Home / Administratie / Despre transport și salubrizare, la Luduș

Despre transport și salubrizare, la Luduș

În anul 2017, Consiliul Local Luduș a luat hotărârea ca activitățile de transport public local și salubrizare să fie organizate într-o nouă formă de organizare. După mai multe demersuri organizatorice, după ce s-au obținut toate aprobările și avizele de funcționare, în luna noiembrie 2017 a fost înființată firma Administrativ Serv Luduș SRL având ca unic acționar Consiliul local Luduș, cu un capital social de 70.000 de lei conform Hotărârii Consiliului Local nr. 174/14 noiembrie 2017. Capitalul social a fost majorat la 180.000 de lei prin Hotărârea Consiliului Local nr. 58/24 aprilie 2018, sumă care a rămas neschimbată până acum. Despre personal, Liviu Popa, președintele Consiliului de Administrație, spune că în schemă figurează „27 de angajați, distribuiți la cele două activități prestate (salubrizare și transport public local pe teritoriul administrativ al Orașului Luduș). Astfel, la serviciul de salubrizare lucrează 16 angajați, din care 1 șef serviciu, 4 conducători auto pe mașinile speciale de măturat mecanic, 12 muncitori salubrizare. La serviciul de transport public sunt angajați 7 șoferi autobuz, 1 manager transport și 1 contabil șef  care asigură evidența contabilă la ambele servicii, precum și un mec anic care asigură întreținerea și reparațiile parcului auto”. Încă de la înființare, conducerea societății este condusă de președintele CA, în lipsa unui director general.

În ședința Consiliului Local din 15 decembrie 2020 pe ordinea de zi a fost înscris Proiectul de hotărâre privind aprobarea studiului de oportunitate, a modalității de atribuire a contractului de delegare, precum și a contractului de delegare a gestiunii serviciului de transport public local, prin curse regulate, pe raza orașului, proiect care a fost aprobat de aleșii locali în unanimitate.

Apoi, în aceeași ședință la punctul „diverse”, consilierul local Alin Coman a afirmat că „În anul 2019 pentru transport local a fost alocată suma de 135.000 de lei, pentru anul acesta, 2020 este alocată suma de 750.000 de lei; astăzi am votat studiul de oportunitate, unde este oportunitatea? Orice serviciu ar trebui să fie rentabil”.

În discuție au intervenit consilierii locali Daniel Totu și Gelu Puia, iar viceprimarul Kis Istvan a propus ca pentru ședința următoare, Liviu Popa „să facă o analiză a anilor 2018, 2019, 2020, să vedem de unde este diferența; sunteți mulțumiți așa?”.

„Da, sunt mulțumit”, a afirmat Alin Coman.

Raport prezentat de Liviu Popa

După ce Liviu Popa a prezentat componenta de salubritate din cadrul Administrativ Serv Luduș SRL, a vorbit despre activitatea de transport public local care a început prin contractul de delegare aprobat prin Hotărârea Consiliului Local Luduș nr. 159/10 octombrie 2019, contract continuat prin Hotărârea Consiliului Local Luduș nr. 194/15 decembrie 2020. Având cadrul legal constituit, „În anul 2019 au fost achiziționate 5 autobuze, iar în anul 2020, 1 autobuz, toate fiind echipate la standardele ridicate în ceea ce privește transportul public de călători, având o capacitate de 81 de persoane (39 pe scaune și 42 în picioare), dotate cu aer condiționat, rampă pentru acces persoane cu dizabilități, un confort deosebit, incomparabil cu dotările pe care le avea vechiul operator. Programul de transport public cuprinde un număr de 20 de curse cu plecare de la fiecare capăt de linie, cu o intensificare de 5 curse în intervalul orar 4.45 – 8.00 și de 15 curse în intervalul orar 8.00 – 22.00, satisfăcând toate cerințele călătorilor (navetiști, elevi, călători ocazionali). Suplimentar, pe parcursul anului școlar, se face câte o cursă din capete de linii cu plecare la ora 7.20, cu transpot special doar pentru elevi la unitățile de învățământ, ceea ce fostul operator nu avea în program, asigurând confort și siguranță elevilor, fapt ce a determinat o creștere considerabilă a numărului de elevi care utilizează mijloacele de transport în comun”, a explicat Liviu Popa.

Într-adevăr, în anul 2018, media elevilor care călătoreau cu mijloacele de transport în comun era de 140 de elevi pe zi, fostul operator având în dotare microbuze. După introducerea pe traseu a autobuzelor în primele patru luni din anul 2020, media elevilor era de 363 de elevi pe zi. Evident că în condițiile pandemiei, cu școala desfășurată în mediul online cifrele nu sunt relevante. Încă de la început, Primăria a stabilit prețul de 2 lei/ călătorie indiferent de lungimea acestuia, a acordat facilități pentru categorii de persoane și transport gratuit pentru elevi, pe tot parcursul anului, aceste avantaje pentru a stimula transportul public cu toate avantajele sale.

„Comparativ cu anul 2018, când facilitățile acordate erau pentru un număr de 417 persoane/ zi și activitatea era desfășurată de fostul operator cu mijloace de transport tip microbuz, în anul 2020, facilitățile acordate au fost pentru un număr de 725 persosne/ zi ceea ce demonstrează că inițiativa și investițiile făcute de Consiliul Local s-au justificat, atingându-și scopul de a determina cetățenii să utilizeze mijloace de transport în comun, oferindu-le încredere, siguranță și confort, aceastea fiind o prioritate esențială”, a precizat Liviu Popa despre câștigul, nu neapărat material, pe care îl realizează Administrativ Serv Luduș SRL. La finalul Raportului pe care l-a prezentat Consiliului Local Luduș, președintele CA a apreciat că „viziunea și strategia Consiliului Local Luduș de a-și înființa propria societate pentru gestionarea utilităților publice la nivel local, la momentul înființării acestuia fiind primul Consiliu Local al Orașului Luduș de după 1989 care și-a asumat răspunderea în gestionarea directă a utilităților publice și s-a gândit cu maximă responsabilitate la utilizarea și economisirea banului public și a pus accent  deosebit pe calitatea serviciilor”.

Controalele efectuate de Ministerul Finanțelor, ANRSC București, Consiliul Județean Mureș, Prefectura județului Mureș și Oficiul Concurenței nu a constatat abateri legislative în activitatea unității. Și, alături de aceste aprecieri oficiale, foarte importante, de suflet sunt aprecierile beneficiarilor direcți, a călătorilor din orașul Luduș.

Ioan A. BORGOVAN

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Incertitudine privind finanțarea investițiilor pentru sistemul sanitar din Mureș

Mai multe obiective de investiții majore, la cele mai importante unități sanitare din județul Mureș, …