RECENZIE. Negocieri Creative Româno-Americane Cultură
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 93 Vizualizări

RECENZIE. Negocieri Creative Româno-Americane

Cel de-al doilea volum colectiv publicat în limba engleză, la editura Presa Universitară Clujeană, în cadrul proiectului ”Etosul educației și dialogului: Negocieri culturale româno-americane (1920-1940)” coordonat de Prof. Dr. Cornel Sigmirean și finanțat de către Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI), Consiliul Național al Cercetării Științifice (CNCS), Ministerul Educației.

Volumul colectiv ”Creative Negotiations. Romania-America 1920-1940 (Negocieri creative. România-America 1920-1940)”, editat de Dr. Sonia D. Andraș și Dr. Roxana Mihaly reunește o serie de articole științifice având ca temă comună creativitatea actului cultural și educațional. În anii interbelici interesul Americii pentru România a crescut și a vizat nu numai aspecte politice, diplomatice, economice și istorice, ci și contribuții culturale, artistice și educaționale. Astfel, negocierile româno-americane din perioada interbelică reflectă complexitatea și dinamismul colaborării transatlantice. Volum aduce în discuție teme, metodologii și aspecte culturale ale relațiilor româno – americane mai puțin explorate până acum. Astfel, Creative Negotiations prezintă o serie de articole științifice inedite ale relațiilor româno-americane și analizează negocierile creative dintre cele două națiuni într-o manieră comparativă, multiperspectivală și interdisciplinară.

Volumul este organizat în trei secțiuni tematice. Prima secțiune prezentând negocierile creative din perspectivă istorică, educațională și culturală, cuprinde studiile semnate de Prof. Dr. Cornel Sigmirean, despre profesori și studenți români la universități americane, Prof. Dr. Laurențiu Vlad, despre participarea României la Expoziția Universală de la Chicago din 1933, Dr. Grațian Marian Moldovan prezintă un studiu despre etica media și democrația în acțiune, iar Conf. Dr. Daniel Citirigă, despre Agnes von Kurowsky, iubita scriitorului Ernest Hemingway, muza lui pentru romanul „Adio, arme!”, aceasta a fost asistentă a Crucii Roșii Americane în România, în anii 1920-1921.

Cea de-a doua secțiune deschide noi direcții de cercetare între era Jazz și Avangardă, cu lucrările Conf. Dr. Elena Butoescu, despre receptarea muzicii și dansului Jazz american în Bucureștiul interbelic, Dr. Sonia D. Andraș, despre modelele feminine în re-modelarea „fetei moderne” din România anilor ’20, o explorare a interacțiunilor Româno-Americane în cadrul Avangardei realizată de Dr. Alexandru Bar. De asemenea, perspectiva artistică a relațiilor româno – americane este prezentată în articolul științific semnat de Dr. Roxana Mihaly privind participarea României la Expoziția Universală din 1939-1940, unde și-au făcut prezența marele compozitor George Enescu, Maria Tănase și sculptorul Constantin Brâncuși.

Cea de-a treia secțiune prezentată în volum analizează reprezentări ale ”Celuilalt în literatură și arte vizuale”, incluzând studii realizate de Dr. Carmen Andraș, despre hoteluri și alte spații istorice ale alterității în reportajele jurnaliștilor americani în Europa, schimburi literare și imagologice româno-americane prin traduceri în perioada interbelică, de Dr. Andi Sâsâiac, o explorare a basmelor scrise de Regina Maria a României ca instrumente diplomatice în SUA, de Dr. Cristina Matilda Vănoagă și o amplă explorare a operei arhitectului Rudolf Fränkel, emigrat din România în America și legătura sa cu totalitarismul, de Dr. Dipl.-Ing. Maria Boștenaru Dan și Dr. Octaviana Jianu.

Volumul poate fi consultat integral ca e-book gratuit pe site-ul editurii Presa Universitară Clujeană:  http://editura.ubbcluj.ro

(Editoarele)

Distribuie: