Home / Eveniment / Revoltă și furie în Sîngeorgiu de Mureș. Locuitorii amenință cu proteste

Revoltă și furie în Sîngeorgiu de Mureș. Locuitorii amenință cu proteste

parapet singeorgiu de muresLocuitorii celei mai mari comune din județul Mureș, Sîngeorgiu de Mureș, amenință cu proteste dacă Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) din România nu înlătură parapetul montat pe mijlocul Drumului Național 15. Aceștia sunt revoltați și speriați de numeroasele accidente rutiere ce s-au petrecut în ultimul an, care s-au soldat inclusiv cu pierderi de vieți omenești.

O lună și jumătate a durat montarea parapetului, din iulie până în septembrie 2014, iar într-un an și o lună de la montarea acestuia numărul accidentelor a crescut de cinci ori. Ultimul accident rutier, din 5 noiembrie, s-a soldat cu moartea unei femei, în vârstă de 43 de ani, pe trecerea de pietoni. Locuitorii comunei sunt șocați de cele întâmplate și le este teamă să mai traverseze strada. Să mergi cu bicicleta în comună e imposibil, spune primarul comunei Sîngeorgiu de Mureș, ing. Sofalvi Szabolcs, care a declarat, miercuri, 18 noiembrie, într-o conferință de presă, că s-au mai făcut demersuri pentru demontarea acestui parapet, însă au fost în zadar.

„Localitatea are 10.000 de locuitori, dintre care 5.000 locuiesc pe partea stângă și 5.000 pe partea dreaptă, ceea ce înseamnă că fluxul de pietoni e mare. Grădinița, creșa, Poliția sunt pe partea stângă a drumului național, iar Primăria, cabinetele medicale și școala sunt pe partea dreaptă. Oamenii sunt nevoiți să traverseze tot timpul strada”, a precizat primarul comunei.

Acum, oamenii strâng semnături și fac toate demersurile necesare pentru îndepărtarea parapetului. Ei sunt dispuși inclusiv să blocheze circulația dacă nu sunt luați în seamă. „Ultimele evenimente rutiere care s-au soldat cu pierderi de vieți omenești ne determină să continuăm lupta împotriva acestui parapet. Nu vom renunța până nu vom demonta acest parapet. Am demarat din nou o campanie de strângere de semnături și doar în câteva zile s-au strâns 1.000 de semnături. Oamenii ne susțin să facem toate demersurile pentru a îndepărta acest parapet. La sfârșitul anului 2013, am aflat de la un lucrător al firmei executante că va fi un parapet fără întrerupere pe toată lungimea comunei. Am început protestele, am mers până la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri și ni s-a spus că încă nu e finalizat proiectul. Ulterior, în 2014, am aflat că decizia e luată. Am făcut toate demersurile legale pe care le poate face un primar de localitate, am căutat administratorul drumului, CNADNR, am mers personal la București, m-am întâlnit cu conducerea CNADNR și mi-au spus: „Domnule, bucurați-vă că veți avea acest parapet, căci multe localități din țară cer un astfel de parapet. Aduce un plus de siguranță locuitorilor”. Acum, pot spune că nu s-a întâmplat acest lucru. Atunci, am putut obține câteva întreruperi, dar nu s-a putut renunța la parapet. Locuitorii s-au revoltat, a fost demarată o acțiune de strângere de semnături, a fost și un protest, am trimis adrese la Poliția municipiului București, unde se iau decizii, la Poliția județului Mureș, la Serviciul Rutier, la CNADNR Mureș și București. Am fost de opt ori la București pentru a încerca îndepărtarea parapetului și stoparea montării lui”, a declarat ing. Sofalvi Szabolcs.

29 de accidente într-un an
Primarul a arătat că parapetele sunt bune la intrarea în localități, nu în interiorul acestora. Potrivit primarului, de când s-a montat parapetul au fost 29 de accidente rutiere. „Parapetul are într-adevăr menirea de a crea siguranță în trafic și de a reduce viteza. Șoferii nu au cultura de a vedea parapete în interiorul unei localități, ci doar pe autostrăzi sau pe drumuri unde se permite o viteză mai mare. Când un șofer intră în Sîngeorgiu de Mureș și vede parapetul, are impresia că ori e autostradă, ori e drum cu viteză și apasă accelerația. E prea târziu când vede trecerea de pietoni, sensul giratoriu sau intersecția de stradă. De când s-a montat parapetul, au fost 22 de accidente rutiere, în care au fost implicate autoturisme, soldate cu un mort, 9 răniți grav, 16 răniți ușor. S-au mai produs și 9 accidente rutiere, în care au fost implicați pietoni care traversau regulamentar drumul. Înainte, nici în trei ani și jumătate nu se produceau atâtea accidente. La acestea se adaugă acele tamponări, în care nu sunt răniri grave sau decese, unde oamenii se înțeleg pe cale amiabilă”, a arătat primarul comunei Sîngeorgiu de Mureș.

Ce solicită Primăria din Sîngeorgiu de Mureș
Pe lângă demontarea acestui parapet, Primăria comunei Sîngeorgiu de Mureș solicită înființarea de noi treceri de pietoni, două – trei, având în vedere că „dacă intri dinspre Tîrgu Mureș trebuie să mergi pe jos un kilometru până la prima trecere de pietoni”, arată primarul. Se mai cere realizarea unui sens giratoriu în centrul comunei, înlocuirea tuturor capacelor de cămine de apă sau canalizare cu unele care să reziste la circulația cu mașini de mare tonaj, dar și întreținerea corespunzătoare a DN 15 pe timpul iernii, adică să nu se mai facă iarna deszăpeziri superficiale sau deloc.

Ce spun locuitorii din Sîngeorgiu de Mureș

Locuitorii din Sîngeorgiu de Mureș nu vor să mai tolereze această situație, motiv pentru care sunt pregătiți să iasă în stradă, la protest. Ei susțin că locuiesc aici de zeci de ani și așa ceva nu s-a mai întâmplat. Nu se mai simt în siguranță, iar cei care locuiesc pe strada principală și-au făcut modificări în locuințe de frica accidentelor rutiere. „Locuiesc în comună de 35 de ani, sunt asistentă medicală și vorbesc zilnic cu pacienții care se plâng. Eu sunt locuitor pe strada principală, pieton, biciclist și conducător auto. Nu putem trăi așa. În cameră, mi-am mutat patul dinspre strada principală, pentru că nu îndrăznesc să dorm pe patul situat lângă peretele dinspre stradă. Nu știu când intră o mașină în casa mea. În august, am avut un stâlp avariat din cauza unui accident, care a stat patru zile atârnat peste casa mea. Mi s-a răspuns să merg acasă și să țin stâlpul. Este o rezolvare? Cine ne apără? Vine iarna și zăpada va fi pusă pe trotuarele noastre. Cum mai circulă pietonii?”, a arătat locuitoarea din Sîngeorgiu de Mureș.

„Acest parapet ne mănâncă zilele. Eu stau la șoseaua principală de 50 de ani, aici m-am născut și este îngrozitor ceea ce se întâmplă. Ne-am propus să ieșim în stradă. Eu zic că acest parapet trebuie să dispară de aici”, a spus un alt locuitor.

13 comentarii

  1. teslovan marius

    Atata stiu romanii sa faca proteste! Nu au ocupatie. Mearga la lucru. De ce nu sta politia cu radarul sa-si faca treaba sa-i prinda pe cei care sunt tentati sa mearga ca pe autostrada ca doar sunt in localitate , sa mearga cu 50 km pe ora ca sa poata frana la treceri daca traverseaza cineva! Se baga motive ca nu-i vizibilitate din cauza parapetului. Eu am trecut cu masina pe acolo si chiar din contra ii o vizibilitate foarte buna si masina mea ii joasa. Se vede foarte bine de pe cealalta banda daca-i cineva la capatul trecerii! Cine-i de vina? parerea mea ca politia ca nu sipravegheaza traficul si cine se ocupa cu drumurile ca de ce nu pun denivelari la treceri ca soferii sa incetineasca. Parapetii din beton sunt foarte bine pusi.

  2. Daca imi dati voie sa am o parere toti aveti dreptate si toti gresiti in acelasi timp. Parapetul e o buna solutie de separare a sensurilor reducand riscul de accidente foarte grave (tamponari frontale). Se aplica in special pe drumurile cu trafic important si cu viteza ceva mai ridicata decat in localitate.Rolul acestuia este anulat daca exista intreruperi (treceri de pietoni, benzi pt. viraj la stanga). Dar discutia in acest plan va avea argumente multiple pro si contra. Aceasta ne conduce la ideea ca nu este solutia adecvata ceea ce indica si statistica accidentelor. Varianta corecta ar fi fost ca in loc sa se investeaca mari sume in reabilitarea acestui drum cu trotuare si celelalte era mai simplu sa se construiasca o oclitoarept. drumul national, iar pt. accesul in localitate sa ramana o legatura cu intersectie denivelata (pasaj rutier fara intersectare a fluxurilor de trafic). Primaria putea dispune dupa plac de strazile localitatii, se reducea poluarea in localitate si scadea si riscul de accidente. Asta e o solutie ca in Europa cum le-ar place unora sa spuna. Cu siguranta era solutia care multumea pe toti. Mai putin pe politicieni (mai ales cei locali) care ar fi trebuit sa aduca alti bani pentru lucrarile de modernizare din localitate.

  3. Drumul este naţional, nu european. Dar, părerea mea este că e prea îngust, şi parapetul determină conducătorii auto să apese acceleraţia. Cu bicileta e o adevărată aventură să mergi. Drumul actual nu favorizează localnicii, dar fluidizează traficul spre şi dinspre Tg Mureş. Pentru localnici, numai pasarelele ar mai rezolva ceva, dar, soluţia este tot o şosea de centură, localiatea este de fapt un mic oraş…

  4. Numai cei care nu circula prin sangeorgiu poate spune ca bine parapetul aici. Pasarele unde, ca e localitate domnilor, unde un drum de doua benzi a fost largit la 4 benzi, pe alocuri atingand peretii caselor de locuit. Unde vreti sa montati pasarele, de pe un acoperis pe alta? Datorita parapetului pietonii aflati pe trecerea de pietoni sunt partial acoperiti, Si copii in totalitate! Fiind o comuna rurala, mai circula si utilaje agricole pe acest drum. Cine a prins vreo combina care ocupa 1,5 benzi, si merge cu 20 la ora, stie despre ce vorbesc. Si sa nu vorbim despre interventiile pompierilor, ambulantelor, si a politiei, care trebuie sa ocoleasca km-i pentru a se intoarce. Cand fiecare minut conteaza in asemenea situatii, consideram, ca sangeorzenii sunt dezavantajati in aceasta privinta

  5. ce pasarela sa pui acolo? in unele locuri casele sunt chiar langa sosea. acolo este ”parapetul mortii” si nu are ce cauta in localitate. doar cine a circulat acolo stie despre ce se vorbeste. poate ar fi bine sa intoarca cineva parapetii de-a latul si asa targu mures -toplita va fi inchis permanent si nu vor fi accidente. JOS PARAPETUL MORTII

  6. Cine a pus scuze parapetu in drum ala na fost om nebun :)Parapetu e impotriva populatiei din Singeorgiu, se vede si din rezultate ,nr de pietoni calcati sa numai vorbim de accidente . As vrea sa vad lista semnatarilor care au propus si au aprobat asa zisul zid imbracat in hainele si sloganele sigurantei .Ar fi frumos ca dansii din fotoliile calde obtinute prin nepotisme si numiri politice aiba taria morala sa recunoasca calitatea de coautori la aceata binefacere . Parca si in fotbal daca rezultatele nu e bune antrenorul care a facut strategia e silit sasi deie demisia . Pana se gaseste o solutie sustinatorii zidului ar trebuii sa vada un pic in olanda , germania (ca doar spre europa aspiram )cum se rezolva chestiile astea de drumari , poate atunci exemplul dN1 de langa Bucuresti va fi considerat exemplu negativ …ca de 25 de ani tot reglam ceasu dupa capitala si suntem pe calea cea buna 🙂

  7. Corect, bine ca parapetul e in drum, dar o pasarela sau mai multe unde este nevoie nu se pot face. E drum european, trebuie o anumita siguranta pentru conducatorii auto nu sa se trezeasca ca ii sare pietonul in fata si il ucide sau ca se ciocneste frontal cu cei din sensul opus. Parapetul este foarte bun si amplasarea catorva pasarele ar fi solutia care ar impaca si soferii si pietonii.

    • Este drum national, nu european!

    • Ştefan şi Andrei, locuiţi aici în comună de ştiţi aşa de bine care ar fi soluţia?

      Cât despre civilizaţie…. când şoferii din alte părţi ajung în dreptul parapetului, tai-o, sunt îndată cu 90-100 la oră, şi absolut nu-i interesează că sunt într-o localitate. Asta e civilizaţie? Cine vrea să treacă strada – foarte mulţi cu copii mici, deoarece şi grădiniţa e pe traseul acesta – stă minute lungi până ce poate să o facă, nu se opreşte nimeni. Aţi trecut vreodată seara cu maşina prin comună? Să dea Domnul, să nu vi se întâmple să vă apară vreun trecător de după parapet, că dacă vine din stânga, îl vedeţi numai când este în faţa maşinii.
      Luminile sclipitoare montate deasupra parapetulu sunt enorm de enervante, distrag atenţia şi deranjează foarte mult.

      Şi la urmă, dar nu în ultimul rând: Ştefane, şi scrisul pe internet are regulile lui: de exemplu nu se scrie fiecare cuvânt cu majuscule, deoarece înseamnă că urli. Şi chiar şi limba română are semnele ei de punctuaţie, care trebuie puse la locul potrivit pentru ca să se înţeleagă ce vrem să spunem.

      Este o vorbă: De-ai fi tăcut, înţelept ai fi rămas. Dar degeaba îţi spun, că te crezi mai deştept, doar tu nu eşti “domn rom din Sîngeorgiu”! Eşti un cetăţean de onoare al patriei tale care aşa îşi îndeplineşte datoriile, că nici nu-şi mai revendică drepturile!

  8. DE PASARELE S-A AUZIT DACA SE INLATURA PARAPETII TOTI TREC PE UNDE II TAIE CAPUL UNDE NU E CIVILIZATIE NU TE POTI ASTEPTA DE LA NIMIC,TREBUIE DOMNII ROMI SA TREACA CA AU NUMAI DREPTURI NU SI DATORII

    • Stefan, esti un idiot. Nu conteaza cine traiesc in comnuna respectiva, ceea ce conteaza e faptul ca masinile nu respect pietonii si parapetul le da iluzia ca sunt pe autostrada, se duc cu viteze extreme si uit ca sunt intr-un loc unde traiesc oameni. Eu sunt din Targu Mures, oricand trec prin Sangeorgiu de Mures, vad oameni in mijlocul strazii, blocati acolo pentru ca din cauza parapetului conducatorii nu le vad si nu se opresc deloc. Este extrem de dificil sa manevrezi prin comuna din aceasta cauza si nu ti se pare cam extrem ca erau zeci de accidente?

    • Nora, iti recomand sa “manevrezi” putin limba romana!

    • Te compatimesc ignorantule !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Gedeon Richter România vă urează Sărbători Fericite!

Distribuie pe Facebook Tweet Follow us Share Share Share Share Share