Home / Invatamant / Pro şi contra, inspectoratele şcolare

Pro şi contra, inspectoratele şcolare

Distribuie

1 stefan somesanDesfiinţarea inspectoratelor şcolare a intrat din nou în atenţia publică. Asta în urma unei iniţiative legislative depusă în aceste zile la Parlament de către deputatul independent de Alba, Cornel Comşa. Nu este prima ocazie care aduce în atenţie acest subiect. Desfiinţarea inspectoratelor a fost printre priorităţile ministrului Educaţiei Mircea Miclea, în 2005, care atunci dorea să le înlocuiască cu “unităţi de consiliere pentru profesori”. Tema a fost reluată în 2011 în comisia coaliţiei de guvernare de la acea vreme, care analiza soluţiile pentru reorganizarea administrativ-teritorială, şi care a pus pe hârtie atribuţiile şi dimensionarea instituţiilor deconcentrate.

 Necesitatea descentralizării

De această dată, iniţiatorul a motivat cu necesitatea descentralizării în domeniul educaţiei, pentru a da putere şcolilor să ia decizii şi comunităţii locale să se implice. În viziunea acestuia, administraţia locală, care deţine deja terenurile şi clădirile în care funcţionează şcolile şi alte instituţii de învăţământ, ar urma să preia şi atribuţiile de administrare, în baza resurselor proprii şi a finanţărilor de la Minister. Inevitabil iniţiativa a stârnit o mulţime de luări de poziţie, atât pro cât şi contra. Pro s-a declarat de exemplu şi primarul de Târgu-Mureş, Dorin Florea. În cadrul unei conferinţe de presă acesta a susţinut chiar că ar dori ca personalul nedidactic să fie transferat în subordinea administraţiei locale. „Am văzut propunerea de desfiinţare a inspectoratelor şcolare. Şi eu sunt de acord cu luarea unor decizii serioase şi reforme, nu am nimic împotriva inspectorului, dar profesorii pot fi coordonaţi prin Casa Corpului Didactic şi prin proiecte naţionale de învăţământ. Unde îşi pierd vremea domnii directori, şi nu e normal, este partea care nu vrea nici acum Ministerul să o înţeleagă. Eu revin asupra propunerii pe care am făcut-o la trei miniştri de a transfera personalul nedidactic primăriilor”, a declarat Dorin Florea în cadrul evenimentului amintit.

Administraţia locală, doar proprietar al spaţiului

Pe de altă parte, iniţiativa legislativă a fost catalogată drept aberantă de către ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, conform hotnews.ro. O opinie asemănătoare are şi şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş, Ştefan Someşan. “Atribuţiile inspectoratelor şcolare sunt foarte multe. Cea mai importantă este cea de organizator al evaluărilor naţionale, al examenelor pentru titularizare, definitivat şi nu în ultimul rând chiar al bacalaureatului. Dacă acestea nu s-ar desfăşura la nivel naţional, centralizat, nu ar exista nici o garanţie că acestea ar putea fi recunoscute şi universal valabile. În condiţiile actuale ale învăţământului, sistemul educaţional românesc ar putea fi pregătit pentru o astfel de schimbare de anvergură peste vreo 10 ani”, a arătat şeful IŞJ. Someşan a subliniat dealtfel şi că în România, ca şi în statele din Uniunea Europeană, autorităţile locale sunt pur şi simplu proprietarii spaţiilor, în a căror sarcină intră doar să aibă grijă să nu pătrundă ploaia în clase, să fie lumină şi căldură, apă, bănci suficiente şi să transporte deşeurile. Atribuţiile inspectoratelor şcolare sunt mult mai multe, inspectorii şcolari verifică şi monitorizează procesul educativ, iar cadrele didactice beneficiază de consiliere pentru perfecţionare precum şi de evaluare, a precizat Someşan.

2 Cristiana Chira Directorii de şcoli, profesionalizaţi

Revenind la iniţiativa legislativă, proiectul prevede că rolul de inspecţie ar putea fi realizat de către ARACIP, directorii ar urma să fie numiţi direct de către consiliul de conducere al şcolii, iar concursurile de ocupare a posturilor didactice s-ar organiza în cadrul şcolilor. Cu o părere distinctă a venit Cristiana Chira, în prezent director al Casei Corpului Didactic (CCD) Mureş. „Eu am lucrat la Inspectorat şi sunt şi lucruri bune şi lucruri rele acolo. Eu consider că descentralizarea trebuie să aibă loc într-un mod mult mai real decât cel care este. Însă. În ceea ce priveşte angajarea profesorilor în şcoli nu cred că directorii şi consiliile de administraţie au capacitatea managerială încât să facă o selecţie riguroasă a cadrelor didactice dacă sunt lăsaţi singuri”, a declarat Chira. Aceasta şi-a motivat declaraţia prin faptul că în România directorii de şcoli nu sunt profesionalizaţi. „La noi un profesor ajunge director. În alte ţări directorii sunt directori, sunt manageri, au competenţe manageriale dezvoltate cu studii în domeniu. În plus, noi suntem şi un pic subiectivi. Dacă mi-e prietenă profesoara X, de ce să nu o iau eu în şcoală dacă sunt director. În schimb, prin faptul că inspectoratele organizează etapa de titularizare şi etapele de mobilitate există o mult mai mare obiectivitate în privinţa selecţiei profesorilor”, a expus Chira argumentul pro inspectorate şcolare. În opinia acesteia, calitatea învăţământului trebuie controlată de cineva la nivel judeţean, şi acesta tot un inspectorat ar trebui să fie. „Inspectoratele îşi au rostul, însă cred că cu un aparat redus numeric. Eu aş vedea un inspector pe arie curiculară, nu pe disciplină. Însă cu certitudine nu desfiinţare totală. Ce mă deranjează pe mine şi cred că s-ar putea rezolva este implicarea Inspectoratului în anumite lucruri unde nu are atribuţii. De exemplu, concursurile de personal didactic auxiliar, conform legii, sunt organizate de către angajator, adică şcoala. Nicidecum inspectoratul. Directorul este cel care semnează contractul de muncă cu angajatul. Este responsabilitatea directorilor, să şi-o asume”, a tranşat Cristiana Chira.

 Schimbări peste noapte?

În ce priveşte însă responsabilităţile directorilor, acestea probabil că vor fi reale din momentul organizării concursurilor pentru aceste funcţii. „Nu este uşor să fii director de şcoală. De aceea susţin profesionalizarea directorilor. În Franţa de exemplu sunt profesori care urmează studii ani de zile pentru a fi directori. Nu mai merge la catedră, să îl schimbe cine cum vrea după cum place sau nu unora”, a subliniat Chira care cunoaşte perfect şi situaţia directorilor, aceasta ocupând o vreme funcţia de director al Colegiului „Unirea”. Se pot face astfel de schimbări de pe o zi pe alta, am întrebat actuala directoare a CCD. “Cum să nu. Nu aţi mai văzut astfel de schimbări peste noapte? Nu trebuie nimic. Dacă ai concurs, poţi să dai în tribunal şi câştigi. Aceste concursuri trebuiesc însă regândite. Nu cred deci că ar trebui desfiinţate inspectoratele. Doar să li se limiteze influenţele”, a încheiat Cristiana Chira. Dacă într-adevăr sunt posibile, peste noapte, schimbări în sistemul educaţional, vom trăi şi vom vedea.

 


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Investiție smart, prin PNRR, la Colegiul ”Papiu” din Târgu Mureș

Distribuie Colegiul Național „Alexandru Papiu Ilarian” din Târgu Mureș va avea primul ”Laborator Inteligent” – …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.