Share

Home / Cultură / Proteine fluorescente, pe scena Teatrului Ariel

Proteine fluorescente, pe scena Teatrului Ariel

După reprezentațiile de la Iași și București, spectacolul Proteine fluorescente, de Alexandra Pâzgu, în regia Letei Popescu poposește la Târgu-Mureș duminică, 6 noiembrie, ora 19:00 la Teatrul Ariel, în cadrul Drama 5, proiect al Reactor de creație și experiment din Cluj-Napoca. Proiectul susține dramaturgia românească printr-un program de rezidențe de scriere dramatică oferită unui număr de cinci autori. Timp de o lună, acestora li s-a creat cadrul propice pentru a căpăta o mai bună înțelegere a ceea ce presupune un text de teatru și a finaliza o piesă proprie: ședințe săptămânale de lectură și feedback cu un mentor cu experiență – Alina Nelega -, întâlniri cu regizori, actori, dramaturgi, producători, sprijin și încurajare pentru ducerea la bun sfârșit a ideilor lor. 11393038_10155768234025157_160629383157208739_n„Proiectul de față propune experimentarea unui mod de construire diferit al narațiunilor în teatru, care să chestioneze imaginea reprezentațională asupra realității, folosită adeseori în teatru. Modele și teorii din fizica cuantică, teorii post-structuraliste, precum și exemple din filozofia cunoașterii și teorii care tratează redefinirea raportului artă- realitate ne oferă alternative la modelul gândirii bazată pe logica subiectului”, afirmă Alexandra Pâzgu, autor dramatic.

Dramaturgia ca mod de gândire

Proteine fluorescente este o propunere scenică, un eseu performativ pe tema orașului, a tânărului care trăiește în oraș, a întâlnirii dintre structurile citadine și uman în România. Textul a fost scris ca o cercetare și documentare artistică a orașului Cluj, pe parcursul lunii iulie 2016, când autoarea a participat la singura rezidență de scriere dramatică organizată în momentul acesta în țară, de spațiul independent Reactor de Creație și Experiment. În același timp, textul reprezintă încercarea autoarei de a practica dramaturgia ca mod de gândire sau de a gândi lumea prin scris – ambele într-un registru performativ. Ce e dincolo de critica sistemului în care trăim și care ne definește ca persoane? Cum pot să înțeleg lumea din jurul meu nu ca subiect, ci ca parte dintr-un sistem a cărei logică nu o decid eu? Cum putem să povestim azi povești în teatru fără personaje, fără conflict, fără dialog? Spectacolul Proteinele fluorescente îi are în distribuție pe Alexandra Caras, Bianco Erdei, Cătălin Filip, Oana Mardare și Doru Taloș. 8414_923651721081740_8688572533249534861_n„Am citit la un moment dat ceva despre „readucerea cititorului cu picioarele pe pământul propriei subiectivități”. O spunea Claudiu Komartin într-o postfață a unui volum de poezie. Cam asta se întâmplă și cu spectacolul Proteine Fluorescente. Și nu e întâmplătoare alăturarea cu poezia, căci textul Alexandrei Pâzgu mi s-a părut încă de la început un poem. Un poem atât de bun încât cu toții ne-am străduit să nu îl stricăm. Spectacolul devine un organism viu în care actorul se confundă cu autorul, tehnicul cu regizorul și regizorul rămâne în afară, uitându-se la subiectivitatea pe care a creat-o.”, afirmă Leta Popescu , regizorul spectacolului Proteinele fluorescente.

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

„Cui i-e frică de Mitică sau Atenție, se taie apa!”, o dezbatere cu râsete în Bastionul Măcelarilor

Teatru 3G, Teatru 74 și Citește pentru a trăi invită pasionații de teatru la spectacolul …

Share
Share