Share

Home / Invatamant / Excepţionalii de Mureş

Excepţionalii de Mureş

111Trei elevi din judeţul Mureş au fost selectaţi să participe la proiectul “Excepţionalii”, desfăşurat în Bucureşti, în perioada 7-13 februarie 2016, şi organizat de Şcoala de Valori, organizaţie non-guvernamentală care are ca viziune dezvoltarea unei societăţi bazate pe valori prin educaţie inovativă. După şase zile de ateliere de educaţie nonformală, interacţiune cu oameni-model şi vizite la companii de top, cei 77 de “Excepţionali” din rândurile cărora au făcut parte şi târgumureşenii Ada Romanţi, Ovidiu Mărginean şi Ilinca Burdulea şi-au luat angajamentul să construiască proiecte cu impact social în comunităţile din care fac parte.

caseta 1 ada varianta 2

Ada Romanţi, viitoare juristă şi scriitoare

Ada Romanţi are vârsta de 17 ani şi studiază la Colegiul Naţional “Alexandru Papiu Ilarian” din Târgu-Mureş în clasa a XI-a C, profilul Ştiinţe ale naturii intensiv engleză.

Reporter: De ce te-ai înscris la “Excepţionalii”?

Ada Romanţi: M-am înscris la proiectul “Excepţionalii” deoarece ştiam că voi întâlni o mulţime de tineri remarcabili de la care ulterior am învăţat multe şi m-am întors acasă cu o doză incredibilă de motivaţie şi inspiraţie, ceea ce şi căutam de altfel.

Rep.: În ce a constat proiectul la care ai lucrat?

A.R.: Proiectul nostru se numeşte “Do Your Thing” şi a fost conceput atât de noi, cât şi de colegii noştri din Cluj şi Piatra Neamţ. Am pornit la drum ţinând cont de dorinţele elevilor de a-şi dezvolta pasiunile, axându-ne pe crearea unor colective de tineri, cu acelaşi interes. Astfel, în urma unor chestionare am decis să înfiinţăm pentru început un club de lectură şi unul de public speaking destinat persoanelor între 14 şi 19 ani. Pentru a adăuga un plus de originalitate vom invita experţi în domeniu care să ţină cursurile respective.

Rep.: Ce ai schimba, dacă ai putea, la actualul sistem de învăţământ?

A.R.: Având în vedere generaţiile actuale, consider că sistemul de învăţământ ar trebui să se adapteze cerinţelor şi să devină mai flexibil, astfel încât în ultimii ani de liceu, când majoritatea ştim ce drum vom urma, să putem să ne axăm numai pe materiile relevante domeniului ales. Mai mult accent ar trebui pus şi pe dezvoltarea personală şi orientarea în carieră pentru ca elevii să fie conştienţi de oportunităţile pe care le au.

Rep.: Ce planuri de viitor ai?

A.R.: În viitor plănuiesc să îmi construiesc o carieră în domeniul juridic, deoarece simt că am o chemare pentru acest lucru. Mi-am dat seama de asta când participam la orele de dezbatere ale doamnei Stoica Briena, una dintre puţinele activităţi şcolare care se abat de la normele clasice şi stimulează gândirea într-un alt mod decât cel de la ore. Este un adevărat sport al minţii. Pe plan artistic, am de gând să lansez o carte, care este rodul muncii mele de câţiva ani şi în care am pus foarte mult suflet.

caseta 2 ovidiu varianta 1
Ovidiu Mărginean, aplicant la 5 universităţi britanice

Ovidiu Mărginean, are vârsta de18 ani şi este elev în clasa a XII-a, la Colegiul Național „Unirea” din Târgu-Mureș.

Reporter: De ce te-ai înscris la “Excepţionalii”?

Ovidiu Mărginean: În primul rând, am fost implicat trei ani în proiectul GROW, un alt proiect al organizației, realizat în parteneriat cu AIESEC România. Experiența mea în cadrul acelui proiect a fost una extrem de constructivă, așa că puteam avea certitudinea că și “Excepționalii” avea să fie un proiect de calitate, din care să pot acumula foarte multe cunoștințe. În al doilea rând, m-a atras foarte tare faptul că participanții aveau să fie din toate colțurile țării, și sunt de părere că întotdeauna e foarte benefic să ai amici în diverse zone ale țării și ale lumii. Nu în ultimul rând, faptul că proiectul avea să aibă loc în București mi s-a părut foarte interesant, având în vedere că mie-mi place în mod special acest oraș.

Rep.: În ce a constat proiectul la care ai lucrat?

O.M.: Noi, participanții din Târgu-Mureș, împreună cu participanții din Cluj-Napoca și Piatra Neamț, am conceput un proiect intitulat „Do Your Thing”. Ce presupune acest proiect? Conceptul e foarte simplu. Acesta presupune formarea în fiecare oraș al unor cluburi, fiecare având la bază un domeniu de interes pentru participanții acestuia. De exemplu, la noi în oraș vor fi lansate două cluburi: unul de lectură și celălalt de public speaking. Am ajuns la aceste două domenii în urma unui sondaj de opinie online, efectuat în rândul liceenilor târgumureșeni. Aceste cluburi vor fi bazate pe învățământ nonformal, în care vor putea participa liceeni, cel puțin în primă fază. Suntem încă în căutarea de locații și de sponsori, însă planificăm să dăm drumul proiectului la începutul lunii aprilie. Putem spune că acesta va fi un proiect național, deoarece în primă ediție va avea loc în cele trei comunități locale din care provenim noi, cei care au conceput proiectul.

Rep.: Ce ai schimba, dacă ai putea, la actualul sistem de învăţământ?

O.M.: Sistemului de învățământ românesc îi lipsește acea ancorare în realitatea actuală. Programa este învechită și nu este orientată spre pregătirea elevilor pentru a intra pe piața muncii. Pentru remedierea acestor probleme, consider că ar fi nevoie de o revizuire a actualei programe școlare, în așa fel încât să se realizeze un echilibru între teoretic și practic. În prezent se pune mult prea mult accent pe teorie, iar punerea în practică a cunoștiințelor aproape că nu se realizează deloc. Desigur, pentru punerea în practică a cunoștiințelor, școlile trebuie să fie dotate corespunzător, în funcție de nevoi, lucru care nu este așa în prezent. Așadar, cuvintele care poate caracteriza cel mai bine actualul sistem de învățământ românesc sunt „vechi” și „depășit”.

Rep.: Ce planuri de viitor ai?

O.M.: Doresc să urmez o carieră în domeniul managementului de evenimente. Pentru aceasta, deja am aplicat la cursurile de „Events Management” a cinci universități din Marea Britanie, și acum aștept răspunsul lor. Doresc să studiez în străinătate, dar planific să mă întorc în țară și să profesez aici. Nu mă interesează faptul că aici nu m-aș putea realiza pe plan financiar, atâta timp cât eu am dorința să contribui la modernizarea și la dezvoltarea țării în care m-am născut.

caseta 3 ilinca varianta 1
Ilinca Burdulea, atrasă de ingineria aerospaţială

Ilinca Burdulea are vârsta de 16 ani şi este elevă în clasa a XI-a la Colegiul Naţional “Alexandru Papiu Ilarian” din Târgu-Mureş.

Reporter: De ce te-ai înscris la “Excepţionalii”?

Ilinca Burdulea: “Excepţionalii” mi s-a părut un proiect ofertant prin lucrurile pe care le oferea: training-uri de management, marketing sau leadership. Nu mai făcusem niciodată ceva asemănator, şi o imersiune în lumea business-ului mi se părea atractivă. De asemenea, am considerat ca fiind o oportunitate perfectă pentru a cunoaşte oameni de valoare, a învăţa lucruri noi, şi de a mă putea implica la un nivel mai înalt în comunitatea mea. Din fericire, aşteptările mele au fost depăşite. M-am dezvoltat multilateral, mi-am făcut un network de oameni excepţionali şi cel mai important, am găsit motivaţia şi energia de a schimba ceva aici, în Târgu-Mureş.

Rep.: În ce a constat proiectul la care ai lucrat?

I.B.: “Do Your Thing” este un proiect tip afterschool, ce propune cultivarea unor pasiuni comune într-un cadru informal. Astfel, tinerii se întâlnesc în afara şcolii pentru a învăţa împreună într-un mod interesant şi interactiv. Deocamdată se vor deschide astfel de cluburi în Târgu-Mures, Cluj Napoca şi Piatra Neamţ, fiecare pe anumite subiecte – public speaking, lectură, fotografie, astronomie etc. Fiecare club va fi coordonat de echipa locaăa, iar participanţii vor avea posibilitatea de a împărtăşi experinţe/informaţii cu traineri specializaţi, să înveţe prin predare sau metode informale, dar mai ales să interacţioneze cu alţi tineri ce manifestă acelaşi interes. Tematica şi modul de organizare se va plia pe nevoile şi dorinţele participanţilor. Prin această iniţiativă vrem să promovăm procesul de învăţare continuă, dar şi importanţa aplicării informaţiei pe latura practică. Preconizăm ca inaugurarea din Târgu-Mureş să aibă loc la începutul lui aprilie.

Rep.: Ce ai schimba, dacă ai putea, la actualul sistem de învăţământ?

I.B.: Consider că sistemul de învăţământ din România are o viziune învechită asupra tinerilor cu nevoi şi dorinţe care nu se mai pliază pe educaţia actuală. Trebuie încurajată libertatea de a alege propriile materii de studiu dintr-o curriculă mult mai variată, pentru a se atinge performanţa în domeniul respective. De asemenea, o mare importanţă o are practica, prea puţin cultivată în şcolile care se bazează pe memorarea informaţiilor şi conceptelor teoretice. Un alt lucru ce poate fi îmbunătăţit este relaţia profesor-elev, care trebuie să se bazeze pe respect mutual şi comunicare, nu frică sau dezinteres total. Aceştia trebuie să formeze o echipă, ambii cu un scop comun.

Rep.: Ce planuri de viitor ai?

I.B.: Încă de mică am fost atrasă de materiile reale, în special de matematică şi fizică. Motivaţia şi ambiţia m-au făcut să ajung să particip la olimpiade, dar nu vreau să mă opresc aici. Vreau să studiez la Facultatea de Inginerie Aerospaţială, dar probabil voi pleca din ţară.

 

 

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Galerie FOTO: Școlile silvice se întrec la Concursul Național de Competențe în Silvicultură

Liceul Tehnologic  Silvic din Gurghiu găzduiește în perioada 15 – 18 aprilie, cea de a …

Share
Share