de contestaţii, prin tot felul de procese, în sfârşit Consiliul Judeţean Mureş a reuşit să câştige toate proiectele, ni s-a dat dreptate, dar am pierdut doi ani de zile. Astăzi suntem din nou în poziţia de restart al acestui proiect de integrare şi de management în totalitate a judeţului Mureş în ceea ce priveşte deşeurile”, a afirmat Ciprian Dobre.

Legislaţie cu „bâjbâieli”

Totodată, preşedintele Consiliului Judeţean Mureş şi-a manifestat îngrijorarea vis a vis cu „bâjbâielile” legislative cu privire la achiziţiile publice. „România avea un termen până în 18 aprilie în elaborarea şi publicarea în Monitorul Oficial a unui nou pachet de legi privind achiziţiile publice. A trecut termenul de 18 aprilie şi nu s-a întâmplat nimic. Dacă scoatem la licitaţie după vechea lege şi în noua lege apar nişte modificări, ce facem? Anulăm din nou caietul de sarcini, intrăm într-o nouă licitaţie. Din punctul meu de vedere, bâjbâiala şi centralismul de la nivelul ministerelor şi instituţiilor noastre ne dă foarte mult de furcă în administraţia publică”, a menţionat Ciprian Dobre.

Despre taxe şi tarife

Studiul de oportunitate privind delegarea operării Centrului de management integrat al deşeurilor de la Sânpaul şi a Staţiei de transfer, sortare şi compostare de la Cristeşti a fost întocmit de Louis Berger – Enviroplan SA, iar unul din capitole face referire la taxele speciale de salubrizare. „Recomandăm ca pentru primii doi ani de operare, ADI Ecolect împreună cu unităţile administrativ-teritoriale, inclusiv Judeţul Mureş, să aprobe aplicarea nivelului maxim al taxei de salubrizare aşa cum a fost stabilit prin aplicaţie şi actualizat, iar în funcţie de rezultatele obţinute în aceşti doi ani de operare, din punct de vedere al cantităţilor şi costurilor de operare, poate decide nivelul taxei de salubrizare pentru următoarea perioadă, dar fără să depăşească maximul stabilit prin aplicaţia de finanţare. În cuantumul stabilit prin Aplicaţia de finanţare, taxele vor asigura sumele necesare managementului SMIDS de către Autoritatea contractantă, în mod direct, printr-o unitate de management special înfiinţată, ori prin intermediul ADI, prin mandat special adoptat de Adunarea Generală a ADI Ecolect”, precizează autorii studiului.

În ceea ce priveşte tarifele privind contravaloarea activităţilor componente ale serviciului de salubrizare, recomandarea autorilor studiului este ca acestea să se stabilească în urma procedurilor de delegare a gestiunii ce vor fi organizate de către ADI Ecolect şi Consiliul Judeţean. „Viitorii operatori vor trebui să deţină disponibilităţi financiare pentru a asigura prestarea activităţilor la care s-au obligat 12 luni de la data intrării în vigoare a contractului de delegare. Ajustarea, respectiv modificarea tarifelor licitate de operatorii selectaţi în urma procedurii de licitaţie, nu poate interveni mai devreme de 12 luni de la data intrării în vigoare a contractului de delegare. Ajustarea/ modificarea tarifelor, se va face în conformitate cu Ordinul ANRSC nr. 109/2007 privind aprobarea Normelor metodologice de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare a localităţilor, în situaţia corelării nivelului tarifelor stabilite anterior cu evoluţia generală a preţurilor şi tarifelor din economie, sau atunci când intervin schimbări majore în structura costurilor care conduc la recalcularea tarifelor existente, sau în cazul în care se remarcă o modificare a elementelor de cost mai mare de 5%, pe o perioadă de trei luni consecutiv, nu mai mult de o dată/an”, se menţionează în studiu.

112

Obiectul delegării ar trebui să îl reprezinte delegarea gestiunii unor activităţi componente ale serviciului de salubrizare din judeţul Mureş, aşa cum sunt reglementate de articolul 2 din Legea nr. 101/2006 privind serviciul de salubrizare al localităţilor.

Potrivit articolului 2 din Legea nr. 101/2006, cu modificările şi completările ulterioare, serviciul de salubrizare cuprinde următoarele activităţi:

– precolectarea, colectarea şi transportul deşeurilor municipale, inclusiv ale deşeurilor toxice periculoase din deşeurile menajere, cu excepţia celor cu regim special;

– sortarea deşeurilor municipale;

– organizarea prelucrării, neutralizării şi valorificării materiale şi energetice a deşeurilor;

– depozitarea controlată a deşeurilor municipale;

– înfiinţarea depozitelor de deşeuri şi administrarea acestora;

– măturatul, spălatul, stropirea şi întreţinerea căilor publice;

– curăţarea şi transportul zăpezii de pe căile publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau de îngheţ;

– colectarea cadavrelor animalelor de pe domeniul public şi predarea acestora unităţilor de ecarisaj;

– colectarea, transportul, depozitarea şi valorificarea deşeurilor voluminoase provenite de la populaţie, instituţii publice şi agenţi economici, neasimilabile celor menajere (mobilier, deşeuri de echipamente electrice şi electronice etc.);

– colectarea, transportul şi neutralizarea deşeurilor animaliere provenite din gospodăriile populaţiei;

– colectarea, transportul, sortarea, valorificarea şi eliminarea deşeurilor provenite din gospodăriile populaţiei, generate de activităţi de reamenajare şi reabilitare interioară a locuinţelor/apartamentelor proprietate individuală;

– dezinsecţia, dezinfecţia şi deratizarea.

(Sursa: Studiul de oportunitate privind delegarea operării Centrului de management integrat al deşeurilor de la Sânpaul şi a Staţiei de transfer, sortare şi compostare de la Cristeşti)

 

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Bugetul general al municipiului Reghin pe 2016 aprobat

Marţi, 2 februarie, a avut loc şedinţa ordinară a Consiliului Local Reghin, la sediul Primăriei. …

Share
Share