Runcan – impostură şi trafic de influenţă Uncategorized
  • admin
  • 0 comentarii
  • 83 Vizualizări

Runcan – impostură şi trafic de influenţă

706_Runcan.gifDirectorului RA Aeroportul Târgu Mureş, ştefan Petru Runcan, i se pregăteşte astăzi debarcarea l Din CV-ul său profesional putem reţine: management defectuos, întocmirea de acte fictive, cheltuieli nejustificate potrivit rapoartelor Curţii de Conturi, plimbări în străinătate cu rezultate zero l Consilierii judeţeni ai UDMR sunt hotărâţi să ia o decizie ruşinoasă: păstrarea în funcţie a lui Runcan până în vară l Zi de Zi vă prezintă succint biografia neromanţată a unui director ţinut în braţe, în ultimii ani, de executivul CJ şi de consiliile de administraţie ale RA Aeroportul care s-au succedat l Poate învaţă şi consilierii judeţeni ceva

Ştefan Petru Runcan, directorul RA Aeroportul Târgu Mureş, este propus pentru revocarea din funcţie în şedinţa de astăzi a Consiliului Judeţean Mureş. Propunerea vine în urma analizei activităţii desfăşurate de acesta, reflectată în rezultatele mai mult decât jalnice în domeniul aeroportuar. În raportul întocmit de executivul CJ se arată că ştefan Petru Runcan a avut un management defectuos, aspect susţinut prin dinamica numărului de curse, de pasageri, a volumului de venituri, care s-au menţinut la un nivel foarte scăzut atât faţă de cele înregistrate în ani anteriori cât şi faţă de cele raportate de alte aeroporturi din Ardeal. Lui Runcan i se reproşează în acelaşi timp “impotenţa” în încheierea de contracte cu companii de transport sau dezvoltarea unor curse aeriene, cel puţin cu escală la Târgu Mureş. Unul dintre cele mai grave aspecte semnalate în raport se referă la întocmirea unui proces verbal fictiv, semnat de membrii Consiliului de Administraţie al regiei, care ar fi aprobat contractul cu Carpat Air, cu încălcarea prevederilor legale. Lui Runcan i se impută şi cheltuielile nejustificate cuprinse în rapoartele Curţii de Conturi. Succint, acesta ar fi conţinutul raportului inclus în mapele consilierilor judeţene. Din păcate se pare că acesta nu a fost suficient de convingător, pentru că aleşii judeţeni ai UDMR sunt hotărâţi să amâne revocarea lui Runcan cel puţin până în vară.
Considerăm că o rememorare a activităţii lui Runcan, aşa cum a fost surprinsă atât de cotidianul nostru, cât mai ales în paginile ZIARULUI de Mureş poate fi cel puţin mai educativă …

Activitate – aproape zero

În 2002, ZIARUL de Mureş publica o anchetă în care se arăta că puţine companii s-au arătat interesate de Aroportul Târgu Mureş – devenit internaţional încă din 1997, fără ca adăugarea acestui atribut să fie justificată şi printr-o îmbunătăţire a activităţii aeroportuare – din cauza nivelului taxelor aeroportuare practicate – degivrare, handling, mai ridicate decât cele uzitate de aeroporturi vecine. În 21 din martie 2001, printr-o hotărâre a Consiliului Judeţean, consilierii judeţeni revin asupra acestor taxe, prin reducerea tarifelor aeroportuare în funcţie de frecvenţa de operare.
Câteva luni mai târziu, în septembrie, Consiliul Judeţean aproba şi "renunţarea la aplicarea tarifului minim redus în cazul aeronavelor sub 7 tone la Aeroportul Târgu Mureş".
Nici la transport persoane, nici la transport cargo, RA Aeroportul Târgu Mureş nu stătea mai bine, iar din 1999 până în prezent, aşa cum apare în raportul întocmit recent de executivul CJ nu dă semne să se îmbunătăţească. În 2004 s-au înregistrat 7496 de pasageri, după ce înainte cu un an au fost doar 1374. La transportul de marfă în ultimii doi ani a cunoscut o uşoară creştere, dacă 35 to (2004) reprezintă o creştere … Potrivit aceloraşi date, Aeroportul are o capacitate de 200 de mii de pasageri anual, însă doar unu (1) la sută din capacitate este folosită.

Un fiasco: Aerogara

Prin Hotărârea nr. 53 din octombrie 2001 a CJ s-a reactualizat valoarea investiţiei “Extinderea Aerogării Târgu Mureş cu pavilionul plecări flux internaţional” la 26 de miliarde de lei, dar deşi lucrările trebuiau deja finalizate şi recepţionate încă se mai alocă fonduri pentru acest obiectiv. În plus, lucrările au fost îngreunate şi de războaiele purtate prin instanţele de judecată.
Directorul Runcan a transmis la începutul lunii septembrie 2002 un anunţ de achiziţie publică de lucrări spre publicare în Monitorul Oficial. Intenţia conducerii aeroportuare de a se asocia în vederea execuţiei unor lucrări de copertare, compartimentare cu un alt constructor decât antreprenorul general al lucrărilor a generat o întreagă tevatură care a ajuns în faţa instanţei de judecată. SC Comirinvest SRL i
s-au încredinţat lucrările de modernizare şi extindere ale aerogării aprobate prin Hot Consiliului Judeţean nr. 35/1999 în urma licitaţiei din acelaşi an. De atunci, execuţia a înaintat direct proporţional cu fondurile alocate din bugetul Aeroportului, adică în ritmul melcului. În loc să-şi facă curăţenie în ograda proprie, Runcan s-a gândit să renunţe la vechiul partener de proiect şi să pună de o altă asociere. Numai că executantului nu prea i-a plăcut înlăturarea din afacere, fără o prealabilă reziliere a contractului. Mai ales că lucrările licitate intră tot în sectorul execuţiei Aerogării. Prin decizia nr.161, irevocabilă, Curtea de Apel a respins ca nefondat recursul formulat de RA Aeroportul Târgu Mureş împotriva sentinţei Tribunalului Mureş. Prin hotărârea instanţei de judecată judeţene, pronunţată în şedinţa din 14 noiembrie 2002, s-a dispus anularea licitaţiei publice organizate de Aeroport şi a actelor subsecvente. La acea vreme, deşi definitivă, Runcan a luat în derâdere actul pronunţat de autoritatea judecătorească. Nu doar că nu a stopat lucrările, dar a făcut şi plăţi, potrivit surselor noastre de peste 5 miliarde în contul execuţiei lucrărilor. Deconturi interzise pe bani publici.

Fără personal calificat

Directorul general şi comandant unic pe atunci, ştefan Petru Runcan s-a mai remarcat printr-o realizare notabilă. În 2000 a aprobat un plan aiuristic de restructurare a organigramei Aeroportului fără să ia în calcul siguranţa aeronavelor ce aterizează în zonă. În acea perioadă, în organigrama Aeroportului figurau patru posturi de mecanici aviaţie la sol, încadraţi la Atelierul mecanic, energetic, infrastructură, compartiment subordonat directorului tehnic. Potrivit hotărârii Consiliului de Administraţie din 16 februarie, "posturile de mecanic aviaţie din cadrul Regiei urmează a fi restructurate, urmând a se înfiinţa trei posturi de agent handling, un post mecanic auto, un post merciolog şi un post şef atelier". Referitor la desfiinţarea celor patru posturi de mecanici aviaţie şi înfiinţarea celui de-al treilea post de mecanic auto s-a avut în vedere potrivit aceleiaşi hotărâri desfăşurarea în bune condiţii a activităţii de bază a Regiei. Posturile respective se regăsesc precizate în HG 594/1999, ce stabileşte salarizarea personalului din regiile autonome aeroportuare cu regim deosebit. Posturile au fost şterse din organigrama propusă anual Consiliului Judeţean.

Degivrorul şi spuma expirată

Alina Holly Peters, româncă de origine, asistent de proiect la Aeroportul din Hamburg a facilitat donarea de materiale şi diferite utilaje către Sindicatul Liber din Aeroportul Târgu Mureş. Printre utilajele donate de nemţi se aflau două utilaje de degivrare, cu o valoare estimată astăzi la 1 miliard de lei fiecare. Utilajele în cauză se întrebuinţează pe timp de iarnă pentru topirea chiciurii depuse pe avioane. Donaţia s-a încheiat cu sarcină, conducătorii Aeroportului din Hamburg condiţionând cedarea gratuită a utilajelor de preluarea unei cantităţi substanţiale de spumă pentru degivrare. Pentru a nu pierde darurile, Runcan a acceptat să importe cantităţile expirate de spumă, deşi era conştient că efectul era serios diminuat. Organizaţia sindicală le încredinţează spre utilizare RA Aeroport SA, dar la câteva luni documentele se refac, iar bunurile sunt vândute firmelor Zborul, Paipp şi Asaldo. La scurt timp "donaţia" s-a întors în deplina proprietate a Aeroportului, prin încheierea unor contracte de vânzare-cumpărare în toată regula. Serviciul contabil al Aeroportului a emis facturi fiscale de peste 1 miliard, înregistrate în trei exemplare. La Asaldo, înregistrarea în contabilitate s-a făcut printr-un fals grosolan, înscriindu-se direct peste suma oficială din factură o valoare mult mai mică. De caz s-au ocupat Garda Financiară, Poliţia TF etc. Până la urmă cazul s-a închis …

Curtea de Conturi – duşmanul lui Runcan

ştefan Petru Runcan şi a sa mână dreaptă în arta matrapazlâcurilor aeroportuare, contabila-şef Mărioara Hang au reuşit performanţa negativă de a cheltui în anii financiari 2000 şi 2001, peste 2 miliarde fără nici o acoperire legală. Suma menţionată reprezenta cam a 20 parte din veniturile proprii sau alocate Aeroportului. Gaura în buget a fost descoperită în urma verificărilor efectuate de controlorii financiari din cadrul Curţii de Conturi Mureş în primăvara anului trecut. Cele mai mari nereguli constatate au vizat proiectul de investiţii « Extindere Aerogara Târgu Mureş ». Peste un miliard de lei, facturaţi fără bază legală au zburat din bugetul Aeroportului în conturile firmelor Arhing SRL Târgu Mureş, proiectantul lucrării şi SC Comirinvest SRL Ungheni.

Contraperformanţă bine plătită

Pentru toate aceste performanţe, în 2002, Runcan era remunerat în baza unui contract de management cu 60 de milioane de lei. Anul următor, salariul i-a fost redus la 25 de milioane de lei, nu fără supărarea şi enervarea directoraşului. Pentru aceşti bani, Runcan nu a făcut nimic notabil, ba mai mult a trimis rapoarte corectate Autorităţii Aeronautice Civile sau Ministerului Transporturilor. Miron Mitrea nu l-a iertat…Nici Borbely Laszlo nu credem că va înţelege atitudinea pro-Runcan a consilierilor judeţeni ai UDMR. Pentru că de la un director care şi-a falsificat diploma de licenţă, nu ne aşteptăm decât să facă trafic de influenţă.

Ligia VORO

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE