Share
Home / Administratie / Autostrada Iași – Tîrgu Mureș, eject. Ne alegem cu un drum Brașov-Tîrgu Mureș

Autostrada Iași – Tîrgu Mureș, eject. Ne alegem cu un drum Brașov-Tîrgu Mureș

Județul Mureș a cam pierdut trenul marilor proiecte de infrastructură. Guvernul României a anunțat joi, 28 decembrie, că autostrada care va lega Moldova de Transilvania va pleca de la Iași va coborî spre Bacău și va trece munții spre Brașov. Poate vi se pare un proiect lipsit de importanță pentru că, deh, vorbim de Moldova, însă atunci când veți observa că ne ocolesc toate autostrăzile și, de fapt, noi suntem într-un punct izolat al României, veți reacționa… Mai ales că vorbim pe și de banii noștri pe care îi trimitem prin tot felul de bugete ca să se întoarcă praful de pe tobă. Să nu mai vorbim despre parlamentarii noștri care au spus că nu vor vota bugetul – dar s-au mai răzgândit pe parcurs – sau că se vor lupta pentru acest proiect. Declarațiile sunt AICI. 

 

Ministrul Felix Stroe a și avansat niște costuri din pix, fără vreun studiu aferent, ceea ce duce în derizoriu și afirmația sa că proiectul A8 Iași-Tîrgu Mureș este mai costisitor decât Iași-Bacău-Brașov. Pe ce s-o fi bazat comparația sa, nu ne-am lămurit pentru că pe documente, sigur nu. Singura certitudine este că A8 Iași-Tîrgu Mureș a cam dispărut dintre proiectele mari de infrastructură, iar două coridoare Moldova-Granița de Vest (Iași-Tîrgu Mureș-Cluj-Napoca-Oradea) și Moldova-Transilvania (Bacău-Onești-Sfântu Gheorghe-Brașov-Sibiu) au fost unificate din pix față de Master Planul de Transport din 2015, spre exemplu, când se regăseau ambele în document. Master Planul actual rămâne o necunoscută, pentru că efectiv nu au fost în stare să încarce pe site-ul Ministerului Transporturilor un document pdf pe care să îl poată descărca orice cetățean interesat.

Mureșul va beneficia de un proiecțel de drum transregio, de la Brașov la Tîrgu Mureș, cu patru benzi de circulație, în lungime de 161 km şi o valoare totală de 102 milioane euro.

E util și acest proiect, la cât de praf se circulă pe E 60. Dar cam atât mai rămâne pentru Mureș.

Dar să vedem mai jos „gândirea” strategică a guvernanților.
Ministerul Transporturilor a anunţat că Guvernul a aprobat memorandumul privind demararea unor proiecte de transport în perioada 2018-2027. Proiectul a fost iniţiat de Ministerul Transporturilor împreună cu Ministerul Dezvoltării Regionale.

 

”Memorandumul este necesar pentru a oferi stabilitatea abordării strategice în ceea ce înseamnă pregătirea proiectelor de infrastructură de transport în perioada 2018-2027. Proiectele vor fi finanţate din fonduri europene, cât şi din fonduri rambursabile de la Instituţiile Financiare Internaţionale, cum ar fi Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Banca Europeană de Investiţii”, se arată în comunicat.

În memorandum sunt incluse proiecte strategice identificate ca prioritare din Master Planul General de Transport al României, precum sectorul de autostradă Braşov – Bacău – Paşcani – Iaşi – Ungheni (+pod Ungheni), în lungime de 336,5 km şi o valoare totală de 3,08 miliarde euro şi proiectul de drum Transregio Braşov – Târgu Mureş, în lungime de 161 km şi o valoare totală de 102 milioane euro. Observăm în continuare că una spun documentele și alta se comunică. Acum vreo 10 zile, spunea ministrul Felix Stroe că Iași-Tîrgu Mureș rămâne o prioritate, în schimb în memorandum scrie negru pe alb că Iași-Tîrgu Mureș devine Iași-Brașov, pentru că nu prea vedem de ce ar fi fost comasate altfel cele două proiecte.

Totodată, sunt incluse şi proiectul de autostradă Braşov – Făgăraş – Sibiu, în lungime de 120 km şi o valoare totală de 816 milioane euro, precum şi proiectul de drum expres Buzău – Brăila – Focşani- Brăila – Constanţa, în lungime de 361,7 km şi o valoare totală de 1,823 miliarde euro. În memorandum este inclus şi proiectul de drum expres Bucureşti – Craiova – Lugoj, în lungime de 397 km şi o valoare totală de 2,514 miliarde euro.

Pentru sectorul feroviar, sunt vizate proiectele reabilitării tronsonului Coşlariu – Cluj Napoca – Suceava – Paşcani, în lungime de 488 km şi o valoare totală de 1,941 miliarde euro, şi reabilitarea căii ferate Bucureşti – Craiova, în lungime de 142 km şi o valoare totală de 227 milioane euro. În memorandul este vizat şi proiectul reabilitării căii ferate Bucureşti – Ploieşti – Iaşi, în lungime de 462 km şi o valoare totală de 1,687 miliarde euro. Valoarea totală a proiectelor prevăzute prin acest memorandum se ridică la 12,19 miliarde euro.

Ligia VORO & Ștefana MUREȘAN

Share

1 comentariu

  1. Absolut uluitor, și politicienii trimiși la București au stat cu mâinile încrucișate. Este clar că, Tg Mureș este scos voit de pe orice proiect de transport. Ar trebui să ieșim în stradă, dar noi nu o facem, cum au făcut-o Ieșenii..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

A început numărătoarea inversă pentru operarea zborurilor de pe Aeroportul „Transilvania” Tîrgu-Mureş

În cursul acestei săptămâni se derulează ultimele proceduri administrative privind proiectul de reabilitare a pistei …

Share
Share