Home / Sanatate / Suplimentarea fierului din surse alimentare

Suplimentarea fierului din surse alimentare

Anemia feriprivă apare atunci când corpul nu deține destul fier. Organismul necesită fier pentru a produce hemoglobină. Hemoblobina este o substanța care se află în eritrocite (globulele roșii) care transportă oxigen de la plămâni la toate celulele corpului.

Deficiențele de fier sunt descoperite cel mai des la copii mai mici de 2 ani și la fete/ femei care au o menstruație abundentă. Deficitul de fier care e destul de grav pentru a provoca anemie poate conduce la probleme serioase la femeile însărcinate și copii mai mici de 5 ani.

Anemiile feriprive ușoare ar putea să nu provoace simptome evidente. Dacă anemia este accentuată simptomele pot fi: slăbiciune, oboseală și lipsa rezistenței la efort, dispnee (respirație anevoioasa) în timpul exercițiilor, dureri de cap, dificultăți în concentrare, irascibilitate, stări de amețeala, unghiile de la mâini și picioare foarte fragile, buzele crăpate.

Lipsa de fier în dietă este un risc special pentru aceia cu necesar mare de fier, precum copii mici, adolescenții și femeile însărcinate.

Bebelușii și copii mici care au anemie din lipsă de fier pot să aibă întărzieri în dezvoltarea abilităților, precum mersul și vorbitul. Copii pot fi iritabili și să aiba deficit de atenție (perioade scurte în care se pot concentra). Aceste probleme de obicei dispar atunci când dispare deficiența de fier.

În cazul deficienței de fier doctorul va concepe un plan împreuna cu pacientul ca să crească nivelul fierului. Administrarea de suplimente de fier și consumul de alimente bogate în fier pot corecta majoritatea cazurilor de anemii din lipsă de fier.

Planul alimentar trebuie să fie unul variat, să conțină cât mai mult fier din diferite surse alimentare, astfel o dietă echilibrată poate ajuta în prevenirea sau tratarea anemiei feriprive împreună cu medicația potrivită.

Alimente bogate în fier: ficat de porc, rinichi de porc, ficat de vițel, mei, cacao, somon, semințe de floarea soarelui, fasole albă, pateu de ficat, carne de vită, carne de porc, carne de mânzat, carne de pasăre, spanac, pâine integrală, ovăz, mazăre, humus, avocado, alune, semințe oleaginoase, soia boabe, gălbenuș de ou, broccoli, conopidă.

Exemplu de meniu

Mic dejun: Pâine integrală cu pateu de ficat Petry, roșii cherry, baby spanac

Gustări: Biscuite de ovăz cu afine proaspete

Prânz: Supă cremă de broccoli

Muschiuleț de porc de la Petry, piureu de conopidă și parmezan

Gustări: Cracker integral, 1/4 avocado copt, 1 ou fiert, semințe de floarea soarelui

Cină: Salată mixtă cu piept de pui de la Petry, salată iceberg, roșii, baby spanac, un pumn de fasole boabe, dressing de iaurt natur.

Denumire aliment       Fier (mg/100g)

Ficat de porc                       22,1

Cacao (praf)                        12

Rinichi de porc                  10,0

Mei                                      9,0

Soia boabe                            8,6

Ficat de vițel                         7,9

Semințe de floarea soarelui  6,3

Fasole albă                            6,1

Pateu de ficat                        5,3

Mazăre                                  5,0

Fulgi de ovăz                       4,6

Spanac                                 4,1

Urzici                                   4,1

Alune                                   3,8

Pâine integrală                     3,3

Carne de vită                       3,2

Carne de porc                     3,0

Carne de pasăre                  2,6

 

NAGY Bea,

Dietetician, specialist în Nutriție clinică și comunitară

loading...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Alimentația copiilor pe timpul verii

Alimentația școlarilor și preșcolarilor în timpul vacanței trebuie să fie echilibrată și variată. Dar ce înseamnă …