Raport din Parlament (III). Deputatul PNL Doru Oprişcan şi o viziune constructivă Administratie
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 332 Vizualizări

Raport din Parlament (III). Deputatul PNL Doru Oprişcan şi o viziune constructivă

Periplul meu în Parlamentul României continuă în aripa ocupată de Camera Deputaţilor. E marţi, e zi de plen şi de şedinţe de comisii, aşa că speranţele mele sunt când optimiste, când pesimiste că voi reuşi să vorbesc cu parlamentarii care ne reprezintă în capitală. Noroc cu scurtele pauze care mă mai ajută şi cu parlamentarii care înţeleg că presa nu e întotdeauna duşmanul lor. La amiază, mă întâlnesc la bufetul verde, din vecinătatea sălii de plen a Camerei Deputaţilor cu parlamentarul PNL Doru Oprişcan, între două şedinţe. Deputatul, membru în Comisia pentru politică economică, reformă şi privatizare, revine în legislatura 2016-2020 în Parlamentul României şi punctează, pentru Zi de Zi, aspectele pozitive şi, deopotrivă, negative din activitatea de ales.

 

Foto 2 Palatul Parlamentului

 

Prima dată m-am întâlnit cu deputatul Doru Oprişcan luni după-amiaza, cu câteva minute înainte de şedinţa de plen. A fost o revedere bucuroasă şi eu – uşor surprinsă, însă a fost o secundă trecătoare. Nu a mai fost vreme de un interviu. Marţi însă am avut mai mult noroc.
La amiază, după ce am aşteptat finalul şedinţei de plen şi înainte de şedinţa de vot final, adică o jumătate de oră de pauză între ele, m-am întâlnit la bufetul verde, vă amintiţi că l-am botezat aşa datorită culorii mobilierului, cu parlamentarul mureşean pentru încă o poveste a propriei experienţe în Camera Deputaţilor.
Diferit de cum primim veştile, mai întâi pe cea proastă şi apoi pe cea mai bună, în discuţia cu deputatul Doru Oprişcan începem cu aspectele pozitive, presărăm câteva neajunsuri şi apoi încheiem într-o notă realistico-optimistă. Însă asta presupune să vedem şi despre ceea ce este vorba.
După cum deja vă avertizam, deputatul Doru Oprişcan a subliniat aspectele pozitive, dar a strecurat şi o supărare. “Tot timpul am spus în timpul primului
mandat că în Parlament este cea mai mare pierdere de timp din tot ceea ce am întâlnit eu, în toată viața mea. Aici este un lucru pozitiv, dacă ședința este programată să înceapă la 10 sau la 16, cum este cazul lunea, începe la 16. Cele 2-3 minute nu se pun. Spre deosebire de acum 4 ani, când întotdeauna erau întârzieri de 30-40 de minute. Acesta este un lucru pozitiv. În rest, mari schimbări de atmosferă nu am găsit, adică este aceeași încrâncenare între cei din opoziție și cei aflați la putere, chiar ieri a fost un asemenea incident în plen, când am ieșit din sală ca să mă liniștesc pentru că nu e normal, trebuie să înțelegem că e Parlamentul României, nu e stadion, nu e sală de sport, nu se poate că, dacă personajul X din PNL ia cuvântul, trebuie să sară neapărat un personaj de dincolo ca să jignească persoana, să jignească partidul, să jignească opoziția. Încă nu am învățat să încercăm să facem ceva constructiv”, ne-a povestit Doru Oprişcan.

 

Restanţele la vot

 

Mare lucru în activitatea de plen nu s-a întâmplat până acum, a ţinut să sublinieze parlamentarul liberal, care aşteaptă ca, în Camera Deputaţilor, aleşii să intre într-un ritm normal de legiferare. “Ceea ce se întâmplă acum, ceea ce aprobăm prin vot în fiecare marți sunt, de fapt, proiecte de legi discutate, răsdiscutate, luăm istoria 2006-2007, pe care praful era deja mare, pentru că în perioada asta agitată nu se prea vine cu lucruri noi. S-a hotărât să terminăm odată cu ele, marea majoritate au raport de respingere din partea comisiilor, se merge pe bandă rulantă, ordinea de zi este foarte stufoasă pentru că se dorește să se lichideze ceea ce e vechi. E bine că se termină. Când vezi raport de respingere, avize de respingere, vot în Senat, ca primă cameră sesizată, de respingere, și e și din 2006-2007, când erau alte realități, nici nu te mai obosești așa de mult să studiezi, ci, pur și simplu, mergi mai departe pe tendința de respingere. Eu sper să se termine și să se intre într-o viață parlamentară normală, în așa fel încât să se vină cu inițiative legislative noi, care să se discute în comisii, care să primească rapoarte, respectiv avize de la comisii și să intrăm pe făgașul normal”, ne-a explicat parlamentarul.
Momentan nu se întâmplă și din cauza tensiunilor care au început prin ianuarie, completează deputatul Oprişcan. “Acum este mare vâlvă cu legea grațierii, amendată de domnul Șerban Nicolae. Sigur că, implicit, în ședințele de grup parlamentar ale PNL-ului, se fac puține lucruri constructive și se discută mai mult pe tema acestui, hai să îi spunem, război declanșat de PSD, în care ei sunt deoparte, iar societatea civilă și, implicit, opoziția de cealaltă parte. Implicit opoziția, pentru că într-adevăr ceea ce fac nu este bun și nu este conform acelui program pe care îl știe domnul Dragnea din scoarță în scoarță, ci sunt lucruri care au apărut după aceea, probabil că le aveau pe o altă agendă, nepublicată și netrâmbițață în campania electorală”, spune, ironic, deputatul.
Însă discursul său cu note de ironie nu merge până în pânzele albe, iar deputatul ne arată că Opoziţia nu înseamnă neapărat să dărămâm tot ce propun aleşii Puterii.
“PNL nu trebuie văzut ca o opoziție votând tot împotriva a ceea ce inițiază PSD, pentru că nu este corect faţă de oameni, pentru că sunt și lucruri bune care s-ar putea să îi ajute pe majoritatea și atunci nu este corect, doar pentru că ești opozant, să votezi împotrivă. Eu am mari rețineri că vor reuși să îndeplinească ceea ce s-au angajat, dar le-am spus și colegilor, că nu cred că un motiv în plus, dacă nu vor reuși, să fie faptul că am făcut o opoziție distructivă, dimpotrivă, trebuie să îi sprijinim”, consideră liberalul Doru Oprişcan.
Unul din exemplele pe care ni l-a dat a fost proiectul privind impozitarea pensiilor, potrivit căruia toți pensionarii care aveau între 1000 și 2000 de lei nu vor mai plăti cota de impozit de 16 %. “Poziția inițială a PNL a fost că trebuie să votăm împotrivă pentru că noi am avut propunerea ca toți aceia care au ajuns la vârsta de pensionare se bucură de pensie după o viață de muncă, au cotizat în toată perioada de activitate și nu este normal să îi impozitezi încă o dată din pensie. Noi am vrut să anulăm impozitarea pensiilor fără barem, dar deocamdată noi suntem 20 %, ei în coaliție sunt peste 50 % și nu e normal ca pentru că nu au făcut așa cum ne-am dorit noi sau cum am avut noi în programul de campanie electorală, să frustăm acel segment de pensionari cu pensii între 1000 și 2000 de lei. Am reușit să îi conving pe colegi. Ca opoziție putem să ieșim la tribuna Parlamentului printr-un reprezentant să spunem că poziția PNL este asta, dar pentru că considerăm că este un prim pas spre unde vrem noi să ajungem, suntem de acord și vom vota”, ne-a povestit parlamentarul mureşean.
Acesta nu s-a ferit să ne spună că PNL ar trebui să procedeze astfel şi în cazul altor proiecte legislative care sunt constructive şi pot ajuta cetăţenii.

 

Cum lucrează grupul PNL?

 

20170307_123643

Acum că am văzut cum se raportează parlamentarul nostru la proiectele Puterii, firesc a venit întrebarea cum îşi promovează Opoziţia agenda legislativă. PNL a stabilit două variante. “Una, dacă ești într-adevăr obsedat de o idee într-un domeniu și inițiezi un proiect legislativ, dar vrei să nu se mai lipească nimeni, vrei să fii tu cel care ai luat-o de la zero, o inițiezi și își urmează cursul, atunci este treabă ta. Dar nu înseamnă că, în mod automat, vei avea susținerea grupului. Atunci când se va ajunge în comisii, fiecare va aborda problema cum consideră necesar, fără să țină seama de cine este inițiatorul”, ne explică Doru Oprişcan.
A doua idee, pe care au agreat-o foarte mulți parlamentari din grup, este aceea ca iniţiatorii să prezinte, mai întâi, proiectul legislativ grupului. Mai precis să intre în analiza comisiei de specialitate a PNL de care ţine domeniul proiectului legislativ, comisia să îşi spună un punct de vedere și apoi împreună cu un raport se prezintă în grup, iar, dacă primește susținerea grupului, se înaintează Biroului Permanent și își urmează cursul normal.
Ajunşi în acest punct trebuie să subliniem că, povestind cu parlamentarul Doru Oprişcan, e de accentuat o chestiune de percepţie a activităţii parlamentare. “Apar acele povești care au fost și în alegerile parlamentare din 2016, în care vin foștii parlamentari cu un bilanț, de sunt toți transpirați de cât au muncit în Parlament, că au avut 2000 de interpelări, 150 de inițiative legislative ș.a.m.d. Dacă voi, ziariștii, ați avea curiozitatea să vă uitați peste zeci și sute de inițiative legislative, să vedeți cum acoperă tot spectrul. Nu contează că el e calificat pe o bucățică, dar el se pricepe în toate. Pe mine nu mă impresionează numărul de inițiative și încerc să rămân la principiile mele, principiile sunt mai importante decât orice simpatie câștigată în partid, să îți respecți principiile este un lucru deosebit de important ca să nu te tai dimineață când te bărbierești, de aceea nu o să mă vedeți semnatarul unei inițiative legislative la care nu numai că nu am nicio contribuție, ci nici nu mă pricep. S-ar putea să vină un coleg cu o idee la care am pretenția că mă pricep, o discutăm, dacă am vreo idee să o îmbunătățesc, mi-o exprim, acolo pot semna. Dar dacă vine cineva de la Cultură, de la Sănătate să îmi prezinte ceva și eu repede semnez, deși sunt inginer și chiar nu am nimic cu sănătatea, am prieteni, bun, le ascult ofurile, dar asta nu înseamnă că eu mă apuc să fac legi pe baza ofurilor lor, că sunt mare specialist, devenit peste noapte, în sănătate”, consideră deputatul.
Potrivit acestuia, astfel, iniţiativele legislative ar trebui semnate doar de iniţiatori şi de cei care sunt în domeniu şi pot să le susţină oricând cu argumente.
“Altfel, să semnezi numai așa să vezi pe unde sunt ziariștii, ca să ieși pe altă parte, pentru că, dacă te întreabă, habar nu ai, nu își are rostul”, punctează Doru Oprişcan.

 

Cum colaborează parlamentarii mureşeni?

 

Declarativ există un grup parlamentar de Mureş, fără culoare politică, ce şi-a propus să colaboreze pentru proiectele judeţului. Până acum, mureşenii au avut o singură verificare de parcus – expresia îi aparţine deputatului şi o consemnez pentru că mi-a plăcut, proiectul privind legea bugetului. PNL Mureş prin cei doi parlamentari – senatorul Cristian Chirteş şi deputatul Doru Oprişcan – a depus un pachet de amendamente, dar la Comisia de buget, care a făcut raportul pe legea bugetului, au fost respinse toate. “Cel mai dureros pentru județul Mureș și pentru Tîrgu Mureș, pentru care am făcut și interpelare la ministru, este problema Aeroportului și am cerut o susținere pentru că noi, dacă într-un an de zile nu redeschidem Aeroportul, putem să îl tranformăm în pășune, pentru că nu îl mai redeschidem, mai ales că apare și concurența, pe lângă Sibiu şi Cluj, ba mai fi şi Brașovul. Amendamentul nostru a fost respins, însă în momentul în care s-a discutat legea bugetului în plen, pe articole, a fost susținut de către UDMR un amendament în care apărea și Aeroportul Tîrgu Mureș, respectiv era o solicitare de finanțare suplimentară pentru Aeroportul Oradea, Satu Mare și Tîrgu Mureș. Sigur, aprobarea a fost pentru 10 milioane de lei față de 77 milioane de lei cât ar însemna reparația capitală, dar a fost ceva. S-a creat un pic de vâlvă, am fost sfătuit să ies în presă și să arăt ce valoroși am fost noi pentru că am încercat să ne batem și ce răi au fost cei de la Putere, respectiv PSD, ALDE, UDMR, pentru că au respins amendamentele noastre și, vai, săracul aeroport. Am spus că eu nu pot să fac așa ceva, pentru că, chiar dacă sunt numai 10 milioane și nu 77, dar, discutând cu Peti Andrei (n. red. preşedintele Consiliului de Administraţie al Aeroportului Transilvania Tîrgu Mureş), mi-a spus că îl ajută cele 10 milioane de lei, acelea nu au fost obținute ca o bucățică din amendamentul nostru, ci prin negocierile pe care le-a avut UDMR pe baza susținerii parlamentare și este meritul lor. Dacă nu era UDMR să susțină treaba respectivă, noi puteam să defilăm ca USR-ul pe aici, cu pancarte, și tot nu ne dădea nimeni niciun leu pentru susținerea aeroportului. Deci și aici ar trebui să fim corecți. S-a renunțat la a băga UDMR în aceeași oală”, mi-a explicat Doru Oprişcan.
Deputatul ne-a mai spus că nu poţi colabora pe orice proiect cu toţi parlamentarii mureşeni, din cauza/datorită poziţionării politice diferite (n.a. depinde cum îl percepe fiecare ca un neajuns sau ca o normalitate), şi ne-a exemplificat pe cel cu bugetul.
“De ce nu m-am dus la cei 3 parlamentari PSD? Este exact pentru motivul pe care l-am enunțat, știam că ei nu au niciun fel de libertate în a-și susține un amendament pe un proiect de buget ultra-fragil. Sigur pentru presă, pentru televiziuni, puteai să duci penibilitatea mai departe, să susții în plen un amendament respins de comisie și care urma să se voteze. Și atunci trebuia să te uiți în sală dacă Buicu, Socotar, Soporan votează sau nu votează amendamentul. Nu avea sens, nu făceai decât să prelungești la 4-5 zile, dacă citeai toate amendamentele, aprobarea bugetului care oricum era întârziată și rezultatul era același. De obicei încerc să mă feresc de penibil și din cauza asta ne-am recunoscut neputința și am mers mai departe”, susţine Doru Oprişcan.
Dar acest lucru nu exclude ca în viitor, în ceea ce priveşte județul Mureș, parlamentarii să colaboreze, deşi cazurile în care o iniţiativă se va referi strict la judeţul nostru nu vor fi numeroase.
“Sunt cazuri foarte rare, se alocă un teren de la nu știu ce institut de cercetări agricole, se dă Consiliului Județean ca să își prelungească pista, a fost cazul la Iași sau la Brașov, dar acestea sunt cazuri rare, izolate, nu prea sunt legi care să se facă pentru Mureș sau pentru zona Secuimii, dar nu excludem că vor fi anumite legi sau amendări de legi în care anumite categorii socio-profesionale trebuie susținute şi care au o largă reprezentativitate și în Mureș. Acolo va trebui să discutăm, să vorbim aceeași limbă toți pentru că indiferent cum au votat, că l-au votat pe Buicu, că m-au votat pe mine sau au votat UDMR-ul, trebuie să le apărăm interesul tuturor. Eu cred că aşa cum îi ştiu aproape pe toţi ne putem înţelege”, consideră parlamentarul PNL.
Nelămurit este Doru Oprişcan doar în privinţa USR şi, implicit, a Laviniei Abu Amra. “Nu știu Lavinia cum va juca, pentru că aici este o ciudățenie, USR sunt un altfel de partid. Sunt mai deosebiți. Ei nu sunt încă un partid și, după părerea mea, cred că prea mult gândesc și acționează ca un ONG și nu ca un partid politic și rezultatele și comportamentul sunt pe măsură. Repet încă o dată, suntem în Parlamentul României, indiferent de cât de ecologist ai fi, indiferent cât te deranjează că s-a trecut de la sticla celebră pentru îmbutelierea apei la plastic, de acolo până la a mânca sărățele din coșul de gunoi e o distanță”, a punctat deputatul.

 

Mai puţină distracţie, mai multă muncă

 

În final încerc să aflu ce face deputatul Doru Oprişcan în timpul liber. Discuţia alunecă însă înapoi spre activitatea parlamentară.
“Din păcate, nu am fost la teatru, nu am fost la un spectacol de operă, chiar nu îţi mai vine să ieşi niciunde când ajungi seara acasă, fie că eşti obosit, fie că eşti dezamăgit, fie că eşti supărat şi nervos, fie că eşti liniştit, dar aştepţi să stai doar, fie că, şi aici nu vreau să îmi ridic osanale gratuite, de obicei, dar nu acum, ci atunci când se va intra într-o linie normală, niciodată marţea la o şedinţă de vot nu mă duc cu lecţiile nefăcute. Dacă sunt 50 de proiecte de lege care urmează să primească un vot a doua zi, eu seara până ajung la hotel iau lista şi din cele 50 poate elimin 20 din start, pentru că nu le pricep, nici nu au impact pentru o largă categorie de populaţie, de exemplu legea picnicului, ce mă interesează dacă ieşi cu păturică sau cu un covoraş, acelea le elimin din start, din celelalte 30 să zic că 7-8 le ştiu, am un punct de vedere, pentru că au trecut prin comisie şi din celelalte 20 – 20 şi ceva sunt, să zicem, 10 la care, cât de cât, sunt în temă, fie că e administraţie publică, fie că este politică economică. Sunt unele la care nu mă pricep, le pun deoparte şi înainte de şedinţa de plen, când avem şedinţa de grup şi se spune poziţia politică pentru vot, merg pe mâna colegilor care le-au avut în comisie, se pricep, sunt pe domeniu şi ei zic trebuie aprobat sau trebuie respins. Dacă am contraargumente şi nu m-au convins şi cred că nu e bine, chiar dacă suntem Opoziţia, au fost cazuri când am votat altfel decât partidul sau m-am abţinut”, conchide parlamentarul.
Tocmai la fix pentru că pauza e pe sfârşite, iar deputatul este aşteptat la votul final. După plen urmează şedinţa de comisie. Iar miercuri e cam acelaşi program. Joia, de obicei, parlamentarii încep să studieze proiectele de legi în comisie. Iniţiativele legislative vin la Biroul Permanent, la Camera Deputaţilor, de unde se repartizează la comisii care sunt fie pentru avizare, fie pentru raport. Până să intre pe ordinea de zi a comisiei, ai un prim contact cu toate proiectele care ajung la comisie. “Fie că eşti prima cameră sesizată şi atunci iei iniţiativa şi avizele de la CSM, Guvern etc., şi studiezi, fie eşti a doua cameră sesizată şi vezi dacă a fost votată de Senat cu sau fără amendamente, te uiţi peste ele, îţi notezi, îţi faci un prim punct de vedere, în aşa fel încât în momentul în care intră pe ordinea de zi a şedinţei comisiei, tu seara de dinainte nu trebuie decât să îţi reaminteşti. (…) În comisie încercăm să ne debarasăm de politic şi să facem treabă”, ne-a mai explicat deputatul Doru Oprişcan.
Ligia VORO

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE