Szász Teréz, 30 de ani în slujba educației, la Glăjărie Comune
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 623 Vizualizări

Szász Teréz, 30 de ani în slujba educației, la Glăjărie

Szász Teréz conduce activitatea din cadrul Școlii Gimnazială Glăjărie precum și cea a grădiniței din sat și a școlii primare Larga, fiind în același timp și director adjunct al Liceului Silvic Gurghiu. Despre activitatea sa de peste trei decenii în slujba educației ne-a vorbit în interviul care urmează.

Reporter: Când și cum a început legătura dumneavoastră cu învățământul?

Szász Teréz: Am absolvit Liceul Pedagogic din Oradea în anul 1991. La acel moment existau doar două licee pedagogice cu predare în limba maghiară în Transilvania, la Oradea și Odorheiul Secuiesc. Iată, se fac 30 de ani de când activez în domeniul învățământului, de când am fost repartizată aici la Glăjărie, în satul meu natal. Școala din Glăjărie a fost primul meu loc de muncă, ea fiind de fapt și școala unde mi-am început început primii ani de școală. La repartiția de după terminarea liceului, a fost interesant faptul că am optat pentru Glăjărie, localitate total necunoscută pentru cei din Oradea. Am terminat clasa a VIII-a la Brașov, apoi patru ani la Oradea și pot spune că mi-a fost fost dor de satul natal. Era atunci mare nevoie de cadre didactice calificate în mediu rural, aspect care a întărit gândul să revin acasă, desi exista posibilitatea să optez pentru un oraș mai mare unde să-mi desfășor activitatea. Am optat fără reținere să revin acasă la Glăjărie, lucru care nu-l regret absolut deloc nici acum după 30 de ani.

Rep.: Care a fost parcursul acestor trei decenii?

S.T.: Acum mi se pare că au trecut extrem de repede cei 30 de ani, în special când mi văd proprii copii, cât de tare au crescut și cât de mult au evoluat, ambii fiind la facultate, unul din el chiar a și terminat. În acești ultimi 30 de ani am trait foarte multe evenimente, foarte multe schimbări care s-au reflectat asupra școlii noastre precum și a celorlalte de care sunt răspunzătoare, respectiv grădinița din Glăjărie și școala primară din Larga. Toate schimbările care au intervenit în toți acești ani au fost numai înspre bine, utile, au avantajat atât instituția de învățământ cât și colectivul cadrelor didactice. Dacă acum 30 de ani, 50% din colectiv era format din cadre necalificate, în momentul de față acest procent este zero, nu avem practic niciun cadru necalificat. Este un aspect pozitiv care reflectă atât calitatea actului educativ cât și calitatea și nivelul de pregătire al colegilor. În ce privește procesul de renovare, un aport și-a adus Primăria comunei Gurghiu care a asigurat fondurile necesare procesului de modernizare a școlii din Glăjărie, la care se adaugă proiectele cu finanțare europeană. Aici mă refer la încălziriea centrală (2005), schimbarea pardoselii (2006), schimbarea acoperișului (2007), geamuri și uși termopan (2007), grup sanitar interior (2007), încălzire central la grădinița din Glăjărie (2007), geamuri și uși termopan la grădiniță și școala primară Larga (2007-2008), schimbare acoperiș la grădiniță (2016), schimbarea acoperișului la școala din Larga (2020). În decursul ultimilor 15 ani s-au realizat toate modernizările care există în momentul de față la unitățile de învățământ din Glăjărie și Larga.

Rep.: Ca și statistică, în acest an școlar aveți în grijă 204 de elevi și preșcolari. E mult, e puțin?

S.T.: Efectivele de elevi s-au redus în ultimii 30 de ani. Când am început activitatea în învățământ, lucram în două schimburi, gimnaziu înainte de masa și primar după masa. Doar elevi aveam peste 500, și undeva la 200 de preșcolari. De atunci am ajuns să avem împreună preșcolari și elevi udeva la puțin peste 200 de copii. Natalitatea a scăzut foarte mult, plus că foarte mulți au plecat spre Occident. Am făcut un calcul, dacă am fi acasă toți cei care în anii 90 eram în sat, noi acum nu am mai aveam probleme de efectiv în ce privește numărul de elevi și preșcolari. Există acest prag psihologic de 200 de copii sub care nu vrem să ajungem. În anul 2014 când am ajuns în conducerea acestei unități de învățământ aveam un număr de 235 de copii. În aproape 9 ani am ”pierdut” un număr de 30 de elevi, de aceea ținem foarte mult să nu ajungem sub acest prag de 200 de copii.

Rep.: Cum ați caracteriza nivelul calitativ al elevilor școlii care o coordonați?

S.T.: În fiecare an avem elevi care ajung să urmeze o facultate. Chiar m-am gândit alături de colegi să facem o evidență cu toți acești elevi buni și foarte buni care ajung să studieze mai departe. Îmbucurător este faptul că acești elevi își continiuă studiile. Majoritatea se îndreaptă spre învățământul profesoral, un lucru îmbucurător aș spune eu, deoarece e nevoie de muncitori calificați, dar și absolvenți de-ai noștri care fac pasul la liceu, din care foarte mulți trec cu bine examenul de Bacalaureat. Într-un în care și băiatul meu era înscris la liceu, toți cei plecați de la școala noastră și-au luat examenul de Bacalaureat, iar mai mult de jumătate dintre ei au ajuns să facă o facultate, la Târgu Mureș, Cluj, chiar și în străinătate.

Rep.: Cum v-a afectat pandemia?

S.T.: Și satul Glăjărie, ca multe altele, a fost afectat de pandemie, însă școala mai puțin, în ceea ce privește elevii. Din luna noiembrie, de când s-a trecut la acele teste, pot să spun că la noi la școală nu am depistat niciun elev ca fiind pozitiv. Trebuie precizat aici că în rândul părinților, undeva la 70% dintre aceștia sunt vaccinați. Printre colegi au mai fost cazuri izolate, inclusiv eu am trecut prin boală, dar cazuri în masă nu au fost în școala noastră.

Rep.: Cum vedeți revenirea la normal?

S.T.: E o mare bucurie că se revine la normal, dar totuși avem anumite rețineri, deoarece vedem că situația nu este chiar foarte bună la nivel național. Astfel, am decis totuși să fim precauți, igienizarea merge în continuare, copiilor cu simptome de răceală le-am propus să folosescă în continuare masca. Dacă vom observa că vom avea un val de răceli, atunci am decis ca și noi să mai purtăm măști. Nu cred că a fost cea mai bună soluție această eliberare radicală, cred că a fost o măsură precoce. Dar, dacă așa au decis, lucru îmbucurător de altfel, dar suntem în continuare atenți la igienă și la toate aspectele care țin de prevenirea îmbolnăvirilor.

Rep.: Cum vedeți perspectiva anului școlar 2021-2022?

S.T.: În contextul ultimilor ani, acest an școlar mi se pare cel mai complet, având în vedere că doar două săptămâni de vacanță forțată am avut datorită pandemiei la sfârșitul lunii octombrie. Am putut lucra cu elevii, cu prezență fizică la clasă, nu am avut cazuri de închiderea claselor și intrarea acestora în online, în afara unor cazuri izolate în care câțiva elevi, din cauza unor membrii ai familiei au stat acasă și au lucrat online, dar clase sau întreaga școală care să fie închise nu am avut. Consider că acest an școlar este cel mai complet față de cei doi ani școlari anteriori. Sperăm ca de acum înainte lucrurile să se îndrepte spre normal. Încă nu vedem finalul acestei pandemii, de aceea trebuie să fim foarte precauți astfel încât lucrurile să meargă bine. Trebuie să facem și noi ceva pentru asta, să respectăm acele reguli care deja le știm, nu trebuie ca cineva de sus să ni le spună. Dacă am scăpat până acum, sperăm să fie bine și de acum înainte, să nu se înrăutățească situația internațională din cu totul alte motive.

A consemnat Alin ZAHARIE

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE