Interviu cu Marcela Achim, comisar  şef adjunct CJPC Mureș Interviu
  • Amalia Vasilescu
  • 0 comentarii
  • 1638 Vizualizări

Interviu cu Marcela Achim, comisar  şef adjunct CJPC Mureș

Consumatorii mureșeni au devenit tot mai conștienți de drepturile pe care le au, astfel încât nu se mai resemnează aruncând un produs defect sau stricat, ci sesisează problema și cer ajutor autorității competente. Comisarul şef adjunct al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Mureş, Marcela Achim, ne explică în detaliu în ce constă activitatea instituției, ce este RAPEX și cum se aplică ajutorul oferit persoanelor care se află în insovență,  în incapacitate de plată a datoriilor bancare.

Comisar şef adjunct CJPC Mureș Marcela Achim, nu cred că e ușor să fii mereu cu ochii-n patru pentru siguranța cetățeanului. Cum vă organizați munca astfel încât, să soluționați cât mai multe  nereguli?

Noi în permanență supraveghem piața la nivelul județului Mureș prin controalele pe care le efectuăm la importatori, la producători, la distribuitori, la vânzători și nu în ultimul rând la prestatorii de servicii. Coordonez o echipă de opt persoane, deci patru echipe de control. Ne desfășurăm controalele în baza a 2-a tipuri de tematici, tematicile naționale care sunt lansate de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, într-o perioadă de timp determinată, se realizează la nivelul întregii țări, în funcție de sezoane. Apoi avem tematicile pe care le lansăm în cadrul instituției, desigur, cu aprobarea autorității la nivelul județului Mureș. Tot așa, conform specificului județului Mureș, desfășurăm activitățile de control în urma sesizărilor, a reclamațiilor depuse de către consumatori. Reclamații care ne survin online sau la sediul instituției, de la consumatorii care vin personal la instituție. Un aspect important pe care trebuie să-l știe cititorii dvs. este faptul că Nu ne desfășurăm activitatea, pentru că nu avem competențe de control, în trei domenii, respectiv în asigurări, în jocurile de noroc și în actul medical. Și, desigur, nu avem atribuții nici în tot ceea ce înseamnă asociațiile de proprietari acolo. Funcționarii din cadrul primăriei preiau aceste sesizări și le soluționează cu o singură excepție pe care o putem discuta oricând.

Vă rog să ne spuneți un scurt bilanț după o jumătate de an, deja, trecut.

Din 2023 ianuarie, începând cu 01 ianuarie și până la 20 iunie, avem 1034 de acțiuni de control, am întocmit 818 procese verbale de contravenție, 73 procese verbale de constatare, 21 de procese verbale de prelevare. Noi prelevăm produse alimentare, produse textile, toate produsele care prezintă suspiciuni de calitate sau ca urmare a obligațiilor pe care le primim în baza tematicilor naționale, de exemplu să prelevăm produse textile sau să prelevăm miere sau apă minerală sau să prelevăm produse din carne sau mezeluri. Apoi avem și 122 de procese verbale de distrugere pe care le  întocmim la operatori economici la care am constatat că au în aparatele frigorifice, produse neetichetate sau cu data limită de consum depășită, expirate. Acestea prezintă un risc pentru viața, sănătatea și securitatea consumatorilor, motiv pentru care recurgem această procedură.

Câte reclamații ați primit din partea consumatorilor?

În această perioadă am avut 913 reclamații depuse, dintre care au fost cercetate, soluționate în termenul egal de 30 de zile, 680 au fost soluționate în favoarea consumatorilor. În procente ar însemna 74% dintre acestea, iar consumatorii au fost despăgubiți prin restituirea contravalorii produselor și a serviciilor sau înlocuiree produselor sau serviciilor într-o valoare totală de 162.369 lei.

Ce măsuri ați luat?

Am identificat mărfuri cu abateri de la prevederile legale în valoare de 910 172 lei, din care 91.033 lei au fost mărfuri periculoase pentru viața, sănătatea și securitatea , pentru care s-a dispus retragerea din circuitul commercial și distrugerea acestora prin eliminarea imediată a potențialului pericol pentru consumatori. Pentru abaterile constatate privind calitatea produselor și serviciilor oferite consumatorilor, informarea lor în mod corect și precis, s-a aplicat un număr de 981 amenzi contravenționale în valoare de 2.588.400 lei. Totodată, verificăm existența la comercializare și a produselor periculoase care pot fi notificate prin sistemul de alertă rapid care se numește RAPEX.

Ce este RAPEX?

Sistemul constă într-o aplicație situată pe Internet care este utilizată ca instrument de comunicare, atât pentru statele membre ce utilizează aplicația pentru a pregati și transmite notificari și reacții prin sistem, cât și de toate persoanele interesate, într-o secțiune publică  destinată acestui scop. ANPC este punctul național de contact din România, pentru sistemul Rapex.

CJPC Mureș a notificat, deja, un număr de șase produse și cele mai multe sunt produse textile pentru bebeluși. Acestea prezintă diverse aplicații lipite, care prin dezlipire pot să sufoce copiii sau prezintă din fabricație șnururi sau fundiță cu care copilașii, bebelușii, se pot sufoca prin strangulare.

De unde se pot informa consumatorii mureșeni?

Facem consilierea consumatorilor teleponic, avem o centrală telefonică națională la numărul de telefon 0219551. Cine tastează acest număr va fi direcționat către județul Mureș, va primi consilier de la comisarul de serviciu. Pe de o parte, dacă se deplasează la sediul instituției, oricine, operator economic sau consumator primește, de asemenea, consiliere gratuită. Și operatorul economic beneficiază de consiliere, în cadrul controalelor pe care le efectuăm. Atunci îi aducem la cunoștință despre toate noutățile legislative în ceea ce privește domeniile în care își desfășoară activitatea și desigur, tot ce operatorul economic este interesat să afle privind legislația protecției consumatorilor.

Care e situația căminelor pentru persoane vârstnice la noi?

În perioada 31 ianuarie 24 martie am desfășurat o tematică națională privind verificarea respectării prevederilor legale privind protecția consumatorilor în centrele rezidențiale destinate persoanelor vârstnice. Au fost verificați 30 de operatori economici, s-au aplicat 36 de amenzi contravenționale în valoare de 113.000 lei. Unii operatori economici nu au aveau autorizație PSI sau autorizație sanitar-veterinară. Contractul unui operatori economic încheiat cu beneficiarii nu conține o redactare clară și precisă a clauzelor contractuale, adică nu este prezentat tariful final și faptul că se acordă masă. În bucătărie se utilizează cântar neomologat. Este obligatoriu ca toți operatorii economici să utilizeze cântare omologate, care trebuie să fie să fie verificate anual metrologic. Apoi, cântar cu verificarea metrologică expirată, veselă neigienizată, mobilier prăfuit, ușă învechită și murdară, alimente refrigerate cu stare termică modificată, adică congelate, deși distribuitorul sau producătorul alimentului respectiv menționează foarte clar a nu se congela pe eticheta produsului. Nu se respectă condițiile de vecinătate în utilajele frigorifice, adică legume proaspete lângă lactate, ouă lângă carne. Se știe, ouăle trebuie să aibă un utilaj specific separat de toate produsele alimentare, apoi produse de păstrare necorespunzătoare, materii prime dispuse direct pe paviment, legume, fructe, ape minerale, sucuri, tot felul de băuturi, cuptoare insuficient curățate de resturi, utilaje frigorifice neigienizate, adică frigidere murdare, pâinea era păstrată în spațiu de gătit, se utilizează vase cu emailul exfoliat. Este obligatoriu ca operatorii economici să folosească vase de inox și vase de sticlă, tocmai pentru că acestea se pot igieniza în mașinile de spălat vase.

În contextul măririi dobânzilor bancare și al creșterii inflației din ultima perioadă, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) vine în sprijinul persoanelor fizice aflate în imposibilitate de plată. Povestiți-ne puțin despre asta.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat că derulează, în această perioadă, prin Direcția Insolvența Persoanelor Fizice, un proiect pe fonduri europene cu titlul: “Insolvența – cu un pas mai aproape de consumatori”. În cadrul acestui program, se vor desfăşura, în toate cele 8 regiuni ale ţării (Cluj, Timiş, Dolj, Prahova, Braşov, Iaşi, Galaţi şi Bucureşti), conferinţe care au ca scop informarea consumatorilor interesaţi de a afla detalii referitoare la această procedură. Evenimentele sunt dedicate persoanelor care se afla în incapacitate de plată a datoriilor şi nu mai fac faţă traiului zilnic, acestea fiind aşteptate să participe la întâlnirile organizate, în cadrul proiectului, unde vor afla care este procedura şi vor primi sfaturi de la profesioniştii din domeniul insolvenţei persoanelor fizice – angajaţi ai instituţiilor publice, notari, executori judecătoreşti, avocaţi, practicieni în insolvenţă.

Vor primi consiliere?

Da, vor beneficia de consiliere în materie de supraîndatorare, le vor fi prezentate cele trei tipuri de proceduri a insolvenţei persoanelor fizice de care pot beneficia in funcţie de situaţia în care se află şi vor avea, astfel, o noua şansă de a-şi restabili situaţia financiară. Datele şi locaţiile conferinţelor organizate în cadrul proiectului pe site-ul www.anpc.ro şi pe pagina de Facebook – Insolventa ANPC, la începutul lunii iulie 2023.

Pentru detalii, cei care doresc să participe la evenimente se pot adresa Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorului din județele de domiciliu, prin e mail la adresa insolventa@anpc.ro sau prin mesaj pe pagina de facebook Insolvența ANPC.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari


Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

 

Print


 

Transilvania Business

ARHIVE