Adunarea Generală a Acționarilor – măsuri adoptate în perioada pandemiei Slider
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 304 Vizualizări

Adunarea Generală a Acționarilor – măsuri adoptate în perioada pandemiei

Instituirea stării de urgență prin decretul prezidențial din 16 martie 2020 a afectat companiile, multe dintre ele fiind obligate să-și întrerupă parțial sau total activitatea, urmare a măsurilor restrictive impuse privind circulația persoanelor.

Lipsa reglementărilor anterioare privind posibilitatea desfășurării Adunărilor Generale ale Acționarilor prin corespondență sau prin alte mijloace de comunicare la distanță, precum și întârzierea executivului în adoptarea unor asemenea acte normative, a limitat diminuarea efectelor negative generate de actualul context pandemiologic.

Despre măsurile și prevederile adoptate în această perioadă, reproducem materialul semnat de Andreea Sichitiu, avocat în cadrul Societății de Avocatură Iordăchescu & Asociații.

„Desfășurarea AGA în perioada pandemiei”

„ În contextul instituirii stării de urgență prin Decretul Președintelui României nr. 195/16.03.2020, ca urmare a răspândirii pe teritoriul României a virusului SARS-CoV-2, situație excepțională care impunea adoptarea cu celeritate a unor măsuri și acte normative care să protejeze și să asigure desfășurarea activității economice a companiilor (agenților economici), cu atât mai mult cu cât Legea societăților nr. 31/1990 s-a dovedit de-a lungul timpului a fi rudimentară și, pe alocuri, neclară, legiuitorul a întârziat în adoptarea unor asemenea măsuri și acte normative care să diminueze pe cât de mult posibil efectele negative ale stării de urgență.

Mai mult, măsurile dispuse de autorități au afectat companiile, multe dintre acestea fiind nevoite să își întrerupă (total) activitatea pe durata stării de urgență.

Chiar și acele companii care și-au continuat activitatea (nefăcând obiectul măsurilor impuse prin ordonanțele militare adoptate) s-au confruntat cu dificultăți, nu doar economice, ci și interne, dat fiind faptul că, în cele mai multe cazuri, în actele constitutive s-a prevăzut faptul că asociații/acționarii trebuie să participe efectiv la ședință și să ia parte la deliberare și decizie, caz în care aceștia nu s-au putut întruni în vederea deliberării asupra aspectelor importante pentru desfășurarea activității companiilor, ca urmare a măsurilor restrictive de circulație impuse.

Această dificultate (suplimentară) derivă din lipsa unei reglementări în cuprinsul actului constitutiv cu privire la posibilitatea desfășurării Adunării Generale a Asociaților/Acționarilor și prin corespondență, reglementare care ar fi putut facilita participarea asociaților/acționarilor de la distanță.

Majoritatea dintre acționarii societăților pe acțiuni s-au lovit de acest impediment, în contextul în care Adunările Generale Ordinare trebuiau să se întrunească cel puţin o dată pe an, în cel mult 5 luni de la încheierea exerciţiului financiar, conform art. 111 alin. (1) din Legea societăților nr. 31/1990 (în continuare ”Legea”).

Această dificultate a fost resimțită cu atât mai mult de către consiliul de administrație, respectiv de către directorat, cărora le revenea obligația convocării Adunării anuale (ordinare) a acționarilor în conformitate cu prevederile art. 111 din Legea nr. 31/1990, în caz contrar, această omisiune putând fi considerată inclusiv infracțiune conform art. 275 alin. (1) lit. (b) din Legea nr. 31/1990.  Interpretarea acestui text de lege a variat de-a lungul timpului, unii doctrinari considerând că art. 275 alin. (1) lit. (b) din Legea nr. 31/1990 nu ar mai putea să iși găsească aplicabilitatea în cazul neconvocării adunării generale în primele 5 luni de la încheierea exercițiului financiar, în timp ce alți doctrinari consideră, într-o modalitate exagerată din punctul nostru de vedere, faptul că, acest articol își poate găsi în continuare aplicabilitatea.

O primă măsură favorabilă, din perspectivă fiscală, a fost prevăzută prin Ordonanța de Urgență nr. 48/09.04.2020 privind unele măsuri financiar fiscale (în continuare OUG 48/2020), prin care s-a prorogat termenul pentru depunerea situaţiilor financiare anuale aferente exerciţiului financiar 2019, respectiv a raportărilor contabile anuale încheiate la 31 decembrie 2019, de la data de 29.05.2020 la data de 31.07.2020, situație în care majoritatea companiilor au presupus (în lipsa unui act normativ) faptul că, vor putea organiza ulterior Adunările generale ordinare menționate mai sus, respectiv în perioada iunie-iulie 2020.

Cea dea doua măsură favorabilă, îndelung așteptată, a fost prevăzută prin Ordonanța de Urgență nr. 62/07.05.2020, în vigoare din data de 08.05.2020 (în continuare OUG 62/2020), în cuprinsul căreia se menționează următoarele:”pe durata stării de urgenţă, adunările generale ale acţionarilor/asociaţilor pot avea loc, chiar dacă actul constitutiv nu prevede sau interzice, şi prin corespondenţă sau prin mijloace electronice de comunicare directă la distanţă”.

Mai mult decât atât, prevederile menționate mai sus pot sta la baza convocării și întrunirii Adunărilor generale ale acționarilor/asociaților și în următoarele două luni după încetarea stării de urgență, această posibilitate fiind prevăzută în mod expres de art. 11 din OUG nr. 62/2020, respectiv: ”prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă sunt aplicabile şi adunărilor generale convocate pe durata stării de urgenţă, dar care sunt întrunite ulterior încetării acestei stări, precum şi adunărilor generale convocate şi întrunite în primele 2 luni după încetarea stării de urgenţă”.

Ulterior împlinirii termenului de 2 luni de la data încetării stării de urgență, prevederile menționate mai sus nu își vor mai regăsi aplicabilitatea, motiv pentru care, în măsura în care actul constitutiv al companiei nu prevede posibilitatea întrunirii Adunării generale și prin corespondență sau prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, va fi necesar să se intervină asupra actului constitutiv prin inserarea unui articol în acest sens.

De asemenea, precizăm faptul că, în măsura în care companiile optează pentru desfășurarea adunărilor generale ale asociaților/acționarilor prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, acestea vor trebui să asigure fluxul de informații transmise și primite în timp real, respectiv să permită identificarea participanților și asigurarea verificării ulterioare a modului în care s-a votat în adunarea generală.

O altă prevedere importantă din cuprinsul OUG nr. 62/2020 este aceea care reglementează situația adunărilor generale care au avut loc prin corespondență sau prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță, după instituirea stării de urgență, dar înainte de intrarea în vigoare a OUG nr. 62/2020, în lipsa unor prevederi asemănătoare în cuprinsul actului constitutiv.

În această situație excepțională, OUG nr. 62/2020 prevede faptul că hotărârile adoptate nu vor putea fi anulate pentru nerespectarea modalităţilor de desfăşurare şi exercitare a dreptului de vot, dacă s-au desfăşurat cu acordul tuturor acţionarilor/asociaţilor.

Cu toate acestea, reglementarea menționată mai sus este deficitară în privința acelor societăți care au un număr considerabil de acționari și în cazul cărora este foarte dificil, dacă nu imposibil de obținut acordul tuturor acționarilor în vederea desfășurării adunării generale prin corespondență sau prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță.

Având în vedere perioada îndelungată de timp ce a trecut de la data instituirii stării de urgență până la data intrării în vigoare a OUG nr. 62/2020, apreciem că vor exista situații în care acționarii care nu au fost de acord cu desfășurarea adunării generale a acționarilor într-una dintre modalitățile menționate mai sus (modalități neprevăzute în actul constitutiv), vor avea deschisă calea unei acțiuni în anularea hotărârii adunării generale adoptate în urma recurgerii la una dintre cele două modalități.

În concluzie, apreciem ca fiind oportună intervenția Guvernului României, cel puțin din perspectiva clarificării situației acelor companii care, în conformitate cu prevederilor statutare, nu aveau posibilitatea de a se întruni prin corespondenţă sau prin mijloace electronice de comunicare directă la distanţă însă, contrar acestor prevederi, Adunările Generale ale asociaților/acționarilor s-au desfășurat într-una din cele două modalități menționate mai sus, în scopul salvgardării activității economice a companiilor în această perioadă excepțională.”

Nelu Sandor

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE