Proiectul reabilitării iazului batal oprit din lipsă de finanţare Administratie
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 479 Vizualizări

Proiectul reabilitării iazului batal oprit din lipsă de finanţare

Consilierii locali ai municipiului Târgu-Mureş sunt invitaţi să decidă joi, 24 octombrie, într-o şedinţă ordinară de lucru, cu privire la angajarea de către Primăria municipiului Târgu-Mureş a unei case sau a unui cabinet de avocatură specializate în contracte FIDIC pentru servicii de consultanţă juridică, de asistenţă şi de reprezentare în faţa instanţelor de judecată în cadrul proiectului „Reabilitarea sitului poluat istoric Iaz batal 30 ha – Târgu-Mureş”.

Valoarea totală a proiectului este de 135,41 milioane lei, din care 107,37 milioane lei reprezintă valoarea eligibilă nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională şi bugetul de stat, iar 2,19 milioane lei contribuţia Municipiului Târgu-Mureş la valoarea eligibilă.

Contract de tip FIDIC

Potrivit managerului de proiect, dr. Csegzi Sandor, cererea de finanţare a proiectului „Reabilitarea sitului poluat istoric Iaz batal 30 ha – Târgu-Mureş” a fost depusă oficial la Ministerul Mediului și Pădurilor în data de 28 februarie 2012, iar în urma procesului de evaluare a documentaţiei s-a semnat contractul de finanțare nr. 128475/16 martie 2012 între Municipiul Târgu-Mureş şi Ministerul Mediului și Pădurilor. „În conformitate cu cererea de finanţare, respectiv calendarul achiziţiilor publice au fost iniţiate procedurile de licitaţie publică pentru atribuirea contractului de proiectare şi execuţie de lucrări în cadrul proiectului, iar în această ordine de idei între Primăria municipiului Târgu-Mureş şi Asocierea SC Geiger Transilvania SRL – Geiger Umweltsanierung GmbH Aecom CZ s.r.o. – SC Aecom Ingineria SRL – SC Astor Com SRL prin lider SC Geiger Transilvania SRL s-a încheiat Acordul Contractual nr. 84/21 mai 2014, contract de tip FIDIC”, a menţionat dr. Csegzi Sandor, într-un raport făcut public pe site-ul Primăriei municipiului Târgu-Mureş, www.tirgumures.ro

De asemenea, managerul proiectului „Reabilitarea sitului poluat istoric Iaz batal 30 ha – Târgu-Mureş” a precizat că a fost încheiat contractul de servicii de asistenţă tehnică pentru supervizarea lucrărilor proiectului nr. 183/18 septembrie 2014 între Municipiul Târgu-Mureş şi SC Irimat Cons SRL, contractul de prestări servicii nr. 358/16 noiembrie 2012 între Municipiul Târgu-Mureş şi SC Compania de Consultanţă şi Asistenţă Tehnică SRL având ca obiect asistenţă tehnică pentru managementul proiectului şi sprijin pentru unitatea de implementare a proiectului, precum şi Contractul de audit nr. 99/4 iunie 2014 încheiat între Municipiul Târgu-Mureş şi SC Eval Expert SRL.

8 milioane de lei, revendicaţi de constructor

Dr. Csegzi Sandor a mai explicat că proiectul a fost fazat urmând a parcurge două etape. “Prima fază a proiectului a fost încheiată în data de 30 iunie 2016, făcându-se eforturi pentru obţinerea contractului de finanţare pentru faza a doua sub imperiul Programului Operaţional Infrastructura Mare – POIM. În acest sens, Municipiul Târgu-Mureş a trimis scrisori oficiale către primul ministru, ministrul Mediului, ministrul Fondurilor Europene şi aşteaptă răspunsuri. În prezent, lucrările sunt suspendate datorită existenţei apei pe suprafaţa iazului batal şi a condiţiilor meteo uzuale din această perioadă, precum și a lipsei de finanțare. Există însă revendicări din partea SC Geiger Transilvania SRL care până la data prezentei se ridică la aproximativ 8 milioane RON, constând în costuri cu lucrările efective, cu organizarea de şantier sau pentru rezolvarea exfiltraţiilor şi tasările stratului bentonitic etc. existând  posibilitatea – cum ar fi costurile cu organizarea de şantier – ca acestea să nu fie acoperite de finanţarea pentru faza a doua”, a arătat dr. Csegzi Sandor.

Va creşte unilateral valoarea contractului?

Totodată, managerul proiectului „Reabilitarea sitului poluat istoric Iaz batal 30 ha – Târgu-Mureş” a arătat că “pentru Municipiul Târgu-Mureş acest contract este primul contract FIDIC, iar în acest contract există un articol care ar putea da firmei Geiger posibilitatea de a creşte în mod unilateral valoarea contractului şi deci de a solicita sume suplimentare de la Municipiul Târgu-Mureş.” Mai mult, a menţionat dr. Csegzi Sandor, “având în vedere extinderea semnificativă a duratei de implementare a proiectului şi alţi parteneri contractuali – respectiv auditorul financiar şi managerul de proiect – au ridicat problema unor potenţiale plăţi suplimentare pe care le-ar putea solicita Municipiului Târgu-Mureş faţă de valoarea initial agreată a contractelor”.

Lipsă de specialişti în contractele FIDIC

Un alt element important pentru viitorul proiectului se referă la faptul că până în prezent nu a fost lansat apelul pentru proiecte în cadrul Axei Prioritare 4 – Protecţia mediului prin măsuri de conservare a biodiversităţii, monitorizarea calităţii aerului şi decontaminare a siturilor poluate istoric, Obiectivului Specific 4.3 – Reducerea suprafeţelor poluate istoric. “Ghidul solicitantului pentru acest domeniu se află încă în consultare publică. Pentru semnarea noului contract de finanţare este necesară finalizarea cererii de notificare pentru proiecte fazate, împreună cu un set de documente anexe. În prezent, aşteptăm lansarea oficială a apelului de proiecte cu varianta finală a ghidului de finanţare, în vederea finalizării întregii documentaţii în conformitate cu cerinţele acestuia. De asemenea, trebuie precizat faptul că la nivelul Municipiului Târgu-Mureş nu există specialişti care să gestioneze problematica contractelor FIDIC”, a punctat Csegzi Sandor. “Considerăm că se impune angajarea unei case/cabinet de avocatură specializate în contracte FIDIC pentru servicii de consultanţă juridică, de asistenţă şi de reprezentare în faţa instanţelor de judecată în cadrul proiectului ,,Reabilitarea sitului poluat istoric iaz Batal 30 ha  – Târgu-Mureş”, a conchis dr. Csegzi Sandor.

Ce e un contract FIDIC?

„Contractele FIDIC sunt contracte standard în domeniul construcţiilor şi instalaţiilor, utilizate drept modele de referinţă pe plan internaţional. Acestea au fost elaborate de către Federaţia Internaţională a Inginerilor Consultanţi – de unde provine şi acronimul FIDIC – Fédération Internationale Des Ingénieurs-Conseils – fondată în anul 1915 de către trei state europene – Belgia, Franţa şi Elveţia. În anul 1999, FIDIC a emis o serie de contracte standard de construire şi instalaţii ce pot fi utilizate în funcţie de specificităţile proiectului avut în vedere. Trei dintre cele mai cunoscute modele standard sunt FIDIC „roşu”, FIDIC „galben” şi FIDIC „verde”, denumite astfel în funcţie de culoarea acordată coperţii documentului sub care au fost publicate. În cazul proiectului nostru vorbim de un contract FIDIC galben: condiţii de contract pentru echipamente şi construcţii inclusiv proiectare pentru echipamente electrice şi mecanice, şi pentru clădiri şi lucrări inginereşti proiectate de către antreprenor. Acest tip de contract este utilizat în cadrul lucrărilor în care proiectarea este asigurată de către antreprenor, acesta asumând, totodată, un nivel crescut al riscurilor contractuale. Reprezintă un contract cu sumă forfetară în care plăţile sunt efectuate pe baza situaţiilor de lucrări certificate de către inginer – ca şi în cazul FIDIC „roşu”, administrarea contractului este asigurată de către inginer”, a precizat dr. Csegzi Sandor, manager de proiect.

Alex TOTH

 

 

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE