Home / Business / Prejudiciu de aproape 300.000 de lei imputat unor administratori ai Aeroportului “Transilvania”!

Prejudiciu de aproape 300.000 de lei imputat unor administratori ai Aeroportului “Transilvania”!

Distribuie

Consilierii judeţeni au aprobat luni, 17 decembrie, cu ocazia unei şedinţe ordinare de lucru, inițierea, prin președintele Consiliului Județean Mureș, a demersurilor legale în vederea recuperării unui prejudiciu adus Aeroportului Internaţional “Transilvania” Târgu-Mureș, prin angajarea răspunderii administratorilor executivi – preşedinţi ai Consiliului de Administraţie, pentru neimplementarea măsurilor dispuse de Curtea de Conturi a României – Camera de Conturi Mureș prin Decizia nr. 7 din 27 martie 2015.

Péter Ferenc: “Încercăm să recuperăm acele prejudicii”

Administratorii a căror răspundere urmează a fi angajată sunt Vladimir Vasilescu (fost preşedinte al Consiliului de Administraţie), Luminiţa Gherendi (fost vicepreşedinte al Consiliului de Administraţie) şi Peti Andrei (actualul preşedinte al Consiliului de Administraţie), iar valoarea totală a prejudiciilor de recuperat este de aproape 300.000 de lei.

“În acest moment avem obligaţie, ca şi Consiliu Judeţean, să încercăm să recuperăm acele prejudicii care au fost calculate de Curtea de Conturi. În aşa fel am cerut aprobarea Consiliului Judeţean ca să pot porni aceste proceduri juridice împotriva acelor administratori care au administrat în perioada precedentă sau în până în anul 2015 Aeroportul Târgu-Mureş şi bineînţeles pe baza acestei aprobări, prin hotărâre de Consiliul Judeţean vom face toate demersurile ca în timp util să pornim aceste proceduri de recuperare a acelor sume care au fost declarate nejustificate de către reprezentanţii Curţii de Conturi. Este vorba de trei persoane, ne vom îndrepta împotriva lor numai în cazul în care consideră colegii de la Direcţia Juridică, că într-adevăr pot fi învinuiţi în această situaţie. Unii sunt învinuiţi pentru că au făcut acest prejudiciu, iar în acest moment cei care conduc în acest moment Aeroportul sunt învinuiţi că n-au recuperat acest prejudiciu”, a declarat, la finalul şedinţei, Péter Ferenc, preşedintele Consiliului Judeţean Mureş.

Redăm, în rândurile de mai jos, Expunerea de motive a proiectului de hotărâre, document semnat de Péter Ferenc, preşedintele Consiliului Judeţean Mureş:

“După implementarea guvernanței corporative la Regia Autonomă „Aeroportul Transilvania Târgu-Mureș” prin HCJM nr. 25/2012, Curtea de Conturi a României a îndeplinit două misiuni de audit la aceasta, materializate prin Decizia nr.725/28 martie 2013, privitor la perioada 2010-2012, și prin Decizia nr.7 din 27 martie 2015, privitor la perioada 2012-2014. Aferent fiecărei decizii organul de control a analizat și verificat modul de implementare a celor dispuse, constatările fiind consemnate în rapoarte de follow-up întocmite în funcție de fiecare decizie în parte, reținându-se de fiecare dată că măsurile nu au fost integral implementate din perspectiva rezultatului urmărit. Privitor la perioada controlată 2012-2014, Camera de Conturi Mureș a înaintat Consiliului Judeţean Mureş, Rapoartele de follow-up încheiate în urma verificării modului de ducere la îndeplinire de către Regia Autonomă „Aeroportul Transilvania Târgu-Mureș” a măsurilor dispuse prin Decizia nr. 7 din 27 martie 2015.

Termenul de implementare a măsurilor dispuse prin Decizia nr. 7/2015a fost prelungit de două ori, prin Decizia nr.7/2015/1/15 noiembrie 2016 – până la 31 ianuarie 2017, iar prin Decizia nr. 7/2015/2 din 10 noiembrie 2017 – până la 31 ianuarie 2018, cea din urmă comunicată Consiliului Județean Mureș cu adresa nr. 1871/2017 a Camerei de Conturi Mureș. Prin adresa de înaintare, organul de control a solicitat autorității publice județene urmărirea modului de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin decizie și informarea Camerei de Conturi Mureș despre demersurile întreprinse în acest scop și rezultatele obținute, perspectiva de interes pentru aceasta, cât și pentru autoritatea tutelară de altfel, fiind aceea de rezultat și nu doar de diligențe întreprinse în acest scop.

În raport de cele dispuse de Camera de Conturi Mureș, autoritatea publică a solicitat Regiei comunicarea punctuală a modului de aducere la îndeplinire a fiecărei măsuri. Cu referire la prejudiciile constatate de organul de control, aferente perioadei 2012- 2014, din Raportul de follow-up nr. 1691 din 16 octombrie 2017,precum și din raportările periodice întocmite şi comunicate de către Regie, rezultă că măsurile dispuse au fost implementate doar parțial și că la acest moment nu există premisele ducerii la îndeplinire a acestora. Faţă de neîndeplinirea obligaţiilor care le reveneau potrivit legii, regulamentului de organizare şi funcţionare şi contractului de mandat încredinţat de autoritatea tutelară, se impune promovarea unei acţiuni în justiţie în contradictoriu cu foștii și actualii administratori ai Regiei, care se fac răspunzători de neîndeplinirea la timp a obligaţiilor legale şi contractuale de natură a asigura recuperarea la bugetul Regiei a prejudiciilor.”

Raport de specialitate

Aleşii judeţeni au luat în considerare şi un Raport de specialitate la proiectul de hotărâre privind aprobarea inițierii demersurilor în vederea recuperării unor prejudicii, document întocmit de Alin Mărginean, pe care îl redăm, integral, în rândurile de mai jos:

“Activitatea Regiei Autonome “ Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș” a fost verificată de Curtea de Conturi a României-Camera de Conturi Mureș, printr-o misiune de audit cu tema “ Controlul situației, evoluției și a modului de administrare a patrimoniului public și privat al U.A.T de către R.A de interes local și S.C cu capital integral sau majoritar U.A.T, pentru perioada 2012-2014”, misiune în urma căreia auditorii publici externi au întocmit Raportul de control nr.1355/27 februarie 2015. În vederea remedierii abaterilor consemnate în Raportul de control, Directorul Camerei de Conturi Mureș a emis Decizia nr. 7 din 27 martie 2015 prin care s-au dispus măsuri ce urmau să fie duse la îndeplinire de către Regie. Organul de control a analizat și verificat modul de implementare a celor dispuse prin Decizie , constatările fiind consemnate în rapoarte de folow-up , aduse și la cunoștința autorității publice județene. Astfel, termenul de implementare a măsurilor dispuse prin Decizia nr.7/2015 a fost prelungit de două ori, prin Decizia 7/2015/1/15 noiembrie 2016 – până la 31 ianuarie 2017, iar prin Decizia nr. 7/2015/2 din 10 noiembrie 2017 – până la 31 ianuarie 2018, cea din urmă comunicată Consiliului Județean Mureș cu adresa nr.1871/2017 a Camerei de Conturi Mureș. Odată cu înaintarea Deciziei , prin adresa 1871/2017 s-a solicitat autorității publice județene să urmărească modul de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin decizie și să informeze Camera de Conturi cu privire la demersurile întreprinse în acest scop și rezultatele obținute. În raport de cele dispuse de Camera de Conturi Mureș, autoritatea publică a solicitat Regiei, comunicarea punctuală a modului de aducere la îndeplinire a fiecărei măsuri. Cu referire la prejudiciile constatate de organul de control, aferente perioadei 2012-2014, din Raportul de follow-up nr.1691 din 16 octombrie 2017, precum și din raportările periodice întocmite și comunicate de către Regie, rezultă că măsurile dispuse au fost implementate doar parțial și că, la acest moment nu există premisele ducerii la îndeplinire a acestora. Astfel, față de măsurile rămase de implementat conform Deciziei nr.7/2015/2/10 noiembrie 2017 situația este următoarea:

  1. Dispunerea de măsuri care să asigure recuperarea de la UATJ Mureș a sumei de 123.161 lei , reprezentând cheltuieli de deplasare achitate membrilor Consiliului de administrație în perioada 2012-2014, precum și efectuarea rectificărilor contabile necesare Conform evidenței contabile a autorității publice, în perioada 2012-2014 au fost depuse spre recuperare la autoritate , deconturi în valoare de 96.834,23 lei, din care s-au decontat 35.407, 05 lei, pentru diferența de 61.427,18 lei nefiind depuse la Consiliul Județean documente justificative, până la acest moment.
  2. Respectarea întocmai a prevederilor legale referitoare la colectarea, evidențierea în contabilitate și distribuirea tarifului pentru supravegherea obiectivelor necesare siguranței pasagerilor –inclus în tariful de servicii pentru pasageri perceput de la utilizatorii aeroportului, precum și regularizarea sumelor achitate necuvenit către Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (C.I.A.S.) În Raportul de monitorizare al Regiei nr.5705/14 august 2018 înaintat Consiliului Județean Mureș și înregistrat la instituția noastră sub nr.17620/14 august 2018 Regia informează cu privire la recuperarea sumelor achitate necuvenit C.I.A.S, că a promovat prin avocat acțiune în instanță, Dosar nr. 934/320/2017/Judecătoria Tîrgu Mureș. Suma înscrisă ca prejudiciu, în Raportul din anul 2015 al auditorilor Camerei de Conturi Mureș precum și în Decizia 7/2015 este de 28.655 euro, respectiv, 125.784 lei.
  3. Stabilirea întinderii și recuperarea prejudiciului creat bugetului regiei, prin neurmărirea și neîncasarea în termenul legal de prescriere a veniturilor legal cuvenite din chirii și servicii de pază prestate.Identificarea tuturor creanțelor pentru care există riscul prescrierii dreptului de a cere executare silită și aplicarea măsurilor prevăzute de lege, care să asigure recuperarea acestora Curtea a consemnat în Raportul din anul 2015, venituri neîncasate în termenul de prescriere în sumă estimată de 4125 lei. În Raportul de monitorizare mai sus menționat, Regia informează că prin Dispoziția nr.474/17 aprilie 2018 s-a dispus inițierea demersurilor legale de recuperare a sumelor înregistrate în evidențele contabile ale Regiei, pentru următoarele entități: S.C Darina Com SRL – Dosar nr. 6411/320/2018-Judecătoria Tîrgu Mureș și S.C Schneider Eugen Airservice – Dosar nr. 6409/320/2018 – JudecătoriaTîrgu Mureș
  4. Recuperarea prejudiciului creat bugetului Regiei – inclusiv beneficiile nerealizate , prin angajarea și efectuarea unor plăți nejustificate către S.C Loial Impex SRL Suceava, pentru lucrări de “refacere marcaje pe suprafețele de mișcare cu conformare la cerințele de marcaj” Curtea a constatat plăți nejustificate efectuate de Regie către S.C. Loial Impex SRL, în valoare de 43.297 lei (fără beneficii nerealizate). În Raportul de monitorizare, Regia informează că a promovat acțiune în instanță împotriva societății de mai sus, acțiune respinsă de Tribunalul Mureș , ca inadmisibilă. De asemenea, la data de 14 decembrie 2017, Curtea de Apel Târgu-Mureș a respins recursul formulat de R.A “Aeroportul Transilvania Târgu-Mureș”(Decizia nr.1269/14.12.2017)
  5. Stabilirea întinderii și recuperarea prejudiciului-inclusiv beneficiile nerealizate, creat prin angajarea și efectuarea unor plăți nejustificate în favoarea S.C Simy Service SRL Sângeorgiu de Mureș, prin majorarea nejustificată a prețului serviciilor de mentenanță la sistemul de acces în parcarea cu plată a Aeroportului “Transilvania Târgu Mureș”. Curtea a constatat plăți nejustificate efectuate de Regie către S.C. Simy Service SRL, în valoare de 8.184 lei (fără beneficii nerealizate) În Raportul de monitorizare, Regia informează că, a promovat acțiune în instanță împotriva societății de mai sus, acțiune respinsă de Tribunalul Mureș , ca inadmisibilă. De asemenea, la data de 15 martie 2018, Curtea de Apel Târgu-Mureș a respins ca nefondat recursul formulat de R.A “Aeroportul Transilvania Târgu-Mureș”.(Decizia nr.578/15.03.2018) 6. Stabilirea întinderii și recuperarea prejudiciului-inclusiv beneficiile nerealizate, creat prin angajarea și efectuarea unor plăți nejustificate în favoarea SC TGI Construct SRL Bărdești, județul Mureș, în baza Facturii nr. 304/20 iunie 2012 – neevidențiată în contabilitatea regiei și nevizată pentru control financiar preventiv propriu, privind lucrări de “ refacere a marcajelor de pe calea de rulare A și platforma A”, în condițiile în care nu au fost prezentate documente care să justifice încheierea contractului și execuția lucrărilor achitate. Valoarea facturii nr. 304/2012 neevidențiată în contabilitatea Regiei este în sumă de 50.105 lei. În Raportul de monitorizare mai sus menționat, Regia informează că prin notificarea nr. 5714/26 octombrie 2016 a solicitat firmei TGI Construct SRL,recuperarea sumei actualizate reprezentând prejudiciul creat, inclusiv beneficiile nerealizate. Ulterior, prin avocat, Regia a promovat acțiune în instanță împotriva societății, acțiune respinsă de Tribunalul Mureș, ca inadmisibilă. (Sentința civilă nr.371/15.05.2017) Împotriva hotărârii instanței, Regia a declarat recurs soluționat de Curtea de Apel Târgu-Mureș la data de 4 septembrie 2017, în sensul „respingerii ca nefondat a recursului formulat de Aeroport împotriva sentinței nr.371/2017 pronunțată de Tribunalul Mureș”. Deși Regia a întreprins măsuri de recuperare a sumelor constatate de organul de control ca fiind achitate nejustificat, acestea s-au făcut cu mare întârziere și doar în mandatul actualului Consiliu de administrație. În aceste condiții,având în vedere perioada de timp care a trecut de la data efectuării controlului finalizat prin emiterea Deciziei nr. 7 din 27 martie 2015 – 3 ani și 8 luni, respectiv de la finalul intervalului de timp supus controlului cu această ocazie – 3 ani și 11 luni, precum și respingerea acțiunilor depuse la instanță, se poate prezuma în mod obiectiv că prejudiciile constatate de organul de control nu ar mai putea fi recuperate de către Regie de la entitățile cărora le-au fost achitate sume calificate ca fiind nelegale/nedatorate, asupra acestor aspecte planând prezumția (relativă) a prescrierii dreptului la acțiune. În această situație, conform legii, responsabili de prejudiciile create și pentru neimplementarea la timp a măsurilor corective stabilite de organul de control sunt administratorii executivi-președinți ai Consiliului de Administrație al Regiei. Astfel, răspunderea administratorilor este prevăzută la art.16 alin.(1) din OUG nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, la art. 25 alin. (1) și (2) în Regulamentul de Organizare și Funcționare al Regiei aprobat prin HCJ Mureș nr. 25/2012, precum și la art. 17 alin. (1) și (2) din Contractele de mandat ale administratorilor. Având în vedere prevederile legale la care am făcut mai sus referire, precum și pentru preîntâmpinarea prescripției dreptului material la acțiune, se impune promovarea unei acțiuni în justiție, în contradictoriu cu Președinții Consiliului de administrație al Regiei, aflați în funcție la data emiterii Deciziei nr.7/2015, respectiv până în prezent, care se fac răspunzători de neîndeplinirea la timp a obligațiilor legale și contractuale de natură a asigura recuperarea la bugetul Regiei a prejudiciilor constatate prin Decizia nr.7/2015, conform anexei atașate proiectului de act administrativ. Având în vedere argumentele de specialitate prezentate mai sus, apreciem că se poate supune dezbaterii și aprobării proiectul de hotărâre alăturat.”

Situație centralizatoare

Privind prejudiciile de recuperat corespunzător Deciziei Camerei de Conturi Mureș nr. 7 din 27 martie 2015 referitoare la acțiunea de control efectuată pentru perioada 2012-2014 la Regia Autonomă „Aeroportul Transilvania Târgu-Mureș”.

Administratorii a căror răspundere urmează a fi angajată sunt Vladimir Vasilescu, Luminiţa Gherendi şi Peti Andrei.

Valoarea prejudiciului de recuperat: 61.427,18 lei

Izvorul prejudiciului de recuperat: Neaplicarea măsurilor care să asigure recuperarea de la UATJ Mureș a sumei de 123.161 lei, reprezentând cheltuieli de deplasare achitate membrilor Consiliului de administrație în perioada 2012 – 2014, precum și efectuarea rectificărilor contabile corespunzătoare.

Valoarea prejudiciului de recuperat: 125.784 lei (28.655 euro)

Izvorul prejudiciului de recuperat: Neaplicarea măsurilor care să asigure respectarea întocmai a prevederilor legale referitoare la colectarea, evidențierea în contabilitate și distribuirea tarifului pentru supravegherea obiectivelor necesare siguranței pasagerilor – inclus în tariful de servicii pentru pasageri perceput de la utilizatorii aeroportului, precum și regularizarea sumelor achitate necuvenit către Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile.

Valoarea prejudiciului de recuperat: 4.125 lei

Izvorul prejudiciului de recuperat: Neaplicarea măsurilor care să asigure stabilirea întinderii și recuperării prejudiciului creat bugetului regiei, prin neurmărirea și neîncasarea în termenul legal de prescriere a veniturilor legal cuvenite din chirii și servicii de pază prestate. Identificarea tuturor creanțelor pentru care există riscul prescrierii dreptului de a cere executarea silită și aplicarea măsurilor prevăzute de lege care să asigure recuperarea acestora

Valoarea prejudiciului de recuperat: 43.297 lei

Izvorul prejudiciului de recuperat: Neaplicarea măsurilor care să asigure recuperarea prejudiciului creat bugetului regiei – inclusiv beneficiile nerealizate, prin angajarea și efectuarea unor plăți nejustificate către SC Loial Impex SRL Suceava pentru lucrări de „refacere marcaje pe suprafețele de mișcare cu conformare la cerințele de marcaj”

Valoarea prejudiciului de recuperat: 8.184 lei

Izvorul prejudiciului de recuperat: Neaplicarea măsurilor care să asigure stabilirea întinderii și recuperarea prejudiciului – inclusiv beneficiile nerealizate, creat prin angajarea și efectuarea unor plăți nejustificate în favoarea SC Simy Service SRL Sângeorgiu de Mureș, prin majorarea nejustificată a prețului serviciilor de mentenanță la sistemul de acces în parcarea cu plată a Aeroportului „Transilvania” Târgu-Mureș.

Valoarea prejudiciului de recuperat: 50.105 lei

Izvorul prejudiciului de recuperat: Neaplicarea măsurilor care să asigure stabilirea întinderii și recuperarea prejudiciului – inclusiv beneficiile nerealizate, creat prin angajarea și efectuarea unor plăți nejustificate în favoarea SC TGI Construct SRL Bărdești, județul Mureș, în baza Facturii nr. 304/20 iunie 2012 – neevidențiată în contabilitatea regiei și nevizată pentru control financiar preventiv propriu, privind lucrări de „refacere a marcajelor de pe calea de rulare A și platforma A”, în condițiile în care nu au fost prezentate documente care să justifice încheierea contractului și execuția lucrărilor achitate.

În cazul în care cei trei foşti şi actuali administratori (Vladimir Vasilescu, Luminiţa Gherendi şi Peti Andrei) doresc să îşi exprime punctul de vedere vis a vis de prejudiciile care li se impută, redacţia cotidianului Zi de Zi le la dispoziţie la adresa de e-mail redactia@zi-de-zi.ro.

Alex TOTH


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Premiul I pentru Școala Gimnazială Ioan Vlăduțiu din Luduș

Distribuie Trupa de teatru a Școlii Gimnaziale Ioan Vlăduțiu, “Les amis de la scène”, coordonată …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.