Home / Administratie / Clarificări cu privire la procesele dintre Aeroportul ”Transilvania” Târgu-Mureș și fostul director general al Regiei

Clarificări cu privire la procesele dintre Aeroportul ”Transilvania” Târgu-Mureș și fostul director general al Regiei

Având în vedere informațiile vehiculate de domnul Ștefan Runcan, fostul director general al Aeroportului ”Transilvania” Târgu-Mureș, în mijloacele mass media, în vederea unei corecte informări a opiniei publice, Consiliul Județean Mureș face următoarele precizări legate de situația juridică a fostului director al Aeroportului Târgu-Mureș.

”Subliniem de la bun început faptul că domnul Runcan nu primește un salariu lunar din partea Aeroportului așa cum s-a încercat să se inducă ideea. Contractul individual de muncă al domnului Runcan a încetat de drept, situația fiind constatată prin Dispoziția Președintelui CJM în luna aprilie 2014, act ce a făcut obiectul controlului judecătoresc. Anterior acestei încetări de drept, care a intervenit pentru că domnul Runcan a cumulat salariul cu pensia, respectiv în anul 2013, domnul Runcan a fost repus în funcția de director general. El se folosește de acea decizie din 2013 pe lângă unii executori judecătorești ca să obțină bani de la Aeroport. S-au efectuat două plăți, urmare a propriilor puse de executorii judecătorești, una în valoare de aproximativ 106.000 lei și alta de 65.000 de lei. Pentru prima sumă, este pe rol un proces de întoarcere a executării silite. A doua sumă a fost poprită deși există o hotărâre de suspendare a executării silite. Aeroportul a atacat toate deciziile de executare silită și procesele încă se derulează, sunt dosare de executare din 2017, 2018, 2019. Doresc să subliniez că, administrativ, toate instituțiile abilitate au fost sesizate de faptul că domnul Runcan se folosește de o decizie anterioară încetării de drept a contractului său pentru a obține fără drept sume de bani”, a declarat președintele Consiliului Județean Mureș, Péter Ferenc.

Situația juridică se prezintă astfel, domnul Runcan a fost concediat pentru prima dată în anul 2012 ca urmare a unei serii de abateri și încălcări ale Regulamentului de Organizare și Funcționare a Regiei. La începutul anului 2013, a fost reintegrat în funcția deținută, iar în aprilie 2013, prin Hotărâre a Consiliului Județean Mureș, postul ocupat de dânsul a fost desființat.

Prin hotărârea judecătorească nr. 2303 din 20 noiembrie 2013, pronunțată de Tribunalul Mureș, ca urmare a anulării Dispoziției nr. 215 din 16 aprilie 2013 emisă de Președintele Consiliului de administrație al Regiei Autonome „Aeroportul Transilvania Târgu-Mureș”, s-a dispus reintegrarea petentului Runcan Petru Ștefan „în funcția deținută anterior, aceea de director general”, concomitent cu obligarea Regiei la plata în favoarea petentului a unei despăgubiri egale cu drepturile salariale indexate, majorate și actualizate și cu celelalte drepturi de care acesta ar fi beneficiat dacă nu ar fi fost emisă Dispoziția nr. 215/2013, calculată începând cu data de 16 aprilie 2013 și până la data reintegrării în funcția deținută anterior.

Ulterior pronunțării Sentinței civile nr. 2303/2013, Contractul individual de muncă al petentului a încetat ope legis (prin efectul legii), astfel cum s-a constatat prin Dispoziția nr. 115 din 24 aprilie 2014 emisă de Președintele Consiliului Județean Mureș.

Constatarea încetării de drept a contractului individual de muncă al petentului a intervenit ca urmare a neîndeplinirii de către acesta a obligației privind exprimarea, în termenul stabilit de Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional, în luna decembrie 2009, a opțiunii între suspendarea plății pensiei pe durata exercitării activității și încetarea raporturilor de muncă.

Legalitatea Dispoziției nr. 115/2014, de constatarea încetării de drept a contractului individual de muncă al petentului, a fost confirmată prin Sentința civilă nr. 1540 din 28 octombrie 2014 a Tribunalului Mureș, rămasă definitivă prin Decizia nr. 302/A din 16 aprilie 2015 a Curții de Apel Târgu-Mureș, precum și prin Decizia nr. 2199 din 14 octombrie 2015 a Înaltei Curți de Casație și Justiție, toate pronunțate în dosarul nr. 2338/102/2014. De asemenea, s-a respins definitiv și calea de atac a revizuirii formulată împotriva hotărârii instanței de fond – Sentința civilă nr. 1540 din 28 octombrie 2014, prin Sentința civilă nr. 1422 din 14 decembrie 2015, a Tribunalului Mureș, rămasă definitivă prin Decizia nr. 744 din 30 mai 2016 a Curții de Apel Brașov, ambele pronunțate în dosarul nr. 1416/102/2015.

Conform celor reținute în cauză de Curtea de Apel Târgu-Mureș, cu putere de lucru judecat, petentul „avea calitatea de angajat la momentul comunicării Dispoziției nr. 115 din 24 aprilie 2014 emisă de Președintele Consiliului Județean Mureș, prin care s-a constatat că a încetat de drept Contractul individual de muncă nr. 237/1 ianuarie 2002 ca urmare a neîndeplinirii obligației de exprimare a opțiunii prevăzute de articolul 18 din Legea nr. 329/2009” (Decizia nr. 302/A din 16 aprilie 2015, pronunțată de Curtea de Apel Târgu-Mureș în dosarul nr. 2338/102/2014, pag. 7). De asemenea, aceeași instanță a reținut că „încetarea de drept a contractului individual de muncă a operat în baza legii, constatarea acestei împrejurări neputând avea o cauză ilicită”.

Astfel, încetarea de drept a contractului individual de muncă al petentului a determinat încetarea obligației legale a Regiei de plată a drepturilor salariale aferente datei de după comunicarea Dispoziției nr. 115/2014, respectiv 9 mai 2014, aspect reținut în cadrul mai multor contestații la executare promovate împotriva încercărilor petentului de a executa silit Regia cu drepturile salariale de care ar fi beneficiat (conform titlului executoriu).

De asemenea, încetarea de drept a contractului individual de muncă al petentului a constituit motiv de respingere în instanță (dosar nr. 5554/320/2017) a demersului acestuia de a pune în executare în natură titlul executoriu, respectiv realizarea obligației Regiei de reintegrare a intimatului în funcția deținută anterior, acea de director general, funcție exercitată în baza Contractului individual de muncă nr. 237/2002.

Același argument a stat la baza respingerii demersului petentului de obligare a Regiei „la plata unei amenzi civile în cuantum de 1.000 lei pe zi de întârziere, până la executarea obligației cuprinse în titlul executoriu” (dosar nr. 5840/320/2014).

Aceste soluții, de respingere a demersurilor petentului de valorificare a titlului executoriu, ulterior încetării de drept a contractului individual de muncă au fost argumentate pe faptul că situația de fapt avută în vedere la pronunțarea titlului executoriu nu mai subzistă, respectiv că acesta nu mai deține funcția în considerarea căreia s-a pronunțat titlul executoriu – CIM nr. 237/2002.

În concluzie, de la data de 9 mai 2014 – data comunicării Dispoziției nr. 115/2014 – nu există nicio bază legală în temeiul căreia petentul ar putea beneficia de acest titlu executoriu.

(Comunicat de presă, Consiliul Județean Mureș)

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

VIDEO – INTERVIU. Tanaszi Sarolta, medicul dedicat sănătății sighișorenilor

Tanaszi Sarolta, medic specialist de sănătate publică și management, manager al Spitalului Municipal din Sighișoara, …