Lipsă de personal şi volum de muncă intens în 2013 pentru Tribunalul Mureş Administratie
  • alin.zaharie
  • 0 comentarii
  • 958 Vizualizări

Lipsă de personal şi volum de muncă intens în 2013 pentru Tribunalul Mureş

Conducerea Tribunalului Mureş şi-a prezentat vineri, 7 februarie bilanţul activităţii desfăşurate în  anul 2013, considerat unul pozitiv în ciuda problemelor care şi-au spus  cuvântul în desfăşurarea activităţii instituţiei cauzate în special de lipsa personalului precum şi a schimbărilor legate de legislaţie.

Peste 20 de mii de dosare în 2913

Conform  preşedintelui Tribunalului Mureş, Ioana Lucaci în anul trecut au fost înregistrate un număr total de 20014 de cauze, în scădere cu 648 de dosare. De asemenea numărul dosarelor noi intrate a fost de 9 394  din care 3110 la secţia civilă, 5332 la secţia  concencios administrativ şi fiscal, şi 952 de dosare la secţia penal. Comparativ cu anul 2012, numărul de dosare noi înregistrate este mai mic cu 2978  de dosare, din care 2049 la secţia civilă şi 667 la secţia concecios administrativ şi fiscal.  În ce priveşte stocul de dosare, la începutul anului 2013 numărul acestora era de 10620 de dosare iar la finele anului, acesta a scăzut la 8.031 de dosare.

11.981 dosare soluţionate în 2013

“În anul 2013 la secţia civilă  totalul de dosare a fost de 6688 de dosare, din care 4141 în primă istanţă, 664 dosare în apel şi 1883  dosare în recurs. La secţia de contecios administrativ şi fiscal, numărul total de dosare a fost de 12231, din care 10245 dosare în primă istanţă, în apel (cauze noi intrate) 106 dosare şi în recurs 1880 de dosare. La secţia penal, numărul total de dosare  în anul 2013 a fost de 1095, din care 600 dosare în prima istanţă, 2 în apel şi 493 în recurs. La sfârşitul anului 2013, potrivit prezentului bilanţ, am tras linie şi am constatat că s-au soluţionat 11.981 dosare, cu 640 mai puţine dect în anul 2012, majoritatea fiind la secţia civilă (4.648 ) şi concencios administrativ şi fiscal (6.419) iar la secţia penală numărul a fost de 914 dosare”, a precizat Ioana Lucaci, preşedintele Tribunalului Mureş.

Potrivit bilanţului, în anul 2013 unui judecător i-a revenit în medie un număr de 1221 de dosare, la secţia civilă 927 dosare, la secţia contencios administrativ şi fiscal 1238 de dosare şi la secţia penală 347 de dosare .“În ceea ce priveşte numărul dosarelor rulate de un judecător al Tribunalului Mureş în cursul anului 2013, media pe instanţă este de 1858 de dosare din care, 1579 dosare la secţia  civilă, 2719 la secţia contencios administrativ şi fiscal, şi 522 dosare la secţia penală cu precizarea că judecătorii secţiei penale au făcut parte din complete constituite la nivelul secţiei de concencios administrativ şi fiscal, complete care au soluţionat acele cauze având ca obiectiv cererile de restituiri taxă auto. Ponderea marea a cauzelor acestei secţii fiind dată de astfel de cauze, restituire taxă auto, respectiv 70 % din cele 12000 de dosare. De asemenea numărul hotărârilor pronunţate de un judecător la Tribunalul Mureş este de 708”, a precizat preşedintele Tribunalului Mureş.

177 de şedinţe pe cap de judecători

Anul 2013 a înregistrat şi o creştere a numărului de şedinţe de judecată  pe judecător. “Media şedinţelor la care a participat un judecător  în 2013 este  de 177, incluzând aici şi cauzele care de natură urgentă, 244 de şedinţe la secţia civilă, 112 şedinţe la secţia contencios administraticv şi fiscal şi 177 de şedinţe pentru un judecător la secţia penală”, a menţionat Ioana Lucaci.

Post vacant de judecător  la secţia penală

Potrivit reprezentanţilot Tribunalului Mureş în anul 3013 schema de personal a Tribunalului Mureş a fost suplimentată cu două posturi de judecător, şi cu cinci  posturi de personal auxiliar, două posturi de grefier şi trei posturi de grefier arhivar. “Acest deficit de personal s-a reflectat şi în activitatea acestora, în faptul că, colegii au făcut ore peste program, a trebuit să alocăm şi grefieri de şedinţă care să facă parte din munca grefierului arhivar. Într-un final, prin suplimentarea schemei cu aceste trei posturi s-a reglementat situaţia. Să sperăm că această situaţie pe care o întâlnim cu schemă completă să ţină mulţi ani de acum încolo. Schema la nivelul personalului auxiliar este completă, nu avem posturi vacante. Avem doar un post vacant de judecător  la secţia penală”, a spus Ioana Lucaci.

La capitolul indici de calitate , în 2013 la secţia civilă s-a înregistrat  un total de 3060 hotărâri susceptibile a fi atacate cu apel şi recurs, din care au fost atacate un număr de 909 cazuri ( 29,7  %) . La secţia de contencios administrativ şi fiscal, din totalul de hotărâri susceptibile de a fi atacate de 5.882 , au fost  atacate 4.263, un procent de 72,47 %, iar la secţia penală procentul fiind de 47,18 %, fiind atacare 134 din totalul de hotărâri.

Soluţionarea dosarelor

Un capitol prezentat în cadrul bilanţului activităţii Tribunalului Mureş la reprezentat soluţionarea cauzelor în instanţă. “Soluţionarea într-un termen rezonabil constituie una dintre garanţiile procesuale ale respectării dreptului fundamental al omului cu privire la accesul la justiţie, dar totodată reprezintă  şi un indicator al calităţii activităţii noastre. În primă istanţă, la secţia civilă, media duratei de soluţionare a cauzei  a fost de un an, determinată în primul rând de natura şi complexitatea  cauzelor care sunt pe rolul tribunalului în primă istanţă. În ce priveşte recursul, termenul de soluţionare a cauzelor în recurs, media a fost de trei luni iar în apel de şase luni. O situaţie particulară o au litigiile de muncă şi asigurări sociale, media soluţionării acestora a fost de trei luni de zile iar în ce priveşte cauzele urgente întemeiate pe dispoziţiile Legii 272 şi 273 privind unele măsuri de protecţie a minorilor, media termenului de soluţionare a fost de două săptămâni. A stat în preocuparea judecătorilor reducerea acestor termene de soluţionare, deoarece este una dintre garanţiile accesului liber la justiţie. La secţia penală, durata medie de soluţionare  în primă istanţă a fost de 7 luni iar în recurs de două luni”, a menţionat Lucaci.

Preşedintele Tribunalului Mureş  a mai precizat faptul că la secţia de contencios administrativ şi fiscal, în primă istanţă durata medie de soluţionare a fost de 8-11 luni, în condiţiile în care numărul de cauze  pe rolul secţiei a fost de peste 12 de mii de dosare. “În ce priveşte cauzele înregistrate după intrarea în vigoare a Noului Cod de Procedură Civilă care presupune acea procedură a regularizării actului de sesizare, durata de soluţionare  a fost de 6-8 luni de zile. În ce priveşte secţia de contencios administrativ şi fiscal durata medie de soluţionale a fost de 9-10 luni a dosarelor aflate în recurs pe rolul acestei secţii”, a afirmat Ioana Lucaci.

Cetăţeanul să nu sufere.

Printre problemele raportate în cadrul bilanţului pe 2013 a activităţii Tribunalului Mureş se înregistrează şi numărul redus al personalului. “Problemele sunt aceleaşi ca şi în anii trecuţi, numărul redus de judecători, schema a fost suplimentată în februarie  dar efectiv judecătorii au venit abia în iunie-iulie, impactul Noului Cod de Procedură Civilă s-a văzut, numărul mare de doasare cu care ne-am confruntat, lipsa acută de spaţii şi săli de judecată, toate acestea au presupus un efort de a realiza activitatea noastră astfel încât în primul rând cetăţeanul să nu sufere. Cunoaşteţi că în materie civilă foarte multe au fost litigiile de muncă. Această încărcătură mare a presupus ca în anumite zile într-o sală de judecată să fie două complete, unul de la ora 9 şi unul de la 12. Acesta a fost deasemenea un neajuns. Faptul că la un moment dat nu am avut o schemă completă de grefieri, nici măcar posturile care erau în schemă nu erau ocupate, şi s-a apelat la instituţia delegării, detaşării,  angajării pe perioadă determinată. Au fost cinci  grefieri arhivari care au gestionat 20.000 de dosare. Toate acestea au fost neajunsuri, nu mai spun de lipsurile financiare, bugetele din ce în ce mai mici. Toate acestea au avut influenţă dar în pofida acestor neajunsuri am încercat şi am reuşit să facem faţă cu brio misiunii nostre”, a spus Ioana Lucaci.

Întâzierea cu aplicaţia  ECRIS

Dificultăţile activităţii Tribunalului Mureş au fost reliefare şi de către Sonia Deaconescu, fost preşedinte al Tribunalului Mureş, actualmente purtător de cuvânt al instituţiei. “Anul trecut, modificările legislative au avut un impact asupra activităţii noastre atât din punct de vedere administrativ cât şi din punct de vedere al cauzelor de judecată. O mică problemă am avut-o şi când au intrat noul Cod Civil şi Codul de Procedură Civilă, cu care deja ne confruntăm şi acum, faptul că aplicaţia ECRIS, care este de bază pentru implementarea noi legislaţii a venit foarte târziu”, a menţionat Sonia Deaconescu.

“Şi-au îndeplinit sarcina principală

Cu toate greutăţile anului 2013, reprezentanţii Tribunalului Mureş consideră activitatea desfăşurată de instituţie ca fiind una pozitivă. “Apreciem că, cu bune şi cu rele, judecătorii şi personalul auxiliar, contractual şi cel de specialitate şi-au îndeplinit sarcina principală în activitatea noastră ca serviciul public în slujba cetăţenilor, activitate  pe care consider  ca fiind una în principal pozitivă”, a conchis Ioana Lucaci, preşedintele Tribunalului Mureş.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Citește și:

Recomandari





Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE